Gjest Gjest_Knut_* Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 I noen miljøer er det slik at man bare flirer av en som kjører hjem fra fest med for høy promille. En gang ble jeg ansett som en drittsekk da jeg med makt tiltvang meg bilnøklene til en som ville kjøre i fylla. Har du gjort det noen gang? har du angret? Er det verre at en godt voksen gjør det enn en ung person? Jeg lurer litt på vanlige holdninger til dette temaet!
Gjest -Maggie- Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg tar ikke fem øre for å hindre fulle folk å kjøre bil, og har gjort det flere ganger. Jeg håper virkelig ikke dette er sosialt akseptert.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Ikke blant folk jeg kjenner, og i hvert fall ikke i min generasjon (rundt 30) - men mulig noen tok lettere på det i områder hvor det var lite trafikk for 20-30 år siden. Jeg har inntrykk av at det eneste lovbruddet som er jevnt over ganske sosialt akseptert er råkjøring, nesten uansett hvor fort man har kjørt (men avhengig av sted, ikke i boligfelt).
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Absolutt ikke akseptert her i alle fall. Hvis noen ønsker å kjøre etter å ha drukket prøver vi først å ta fra dem nøklene, og hindre dem på den måten. Vi advarer også at om de kjører blir de meldt til politiet. Og det gjør vi! Det har skjedd to ganger over en periode på 10 år. Jeg har meldt en i nærmeste familie for fyllekjøring da jeg ikke klarte stoppe ham før han dro, og en kamerat av meg meldte kjæresten sin da hun kjørte avgårde i fylla. Ikke populært å koble inn politiet, men de ble advart!
Gjest -Maggie- Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Absolutt ikke akseptert her i alle fall. Hvis noen ønsker å kjøre etter å ha drukket prøver vi først å ta fra dem nøklene, og hindre dem på den måten. Vi advarer også at om de kjører blir de meldt til politiet. Og det gjør vi! Det har skjedd to ganger over en periode på 10 år. Jeg har meldt en i nærmeste familie for fyllekjøring da jeg ikke klarte stoppe ham før han dro, og en kamerat av meg meldte kjæresten sin da hun kjørte avgårde i fylla. Ikke populært å koble inn politiet, men de ble advart! Veldig bra!!
Gjest *Mim* Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Ikke akseptert her heller. Fyllekjøring er dumt, farlig og ikke minst ulovlig, lite diskusjon om det. Jeg har kjørt i bakfylla en gang, skammer meg dypt over det og skjønner virkelig ikke hvordan jeg kunne finne på det.
Mons Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Da jeg var ung flyttet jeg bilen noen få meter. Jeg kunne bedt kjæresten om å gjøre det for hun var edru. I dag ville jeg nok tenkt helt anderledes. Jeg har forøvrig et inntrykke av at fyllakjøring er mer akseptert på bygda enn i byene.
Gjest -Maggie- Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg har forøvrig et inntrykke av at fyllakjøring er mer akseptert på bygda enn i byene. Sikkert fordi sjansen for å bli tatt er minimal mange steder (hvis det stemmer).
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Fyllekjøring er på ingen måte akseptert i Norge. Man blir jo bortimot halshugget hvis man mener at den gamle promillegrensen var grei og at det går fint an å kjøre med 0,4 i promille uten at det går utover kjøreevnen (dette er forresten vitenskapelig bevist). I veldig mange andre land blir det derimot sett på som helt greit å kjøre full, og det blir også helt feil.
Gjest *smak* Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Fyllekjøring er og blir uansvarlighet. Jeg beundrer dere som har gjemt nøklene til folk som hadde som hadde til hensikt å kjøre i fylla. Er glad politiet slår hardt ned på dem som gjør det. Litt kaldt kanskje men jeg bryr meg ikke så mye om bare den som kjører blir skadd, jeg tenker mer på alle de som har blitt og kan bli offer for fyllekjøring. Alkohol og bilkjøring hører ikke hjemme noen plass!
KnockedUp Skrevet 20. oktober 2008 #11 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har gjort det da jeg var yngre. Angrer? Tja, det er ikke noe jeg har tenkt over egentlig, det skjedde jo ingenting galt. Men er fullstendig klar over at det er en idiotisk ting å gjøre og hadde aldri gjort det i dag. Kan ikke si jeg har inntrykk av at dette er sosialt akseptert nei.
Gjest Charming Skrevet 26. januar 2009 #12 Skrevet 26. januar 2009 Ikke sosialt akseptert blant mine hvertfall. Tvert imot.
Strix Skrevet 26. januar 2009 #13 Skrevet 26. januar 2009 Absolutt ikke sosialt akseptert hverken av meg eller de jeg kjenner!
angeleyes Skrevet 27. januar 2009 #14 Skrevet 27. januar 2009 I min vennekrets er dette absolutt ikke sosialt akseptert. Jeg har aldri tatt fra noen nøklene, men jeg har hindret to venninner å sitte på med en person som var full. Da var jeg veldig ung og jeg kjente overhodet ikke sjåføren. Når jeg tenker tilbake på det nå så skulle jeg ønske jeg hadde prøvd å stoppe ham fra å kjøre. Han kolliderte med en parkert bil noen meter nede i gata. Ingen ble skadd, men bilen hans fikk hard medfart.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 Flere dør i ulykker når de er edrue. En det gjør når de er fulle....
PlingeLing Skrevet 27. januar 2009 #16 Skrevet 27. januar 2009 Fyllekjøring er ikke akseptert i min vennekrets. Har heldigvis ikke opplevd at noen har villet sette seg i bilen etter et lystig lag. Men hvis jeg hadde opplev det, ville jeg nok kranglet til meg nøklene. Og truet med anmeldelse.
Donpedro Skrevet 27. januar 2009 #17 Skrevet 27. januar 2009 Flere dør i ulykker når de er edrue. En det gjør når de er fulle.... Ergo bør flere kjøre i fylla fordi det er tryggere?
FrizzleSizzle Skrevet 27. januar 2009 #18 Skrevet 27. januar 2009 Har aldri hørt om at dette er sosialt akseptert i noe miljø. Verken blant gamle eller unge. Noen av mine venner er rånere, og har bedrevet mye tvilsom kjøring, men med promille? Aldri. En kamerat gikk en mil hjem i 10 minusgrader fordi han på død og liv likevel måtte drikke ute på byen; bilen lot han stå igjen.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #19 Skrevet 27. januar 2009 Flere dør i ulykker når de er edrue. En det gjør når de er fulle.... Jeg regner at dette var et forsøk på en spøk. Det er jo faktisk flere som kjører edrue enn fulle, så der har du vel litt av forklaringen. Likevel er rus ofte innblandet i bilulykker.
Gjest Lerka Skrevet 27. januar 2009 #20 Skrevet 27. januar 2009 Slik som traffikken har blitt de senere åra må man jaggu meg ha seg en styrt eller 5 fra lommelerka for å roe nervene nok til å tørre å begi seg ut på veien. Jeg kjører aldr fortere enn 60 uansett og har en stor og trygg Chevy Van, så det er ingen fare. Det er absolutt ingen aksept for promillekjøring her jeg bor, men har aldri blitt anmeldt, ingen har sett meg edru de siste 30 åra, så de tror det er slik jeg er til vanlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå