Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #41 Skrevet 21. oktober 2008 eeeh, jeg mente to gjester siden. Og til siste gjest nå, du glemte å trekke fra panten. Ja, sannelig, det har du rett i. Da blir det ikke tur til tanta mi likevel da.
Gjest Termokoppen Skrevet 21. oktober 2008 #42 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg synes det er trist at denne trenden ser ut til å ha kommet for godt. Tenk hvor mye søppel som hoper seg opp hver eneste dag fordi så mange kjøper seg kaffe i pappkrus med plastlokk hele tiden! Helt vanvittig. Flere av studievennene mine kjøper 2-3 kaffe i løpet av en dag. Skulle ønske flere kafeer solgte termokopper. Eller kopper som kunne gjenbrukes på en eller annen måte og som de samlet inn igjen. Men det er kanskje ikke kult nok... Helt enig! Håper det blir mer fokus på dette etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #43 Skrevet 21. oktober 2008 468 kroner i året gir meg en ekstra tur til tanta mi i nabobyen. Ikke for det, tante er trivelig hun! Men det frister ikke like mye som en sydentur. Jeg kjøper nye flasker fordi det er vanskelig å få flasker helt rene inni. Og som sagt, det var bare et tips til de som bruker masse penger på dyr kaffe. Ikke bli sur på meg for at du føler deg truffet. Som jeg skrev, så bruker jeg termokopp, og kjøper ikke kjøpekaffe. Så jeg følte meg nok ikke truffet, nei Bare synes det er litt morsomt med folk som bruker penger på å kjøpe flasker til støtt og stadighet og som samtidig påstår andre sløser... Det finnes egne oppvaskkoster for å vaske flasker.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #44 Skrevet 21. oktober 2008 Som jeg skrev, så bruker jeg termokopp, og kjøper ikke kjøpekaffe. Så jeg følte meg nok ikke truffet, nei Bare synes det er litt morsomt med folk som bruker penger på å kjøpe flasker til støtt og stadighet og som samtidig påstår andre sløser... Det finnes egne oppvaskkoster for å vaske flasker. Og du ser fortsatt ikke forskjellen på 400 kr og 9000 kroner? Håper du ikke er revisor...
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #45 Skrevet 21. oktober 2008 Og du ser fortsatt ikke forskjellen på 400 kr og 9000 kroner? Håper du ikke er revisor... Joda, jeg ser forskjellen. Men jeg kjøper meg ny flaske kanskje to ganger i året. Så jeg bruker i underkant av 40 kr på flasker i året. Altså bruker du 10 ganger så mye som meg. Helt unødvendig. Noe som var mitt poeng At ditt pengebruk på flasker er like unødvendig som andres pengebruk på kaffe. Du har gjerne råd til å bruke så mye penger på flasker. Andre har gjerne råd til å bruke 9000 på kaffe. Men når du "sløser" selv så blir det litt latterlig å skulle forelese for andre... Forøvrig så koster, som jeg har sagt, kaffen som regel mye mindre enn 35 kr koppen. Om jeg skulle kjøpt kaffe på uni'en hver dag, 262 dager i året, så hadde det blitt 1834 kr i året, ikke 9000 som du operer med.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #46 Skrevet 21. oktober 2008 Joda, jeg ser forskjellen. Men jeg kjøper meg ny flaske kanskje to ganger i året. Så jeg bruker i underkant av 40 kr på flasker i året. Altså bruker du 10 ganger så mye som meg. Helt unødvendig. Noe som var mitt poeng At ditt pengebruk på flasker er like unødvendig som andres pengebruk på kaffe. Du har gjerne råd til å bruke så mye penger på flasker. Andre har gjerne råd til å bruke 9000 på kaffe. Men når du "sløser" selv så blir det litt latterlig å skulle forelese for andre... Forøvrig så koster, som jeg har sagt, kaffen som regel mye mindre enn 35 kr koppen. Om jeg skulle kjøpt kaffe på uni'en hver dag, 262 dager i året, så hadde det blitt 1834 kr i året, ikke 9000 som du operer med. Men kjære vene da... Noe må det jo være du klikker på her? Jeg skrev da i innlegget at det var et TIPS og IKKE EN ORDRE om hvordan folk skal leve livet sitt. Bakgrunnen var at jeg vet av erfaring at mange ikke aner hvor mye penger de bruker på sånne "småting". Du har kontroll på ditt forbruk, da er det jo bare å se bort fra det jeg skrev fordi det ikke gjelder deg. Mitt tips var til de som ikke tenker over forbruket sitt. Jeg har gjort et bevisst valg på å kjøpe flasker med jevne mellomrom. Jeg HAR en sånn kost til flasker som jeg bruker annenhver dag, men jeg synes likevel ikke det blir rent nok i lengden. Meg om det.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 21. oktober 2008 #47 Skrevet 21. oktober 2008 2-3 pappkrus om dagen er det glade vanvidd hva gjelder både øknomi og miljø. Men det er jo ikke alle som drikker kaffe på gata som kjøper det hver dag, da. Jeg gjør det toppen en gang i mnd, og den koster 15-20 kr, ikke 35. Synes forøvrig det er mer stressende å sitte på kafe enn å gå rundt omkring og kose meg.
Gjest misa Skrevet 21. oktober 2008 #48 Skrevet 21. oktober 2008 Hvis man drikker en kaffe hver dag på jobb blir det 9100 kroner. Drikker man to kopper hver arbeidsdag blir det 18.200 kroner pr år. Det er ganske mye penger! Dette har jeg og samboeren min snakket om flere ganger, og prøver å kutte ned på kjøpekaffen. Som du viser, er det betydelig billigere å lage kaffen selv. Men, da må man jo gjøre det selv! Latskap lenge leve! 35,- for en kopp er heller ikke urealistisk, tvert imot. Hvis man kjøper kaffen sin på en kaffebar, koster alle kaffetypene med melk 32-35,- kroner. Jeg kjøper nye flasker fordi det er vanskelig å få flasker helt rene inni. Man skal ikke bruke disse kjøpe-plastflaskene noe særlig lenger enn du gjør, pga giftstoffer som plasten visstnok avgir etter hvert. Det hjelper ikke å vaske de i maskinen. Giftstoff i vannflasker Men, som vi vet så er ikke forskning til å stole på... :gjeiper: Og denne tråden handlet visst om kaffe! -misa
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #49 Skrevet 21. oktober 2008 Dette har jeg og samboeren min snakket om flere ganger, og prøver å kutte ned på kjøpekaffen. Som du viser, er det betydelig billigere å lage kaffen selv. Men, da må man jo gjøre det selv! Latskap lenge leve! 35,- for en kopp er heller ikke urealistisk, tvert imot. Hvis man kjøper kaffen sin på en kaffebar, koster alle kaffetypene med melk 32-35,- kroner. Man skal ikke bruke disse kjøpe-plastflaskene noe særlig lenger enn du gjør, pga giftstoffer som plasten visstnok avgir etter hvert. Det hjelper ikke å vaske de i maskinen. Giftstoff i vannflasker Men, som vi vet så er ikke forskning til å stole på... :gjeiper: Og denne tråden handlet visst om kaffe! -misa Giftstoffer siver ut i vannet over tid. Man skal derfor ikke drikke vann som har stått i flaskene over lengre tid. Men å fylle vann fra springen opp i flasken, og så drikke det en halvtimes tid senere, er helt ufarlig. Problemet er vann som er oppbevart i en flaske lenge, ikke vann man tapper oppi et par timer før man drikker det.
Kick Skrevet 21. oktober 2008 #50 Skrevet 21. oktober 2008 Det er så kjedelig å sitte alene på kafe, hvis jeg mot formodning har tid til det, så da tar jeg heller med meg koppen og tusler en tur ute.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #51 Skrevet 21. oktober 2008 Vel, jeg tror mange gjør ting for å fremme et visst image selv om de ikke er bevisst på det. Hvorfor kjøper man ellers nye klær i følge høsttrenden når man strengt tatt ikke trenger det, eller hvorfor bruker man de 10 minuttene foran speilet om morgenen? Jeg tror mye av det vi gjør handler om image, uten at man nødvendigvis vil innrømme det eller er klar over det. Jo, så klart. For mange (meg inkludert, som bare ER kul ) er det jo viktig å framstå som en som fortsatt henger med, økonomisk, tids/trendmessig, med nye klær og hår uten altfor mye ettervekst. Jeg bare ser ikke på kaffe i pappbeger som en av de tingene - det er en kombinasjon av avhengighet og tilgjengelighet. Og ER det faktisk kult å gå rundt med kaffebeger? Jeg synes det er litt upraktisk, søler gjerne litt ut av lokket (som aldri sitter helt på, jeg tar dessuten ofte feil lokkstørrelse først så det etter hvert blir rotete ved disken) og synes det er vanskelig å gå og drikke samtidig. Altså: Alt tyder på at dette er en dyd av nødvendighet mer enn en trendting. På samme måte som det er forskjell på å gå rundt med tom portefølje i A3 eller A2-format for å virke kul, og å gå rundt med en full en på desperat jobbleting, som noen faktisk er.
Zzyzx Skrevet 21. oktober 2008 #52 Skrevet 21. oktober 2008 Haha, det er nesten sånn at denne tråden fortjener en plass på skråblikk.
BrunetteBarbie Skrevet 21. oktober 2008 #53 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Hver gang jeg drikker kaffe så må jeg pisse. Jeg drikker kanskje kaffe ti ganger i året, og da er det alltid med andre som bare må ha kaffe, og høflig som jeg er, - innvier jeg meg inn i deres vaner. Jeg har klart å pisse i en tom kaffepappkrus mens jeg kjørte bil en gang jeg hadde skikklig dårlig tid. Og så dårlig tid som alle dere har, - så lurer jeg på hvor dere pisser etter at dere har drukket kaffe, noen har vel klart det på trikken? Du virker veldig følsom ovenfor koffein hvis du var så tissatrengt og desperat, hehe.. Og høflig som du er? Går du så på akkord med deg selv, slik at du ender dagen med å gjøre fra deg i et pappkrus? Det syns jeg du skal skjerpe deg med. Dèt er noe som kan føre frem til stress dèt! Ikke la andre få deg til å lide deg gjennom en dag på den måten waco. Endret 21. oktober 2008 av BrunetteBarbie
Gjest Bolledeig Skrevet 21. oktober 2008 #54 Skrevet 21. oktober 2008 Selv tenker jeg ikke så mye over takeaway-kaffe, annet enn når jeg ser småbarnsmødre med vogn, veske, bikkje OG kaffe. Murphys law waiting to happen....
Gjest Livia Skrevet 21. oktober 2008 #55 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg gjør det for å våkne, jeg! Og fordi det gir meg en liten følelse av frihet etter mange år i kjedelige jobber og med vond traktekaffe Men jeg har litt dårlig samvittighet for pappkrusene ......
Timeglasset Skrevet 21. oktober 2008 #56 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg må være skikkelig ukul som ikke var klar over at dette var en trend. Det har vel hendt et par ganger at jeg har kjøpt meg en kakao på Deli di luca eller noe sånt, men det er jo fordi det har vært veldig kaldt ute når jeg har gjort det. Noe godt å varme kroppen og hendene med.
Abraxas Skrevet 21. oktober 2008 #57 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) .... Endret 10. mai 2010 av Abraxas
Gjest Gjest_Student_* Skrevet 22. oktober 2008 #58 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har egen termos til kokt vann (for te) og en til kaffe. Jeg kjøper aldri kaffe i papp, med mindre jeg er på en lang togreise. Skal jeg ha kaffe når jeg er i parken eller ute, har jeg en liten personlig, skjønn termoskopp til det og! Enig med en som sa tidligere at de skulle solgt slike termoskopper på steder hvor de har automatkaffe.
Brunhilde Skrevet 22. oktober 2008 #59 Skrevet 22. oktober 2008 Hvorfor er det så stas å gå og drikke kaffe på gata, egentlig? Tror du alle som går på gata med kaffekrus i hånda drikker kaffen mens de går? Og hvorfor spiller det egentlig noen rolle hvor folk drikker kaffen sin? :klø:
Cumulus Skrevet 22. oktober 2008 #60 Skrevet 22. oktober 2008 Men altså, hvordan er det egentlig mulig å se kul ut mens man drikker varm kaffe ut av et lite hull? Det er veldig sjelden jeg kjøper kaffe i pappbeger, hvis jeg gjør det er det for å sitte ute på en benk f.eks. Men hvis jeg MÅ drikke mens jeg går så skjer dette: Jeg går med begeret i hånden og føler meg akkurat som Ally McBeal eller Judging Amy eller noen av de kule legene i Greys anatomi (Ja der er tirsdagen som er min faste tv-dag. ) Men når jeg skal drikke så stopper jeg opp, fører koppen til munnen og hever kappen langsomt oppover mens det lyser redsel ut av øynene mine for at at den varme kaffen plutselig skal treffe munnen. Det gjør den omsider, da kvepper jeg til og tar som regel av lokket. Så går jeg videre, uten lokk på koppen, og jeg prøver å se like kul ut som før jeg begynte å drikke men må av og til stoppe opp fordi det skvulper varm kaffe ut av koppen som nå altså ikke har lokk. Så ja, jeg sliter litt med dette. Tror kanskje jeg ikke er kul nok i utgangspunktet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå