Gå til innhold

Betale eget strømforbruk


GlaJenta88

Anbefalte innlegg

Hei!

Min huseier vil endre kontrakten vår slik at vi skal betale for vårt eget strømforbruk, noe som idag er inkludert i leien. Dette er jo ikke aktuelt for vårt vedkommende uansett, ettersom vi sier opp kontrakten selv snart og skal flytte til kjøpt bolig istedet, men likevel så har enkelte ting kvernet litt oppe i hodet mitt. Hvilke krav har de nye leieboerne til f.eks. isolering? Når jeg sitter her i sofaen så tekker det så mye fra vinduet at det faktisk blåser i håret mitt! Dette er ting som huseier er ansvarlig for? Eller har jeg misforstått?

En annen ting jeg har vært litt bekymret for selv, men som også har hengt seg litt fast i hodet, er sikringskapet. Kjellerleiligheten har en egen strømmåler, men den er langt fra tilgjengelig for oss. Den står mest sannsynlig ved siden av hans egen måler inne i huset hans. Måleren er i alle fall ikke nede i vår leilighet. Heldigvis har vi ikke opplevd at en sikring har gått mens vi har bodd her, men hvis jeg skulle ha betalt strømregningen selv, ville jeg jo likt å ha tilgang til måleren. Har han i det hele tatt lov til å kreve at de fremtidige leieboerne betaler sin egen strøm når de ikke har tilgang til måleren? Er det bare jeg som reagerer på dette, eller er det kritikkverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder standarden på boligen er min erfaring at dette heller gjenspeiles i hvor høy eller lav leia er, enn at huseier sørger for å holde alt i 100% orden eller at huset er isolert. Men man kan godt påpeke trekk fra vinduer og andre ting. Jeg tror f eks at vår huseier gjerne ville latt oss besørge vedlikehold og sånt som etterisolering av loftet mot at hun betalte materialkostnadene. Om det er ting som er direkte helseskadelige, som fukt og råte, er huseier pålagt å utbedre dette. Men at huset er isolert etter moderne standard - det kan man nok ikke kreve.

Angående strømmåler er jeg enig med deg. Det skal i hvert fall finnes en egen måler for boenheten, og jeg synes også den bør være tilgjengelig for den som leier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjsaerng

huseier er ansvarlig for alt vedlikehold bortsett fra ting dere ødelegger, og type mindre ting som blir slitt. går et toalett i stykker kan dere bli ansvarlige, men er det fast eiendom som eks radiator er huseier ansvarlig.

når det gjelder strøm kan leietaker kreve egen strømmåler, huseier må da sette inn dette.

hvis du går på forbrukerportalen.no så finner du alt du trenger å vite:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...