Gå til innhold

Besøk

Gjest Gjest_Margrethe_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Margrethe_*
Skrevet

Jeg får besøk av en anorektisk venninne om et par uker. Hvordan skal jeg forholde meg til måltider?

Skal jeg bare si: hva skal vi ha til frokost/lunsj/middag? Eller: Nå må vi ha middag, noe du har lyst på?

Her kan hun jo faktisk ikke vri seg unna og si hun allerede har spist..

Gruer meg litt! Jeg er normalvektig og spiser helt normal/sunn mat. Men jeg vet jo ikke hvordan dette vil gå med henne. Hun kan jo ikke sulte seg mens hun er her på ferie!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å opptre helt normalt jeg da.

Dekker på til frokost, lunch og middag, så får hun ta det hun føler for (har ei venninne som nesten ikke har spist de siste 3 årene - stort sett bare levd på kaffe)

Men, jeg er påpasselig på å ikke dekke på masse fetende mat - i tillegg til mine normale måltider så har kjøper jeg inn ekstra med frukt og grønt. Epler, druer, jordbær etc, slik at hun kan velge å spise det i stedenfor "tyngre" mat.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

ta henne med på butikken og la henne velge selv. handle inn sammen og planlegg måltidene. ofte spiser anorektikere etter klokka, og ikke etter om de er sultne eller ei. La henne føle at hun har kontroll og ikke tving henne til å spise noe hun ikke vil. Ha frukt og grønt i kjøleskapet, og gi uttrykk for at det er i orden for det at hun spiser det hun vil. Du vil uansett ikke kunne gjøre henne frisk ved å få henne til å spise normalt en helg..kanksje gjør det bare vondt verre. Ofte handler ikke anoreksi direkte om mat, men dypest sett om kroppens grenser, grenser som ikke finnes, og som dermed må settes med dødelig alvor, hvor maten bare blir et symbol for å markere grenser.

Anbefaler å lese Jorun Solheim: Den åpne kroppen.

Skrevet

Kan du ikke spørre henne?

Hvis du føler at det blir rart støtter jeg svaret over her, bare oppfør deg helt normalt. Lag mat til de vanlige måltidene, og ikke bry deg om hun spiser eller ikke. Ikke kommenter spisemønsteret hennes - uavhengig om hun ikke spiser mer enn et eple eller om hun hiver i seg av det du serverer. Syns også det var en god ide å servere sunn mat hele helga, både lage sunne måltider og å servere noe oppskåret frukt og grønnsaker ved siden av måltid og som eventuell kveldskos. Det er selvfølgelig lettere for en anorektiker å spise en grovbrødskive med kokt skinke enn loff med nugatti - hvis hun nå føler at hun burde spise for din skyld.

En annen ting, dekk på bordet slik at hun kan forsyne seg selv i steden for å servere på tallerken.

Skrevet

Det beste er hvis du kan snakke med henne med en gang hun kommer for å høre om hvordan hun vil ha det. Ofte er det svært forskjellig avhengig av hvor dypt inne hun er i anoreksien. Si at du ønsker å gjøre det enklest mulig for henne.

Hvis du vil ha henne med i butikken så spør om hun vil være med og ikke gå ut fra at hun vil det. Noen ganger er en tur i matbutikken reneste tortur.

Ellers støtter jeg forslaget om sunn mat.

Gjest eksanorektiker
Skrevet

Hei!

jeg har selv hatt anoreksi og tror det er veldig forskjellig fra person til person. Det finnes ingen fasit på at en anorektiker er sånn og sånn. Noen elsker å gå i matbutikker, andre hater det. Noen spiser etter klokka, andre ikke. Noen blir fornærmet hvis det bare er sunn mat (tolker det som indirkete oppfordring om slanking), andre synes det er supert.

Kan du ikke bare si det rett ut til henne, at du synes dette med måltider er litt vanskelig og lurer på hvordan vedkommende vil at dere skal organisere det?

Det kommer og ann på om hun er i en behandlingsprosess hvor hun jobber for å bli bedre. Da er det ofte en støtte å ha noen å spise skikkelige måltider med. Hvis hun ikke holder på å bli bedre er det meget mulig hun er "fornøyd" med å spise agurk...

Som en tommel regel ville jeg unngått lettprodukter, (da mener jeg ikke lettmelk og sånn) og prøvd å fokusere på vanlig mat, med innslag av frukt og grønt. En anorektiker vet ofte ikke lenger hva som er normalt å spise, og trenger å "lære" seg hva vanlig mat er.

Du høres ut som en flott venn forressten!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det beste må vel være å lage akkuratt den maten man pleier å lage, og ikke gjøre noe spesiellt ut av det pga at hun er anorektiker. Ellers kan du jo spørre om det er noe spesiellt hun har lyst på og om det er noen spesielle pålegg hun liker. Det er jo vanlig når man får gjester uansett.

Skrevet

Takk for svar!

Tror hun akkurat har startet behandling.

Hun er svært anorektisk.. Men vi har aldri snakket om det. Later som om jeg 'ikke vet det'. Er helt normal rundt henne, og snakker om alt (mat også). For hun gir jo uttrykk for å elske mat.

Dermed kan jeg ikke si til henne at jeg synes dette med måltider er vanskelig, og spørre hva hun synes er best..

Tror jeg bare må behandle henne som en hvilken som helst frisk gjest, og spørre hva hun vil ha av ulike ting, og la henne styre det.

Vil jo ikke miste henne. Og om hun ikke spiser så mye den helgen, så får det heller være. Det er ikke opp til meg å gjøre henne frisk, som noen av dere sa.

Får bare ta det som det kommer, men ikke lett når man aldeles ikke forstår tankegangen hennes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...