Gå til innhold

Beste måten å spare til barn?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Barnet mitt på 3 år har fått ca 20 000 i gave. Jeg lurer på hvordan jeg best skal forvalte penger hun får gjennom oppveksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er penger som skal stå i mange år ville jeg satt pengene i langsiktige fond. Hva slags fond du bør velge kommer an på hvor lenge de skal stå og hva slags risiko du er villig til å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til barn ville jeg spart i bank.

Er litt kjedelig om alle pengene du har spart til den lille plutselig ikke er der lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til barn ville jeg spart i bank.

Er litt kjedelig om alle pengene du har spart til den lille plutselig ikke er der lenger..

"Alle pengene"? Nå som vi har hatt heftig krasj er vel noe sånt som halvparten borte i forhold til topp, og ser man f.eks. hos Skagenfondene er man omtrent i null i forhold til for 3 år siden, og fortsatt greit i pluss i forhold til for 5 år siden. Hvis barnet er 3 nå antar jeg det er 15 år til hun skal ha pengene, da er hun tilnærmet garantert å ha gått kraftig i pluss selv om vi i denne perioden mot formodning skulle oppleve enda en krasj som vår nåværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

Jeg så en sånn pengefyr (Tom Staavi?) svare på det spørsmålet i VG, han sparte selv i fond til barna sine og anbefalte leserne det samme. Poenget er at det er langsiktig. Jeg lar også fondspengene til mine barn stå, det er maaange år til de skal tas ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ikke sparer mer enn 2 mill. er bankpengene helt sikret, og man får en del avkastning på høyrentekontoer. I fond er ikke pengene sikre.

Men det kommer jo helt an på hva man selv vil. Om jeg hadde hatt massevis av penger hadde jeg gjerne satt noe i fond, men om jeg ikke kunne dekt opp tapet ville jeg ikke "gamblet" med pengene til barnet mitt..

edit: jeg tror kanskje bare jeg er overhysterisk. Fond er helt sikkert det beste! :)

Endret av thapara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...