Gå til innhold

1+1 = 3, vi er gravide!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uffameg!!! Stakkers deg. Håper at du kommer deg. Det er nok omgangssyken du har fått. Vi har hatt det her også og det var helt forferdelig å spy så masse med stor mage....

Ta vare på deg selv. Stor god bedreings :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spyingen gav seg heldigvis kun etter den natta så det var nok bare noe som kom og gikk :)

Har ferie nå så prøver å slappe litt av, men får ikke sovet så lenge som før siden bekkenet stivner om jeg ligger lenge! Hehe :)

Skrevet

Det var godt du ble bedre :) Høres deilig ut med ferie, kunne tenkt meg det jeg og nå. Har lest på babyverden at lillebabyen min skal vokse enormt denne uken; fra 21,5 cm til 25 cm. Må være derfor jeg er så trøtt denne uken. Føler at jeg kunne ha sovet hvor som helst nå.

Jeg var forøvrig hos fysioterapeut i går pga forskningsprosjekt jeg er med på. Der spurte jeg litt om bekkenløsning og hun gjorde noen tester på meg for å se om det var det jeg hadde. Det var det.

Hun sa at så tidlig var det vanskelig å si noe om hvordan det ville bli. Hos noen forsvant det igjen (smertene), mens hos andre ble det verre. Hun rådet meg til å unngå å løfte tungt, støvsuge og måke snø og sånt. Det får være mannens oppgave fremover. Trenign og gåturer (dersom du klarer det) er i utgangspunktet positivt, men her er det viktig at du unngår øvelser som provoserer frem smerte. Dette må du selv kjenne på. I tilleg fikk jeg innprentet hvor viktig det var å trene bekkenbunnsmusklene (tror ikke det hadde noen med bekkenløsningen å gjøre da). Hun anbefalte knipeøvelser hver dag.

Her kan du lese mer om hvordan du trener de:

BBT

Skrevet

Tusen takk Flickan :) Jeg tenkte å dra til legen for å eventuelt få henvisning til behandling dersom det forværrer seg. Foreløbig er det ikke så ille vondt at jeg ikke kan leve med det :)

Jeg prøver å gå turer så lenge jeg orker det, men ting går litt saktere enn før.

Hehe!

Du får bare prøve å sove når du har mulighet :) Lytt til kroppen, det er det lureste!

Skrevet

:hoppe: 22 uker!! :hoppe:

Vår lille nydelige er nå ca 27,5 cm lang og veier 450 gram. Hjernen begynner en vekstperiode som vil vare frem til jenta vår er 5 år gammel. Øyebryn og hår blir med synlig. Beina nærmer seg sin endelige lengde og proposjon på i forhold til kroppen. Musklene i armer og bein blir kraftigere og derfor blir bevegelsene hennes mye mer kraftigere. Skjellettes brusk fortsetter å dannes om til bein. Imunforsvaret utvikles videre. Hun har negler på fingre og tær.

Status:

Jeg kjenner mer og mer at lille jenta vår beveger seg! Nå er det mange ganger om dagen hun har perioder hvor det virker som hun virkelig danser i magen. Det er helt fantastisk og kjenne, og da blir dagen mye bedre! :sjenert: Man kjenner sparkene ganske godt fra utsiden nå også, men hu slutter ofte å sparke når andre skal kjenne - hm, rart! Er det bevist tru? :forvirret: Foreløbig er det bare Pappa, "tante" og Mamma som har fått kjenne de nydelig sparkene hennes. Men regner med flere får kjenne etterhvert! Idag da jeg satt på bussen sparket hun og jeg har aldri kjent sparkene så høyt oppe før - da var det liksom over navlen. Hehe! Jeg prøvde å filme magen i stad da hun sparket, fordi man kan se det også fra utsiden, men da jeg skulle filme gadd hu så klart ikke sparke mer. Hu er litt trassig! Hehe!

Bekkenet det er jo der fortsatt... Men jeg overlever. Heldigvis er det ikke vondt 24 timer i døgnet. Men ofte på kvelden etter en lang dag kjenner jeg det. Eller hvis jeg har stått/gått litt lenge. Jeg sover heller ikke så godt / lenge som jeg kunne gjøre før - men det er det vel bare å vende seg til.

Skrevet

Så koselig å kjenne masse spark :rødme: Kjenner også en del nå, men har ikke sjekket om man kan se det på utsiden enda. Her er det bare mannen som har fått kjenne lillebabyens spark utenom meg, vår er visst også litt sjenert når andre skal kjenne. Håper du får en fin uke :klemmer:

Skrevet

Har noen erfaringer med OiOi stellevesker?

Synes de har et veldig fint utseende og den ene typen jeg har sett på (på babyshop) virket allright med lommer osv også!

Skrevet

Uff... Igår hadde jeg en lang dag med masse som skjedde...!

I går fikk jeg melding av min onkel: "Vi drar til Riksen nå". Jeg skjønte ikke hva han mente så jeg skrev tilbake: "Hva skjer på Riksen?". "Prat med Pappaen din" svarte han, også ringte jeg Pappa.

Pappa fortelte at sønnen til kusina mi (som er 8 mnd gammel) hadde i går tidlig i kvart over åtte tiden plutselig sluttet å puste og hjertet hadde sluttet å slå. Han hadde ligget på sofaen sammen med pappaen sin da dette skjedde... Min kusine ble da vekt av at mannen kom løpende inn med ungen og ropte "Han puster ikke!!!" Min kusine fikk så klart helt panikk men klarte å beholde "roen" såpass at hun fikk ringt til ambulanse. De fortelte hva de skulle gjøre og pappaen til gutten startet gjenopplivning mens hun satt i telefonen og tok imot beskjed. 5-10 minutter etter hadde fastlegen og brannvesenet (de kan førstehjelp) kommet og de tok over livreddingen. Like etter kom ambulanse og luftambulanse. De fikk hjertet til den lille pjokken i gang igjen, men ikke pusten.

Så ble han fløyet til Rikshospitalet hvor han ble koblet på divese maskiner! Jeg fikk melding av kusina mi om at han lå neddopet og nedkjølt i kunstig koma (pga fare for hjerneskade pga surstoffmangel over lang tid). Hjertet hans slår men han puster ikke selv.

Litt senere på dagen fikk jeg melding av onkel om at de trengte støtte og lurte på om jeg kunne dra til Riksen - det gjorde jeg. Der fikk jeg se den lille pjokken som bare lå der - det så jo ut som han sov, bare med masse utstyr rundt seg.

Det har blitt tatt masse prøver og de får antagelig ikke vite noe mer før imorra (torsdag) kanskje idag. Tungt for foreldrene og bare sitte der og vente, ikke kunne gjøre noe mens den lille gutten dems ikke har det bra...

Uff... Man hører alltids om sånne ting som skjer, men tenker aldri at det kan skje noen av sine "egne"...

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Så leit å lese om sønnen til kusinen din. Godt at de fikk kommet raskt i gang med HLR. De har vært flinke.

Håper de får noen positive svar i dag eller i morgen. Ufattelig tungt å sitte på sidelinjen å se hva som skjer, men å ikke kunne gjøre noe.

En god :klem: og gode tanker fra meg

Skrevet

Oi. Så ekkel følelse det må ha vært! Håper de får gode nyheter i morgen!

:klemmer:

Skrevet

:( Uff.. Det der fikk jeg vondt inni meg av å lese.... Jeg har opplevd det samme, med litt annerledes utgangspunkt og situasjon, og ikke babyen min - men at et barn (nær slekt) sluttet å puste pluss hjertestopp og måtte på sykehus med slanger og utstyr koblet til kroppen. Jeg føler virkelig med kusina di og deg! Dette kan ikke være lett. Og så for en forferdelig ting å oppdage og å gjennomgå da.... :(

Håper virkelig det går bra og at pjokken ikke har fått langvarige skader av det som har skjedd!

Skrevet (endret)

Oppdatering ang. sønnen til kusina mi:

Grunnen til at han sluttet å puste og hjertet hans sluttet å slå var pga en infeksjon i kroppen! De er ikke helt sikker på hvordan infeksjon enda, men holder på å ta masse prøver å forsker videre på dette. Det lettet mye hos foreldrene når de fikk vite dette, siden (særlig faren) trudde det var noe han hadde gjort...

Men... Siden gutten var veldig lenge uten surstoff har han fått store hjerneskader! Hvis han mot formodning skulle overleve har han ikke noe håp om et fullverdig liv, fordi skadene ser såpass store! Han holdes fortsatt i livet ved at han er koblet til maskin, men de kobler ut maskinen i løpet av uken og da kommer han til å dø.

Utrolig utrolig utrolig trist - og det påvirker nok meg på en litt annen måte imed at jeg selv er gravid. MEN jeg må prøve å komme meg igjennom hverdagen forde, og jeg gleder meg så klart veldig over at jeg har en liten tulle i magen min!!

:hoppe:23 uker! :hoppe:

Den lille skjønne denne uken:

Vår lille nydelige er nå ca 28 cm lang og veier 550 gram. Huden har et klart rød- eller rosaskjær fordi den er så tynn at blodårene viser. Det viktige stoffet surfaktant dannes i lungene. Det er dette som gjør at lungene ikke kollapser når barnet puster ut, men sørger for at noe luft alltid blir igjen.

Status:

Fredag og lørdag var bekkenet veldig vondt. Det blir alltid LITT bedre ved at jeg tar en paracet - så tok en tablett. Søndag var det heldigvis ikke så vondt lengre. Er egentlig litt usikker på om det er bekkenløsning eller ikke? Fordi jeg trudde bekkenløsning var at det gjorde vondt hele tiden, men hva vet vel jeg? Jeg har ikke vært hos legen å fått konstantert noe, bør jeg det kanskje? Jeg har fått meg en ammepute som jeg sover med om natten mellom beina - det hjelper!

Her er det nyeste magebilde, fra uke 22.

post-24177-1235992379_thumb.jpg

Dersom dere vil se utviklingen fra uke til uke kan dere se det her: www.fratotiltre.blogspot.com

Skal forresten til legen imorra 15:15 for å få undersøke dette med bekkenet.

Endret av SkumGummi
Skrevet (endret)

Uff.. Det var det samme som skjedde "hos meg." Bare at her gikk det ikke bra på noen måte i det hele tatt! :(

Trist at det sannsynligvis ender med hjerneskade da, det er utrolig lite som skal til, når man tenker over det! Fra ene dagen med frisk baby, til en helt ny livssituasjon. Føler utrolig med dem, jeg kjenner virkelig situasjonen på kroppen! Forferdelig!

Håper at skadene er nogenlunde til å leve med!

Du er iallefall flink som klarer å fokusere på den lille i din egen mage, for det er viktig å ikke bli for stresset! :)

Endret av Anamelona
Skrevet

huff, så trist å lese om sønnen til kusinen din. :tristbla:

En god :hug: til deg.

Skrevet

uffameg, det var fælt å lese om sønnen til kusinen din.

sender deg og dine mange varme tanker :klemmer:

Skrevet

Var hos legen på tirsdag og fikk konstantert bekkenløsning og at jeg har kynnere! Har fått henvisning til fysio så ringte i dag å bestilte time. Var vist litt kø sa de... Men men :)

Vi sjekket også de "vanlige tingene", og alt så fint ut. Symfysemålet mitt har skutt i været. Sist jeg sjekket i uke 20 lå det under den rød streken, og nå lå det langt over. Tilogmed nesten utenfor det grønne feltet.

Mitt blodtrykk: 130/78

Urin: Negativ

Fosterlyd: 144

Symfysemål: 24 cm

Skrevet

Wee.. Er vel bare meg her som ikke aner hva symfysemål er...? Tihi.. :)

Skrevet

Ja er bare du :P Hehe! Når man blir gravid fyller man ut et helsekort første gangen man er hos legen! På det helsekortetet er det et skjema for symfyse / fondusmål. Dette går ut på hvor høyt livmora ligger i magen.

Når man måler dette ligger man på ryggen, tar målbånd og starter helt nede ved kjønnsbeinet og måler opp til kanten av livmora - da har man målene :)

På helsekortet og dette skjemaet for symfysen er det en rød strek som viser "gjennomsnittet" også er det et grønt felt som viser at alt innenfor det er "normalt"! Hehe, og jeg lå akkurat på kanten av det grønne feltet...

Jeg er ikke den mest erfarene når det gjelder helsekort og symfyse som om noen har en bedre forklaring - fyr løs :P

Skrevet

Hehe.. Skjønte mye mer nå... :) Thanx... Er litt artig å følge med her på graviditetsforum. Selv om jeg ikke skal ha noen baby selv. Foreløpig iallefall :P

Er du fortsatt like opptatt om dagen eller...? Har du noen planer for påsken? :)

Skrevet

Sønnen til kusina mi døde i natt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...