Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har fått i oppgave å skrive om integritet hos pasienter som bor på sykehjem. Vi jobber i grupper, og har 3 uker på oss. Vi i gruppa har litt vanskelig å få skikkeligg fatt på iette integritetsbegrepet, og kommer ikke skikkelig i gang. Har ikke veiledning før om 1 uke. Er det noen som har noen tanker om aktuelle tema, eller bare tanker om selve oppgaven. Eller har noen eksempler på der intrgiteten ikke har blitt ivaretatt.

Huff, det er så fortvilende å ikke komme skikkelig i gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt umulig å vite hva oppgaven skal handle om med så få ledetråder. "Integritet" - i hvilken forstand da? Deres personlige integritet, i egne øyne? Hvordan personalet tar vare på pasienters integritet? Du må si noe mer om oppgaven og om vinklingen, for at det skal være mulig å gi tips og råd.

Skrevet
Helt umulig å vite hva oppgaven skal handle om med så få ledetråder. "Integritet" - i hvilken forstand da? Deres personlige integritet, i egne øyne? Hvordan personalet tar vare på pasienters integritet? Du må si noe mer om oppgaven og om vinklingen, for at det skal være mulig å gi tips og råd.

Tenk etisk.

Skrevet

Siden dere skal skrive om pasienter som bor på sykehjem tror jeg det er viktig, som bruker over skriver, å ta med etikk. Alt arbeid med mennesker handler om etiske retningslinjer. Likevel blir ikke dette hovedvekten i oppgaven kan jeg tenke meg.

Er viktig at dere ser i pensumlisten deres og finner artikler og bøker som kan være relevante i forhold til begrepet "integritet". Mange bøker har stikkord-liste bakerst i boken og der kan du kanskje finne begrepet, så kan du bla opp på sidene der begrepet er brukt og finne teori til oppgaven.

Som du sier ang. brudd på integritet kan dere høre på responsen om dere kan bruke eksempel. Kanskje egne eller andres. Fleste lærere på høyere utdanning setter pris på at studentene knytter egne eksempel til teorien de har brukt.

Å bruke internett, som f.eks. "Wikipedia" i oppgaven er ikke alltid bra. I alle fall fikk jeg pes for det, derfor bruker jeg det ikke lenger. Er en flott side, for all del. Den er grei å bruke til å forstå begreper selv, for så å finne teori etterpå. Men det er ikke en pålitelig kilde siden dette er en interaktiv side (tillater leserne å redigere teksten, tilføye ny tekst og opprette linker osv.)

Det meste av det som står der er sant, men det er noen ting jeg har lest som ikke stemmer i det hele tatt med teorien. Greit å være litt obs på det.

Håper du fikk litt hjelp og at skrivehånden starter for fullt hos dere :)

Lykke til! :)

Skrevet

Integritet betyr å ha lav lønn, dårlige karakterer men at man hele tiden gjør det "riktige". Å gjør edet "riktige" gir deg aldri betalt. Derfor lønner det seg ikke å ha høy integritet.

Skrevet

Integritet er et uttrykk for at informasjon ikke er klusset med, og at informasjonen gjengir de faktiske hendelser og forhold.

Det kan også være et uttrykk for hvor prinsippfast man er, hvor mye du står på dine meninger, og om du handler etter din overbevisning.

Personlig integritet kjennetegnes ved alle individer selv vil ha kontroll over sine personlige opplysninger. Men det handler også om retten til å få være i fred, når man ønsker det. Vi snakker om 5 ulike aspekter ved integritet:

Territorial integritet - hjemmet er privat

Kroppslig integritet - vi bestemmer over egen kropp

Psykisk integritet - ingen skal true oss eller utsette oss for følelsesmessige belastninger

Kommunikasjonsintegritet - vi skal kunne kommunisere ufostyrret

Informasjonsintegritet - vi bestemmer selv om vi vil gi fra oss informasjon om oss selv

Se litt her også: http://www.daria.no/skole/?tekst=10055

Skrevet

dere kan skrive om hvordan ivare ta integriteten til pasienter med demens feks... eller knytte det opp mot andre sykdommer eller etiske problemstillinger man ofte finner på sykehjem.. står en drøss om dette i sykepleiebøker, se pensum og bruk seff etikk det er jo kjernen i denne oppgaven..

Skrevet

integriteten til en person er foressten ukrenklig, mens autonomien er det kriterier for å oppfylle, autonomi spørsmålet gir mange etiske utfordringer i skykehjem, se karroliusens bøker...

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Jeg ble faktisk en del klokere, og fikk tankene i gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...