Gå til innhold

Jeg trenger tips til utdanning!

Fremhevede innlegg

Gjest Sandbekken
Skrevet

Hei! jeg trenger litt hjelp her!

Til neste høst har jeg planer om å studere, men tingen er at jeg ikke aner hvilke fag som er smart av meg å velge!

Jeg er veldig intresert i kunst, og elsker å male og lage bilder.. Så jeg tror jeg vil velge å studere kunst.

Men tingen er at jeg aner ikke hvilken rettning jeg skal velge, og hvilke andre fag jeg må studere for at jeg kan bruke "kunst utdanningen" i en jobb!!

Dette er så frustrerende, hva ville dere gjort?

jeg føler meg helt på blåbærtur!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kombinere din kunstutdannelse med 1 (eller 2) års økonomi- og business på BI? Det er en perfekt kombinasjon som kan gi deg mange lederjobber og andre flotte stillinger innen privat og offentlig sektor!

Skrevet
Dette er så frustrerende, hva ville dere gjort?

Valgt noe annet. For å livnære deg som kunstner skal du være noe helt utenom det vanlige i tillegg til å ha vanvittig flaks. Man kan også undervise, men det er fryktelig mange om beinet der så da skal du også ha flaks. Kunsthistorie er også en mulighet, men igjen fryktelig smal nisje i arbeidsmarkedet. Da står man igjen med galleridrift, populære arbeidsplasser for kunstnere som ikke klarer å leve av egen produksjon (dvs de fleste).

For å velge en kustfaglig utdanning må det være noe du virkelig brenner for og er veldig flink til - da har du en ørliten mulighet for å lykkes. Er du ikke helt der så velg noe annet, og kos deg med kunsten som hobby.

Skrevet

Hva med noe i retning illustratør eller conseptartist? Men det er begge to yrker der man bør være like god på ark som digitalt.

Ellers vil jeg anbefale deg å tenke veldig igjennom det før du velger en slik utdanning. Jeg selv har fått ødelagt hobbyen min ved at jeg gikk utdanning med fokus på kunst. Jeg elsket å male og tegne tidligere, men når hobbyen min, det jeg brukte for å slappe av, ble et stress og mas, mistet jeg helt lysten og nå er det over et halvt år siden jeg tok i en malerkost. Jeg synes nå det rett og slett er stressende å male eller tegne.

Skrevet

Først og fremst ville jeg prøvd å orientere meg skikkelig om hva som finnes av utdanninger relatert til kunst, hva en praktisk kunstutdanning faktisk innebærer og hvilke alternativer du har; er du faktisk klar for å jobbe som kunstner, eller kan det være vel så interessant å jobbe som grafisk designer, arkitekt, animatør eller noe sånt? Tror det er vanlig å ikke ha helt forståelse for forskjellene og hva kunstutdanning eller estetisk utdanning faktisk er, basert på hvordan media og "folk flest" framstiller områdene. For eksempel er det veldig mange kunstnere i dag som ikke maler, og som aldri har vært interessert i å male, og man er ikke nødvendigvis interessant som kunstner selv om man maler, ikke om man er flink en gang. Men da kan andre visuelle utdanninger kanskje være bra alternativer, det er dessuten lettere å leve av å være arkitekt enn kunstner... Ellers blir det teoretiske tilnærminger som kunsthistorie o.l.

Ellers går det an å bygge på med PPU så man kan jobbe som lærer (eller du kan ta lærerutdanning med fordypning i kunst- og håndverksfag). Eller innstille seg på at en aldri kommer til å tjene så veldig mye penger, men at man kan ha en "hvilken som helst" deltidsjobb ved siden av.

Gjest Sandbekken
Skrevet
Hva med noe i retning illustratør eller conseptartist? Men det er begge to yrker der man bør være like god på ark som digitalt.

Ellers vil jeg anbefale deg å tenke veldig igjennom det før du velger en slik utdanning. Jeg selv har fått ødelagt hobbyen min ved at jeg gikk utdanning med fokus på kunst. Jeg elsket å male og tegne tidligere, men når hobbyen min, det jeg brukte for å slappe av, ble et stress og mas, mistet jeg helt lysten og nå er det over et halvt år siden jeg tok i en malerkost. Jeg synes nå det rett og slett er stressende å male eller tegne.

Ja, jeg har faktisk tenkt en del på å bli illustratør (kansje som en kjekk strøjobb ved siden av en annen jobb?)

jeg skrev om illustrasjon som avsluttningsoppgave (50 sider) på videregående, og illustrerte masse enkelttekster til en utstilling da. Det virker som en utrolig spennende "jobb"!

Ah! det problemet der kjenner jeg.. det er også en stund siden jeg var inspirert, tror det har med alt stresset ang utdanning.

jeg skulle egentlig gått på folkehøgskole nå, billedkunst. Men sluttet der pga det var for lite serriøse fag i forhold til hva jeg offret :/

jeg lurer litt på faget psykologi da.. og kansje bli billedterapaut.. :)

hvilken jobb har du nå? (om jeg får spørre) fikk du bruk for den utdanningen du tok innen kunst?

Skrevet

Uten at jeg har inngående kjennskap til markedet, virker det som om det er mange om beinet på illustratørmarkedet. Og det er vel i stadig større grad digitale teknikker som dominerer.

Kunne du tenke deg å undervise?

Synes det høres spennende ut å ta psykologi og bruke kunsten innenfor det feltet. :)

Gjest Sandbekken
Skrevet
Uten at jeg har inngående kjennskap til markedet, virker det som om det er mange om beinet på illustratørmarkedet. Og det er vel i stadig større grad digitale teknikker som dominerer.

Kunne du tenke deg å undervise?

Synes det høres spennende ut å ta psykologi og bruke kunsten innenfor det feltet. :)

Ja det er vel ganske vanskelig å finne jobber innen illustrering.. generelt alle kunstrellaterte jobber er vel vanskelige å få tak i. :(

Digitale teknikker kan man vel kansje lære seg ved å ta noen kurs kansje? ikke vet jeg..

Ja, har tenkt litt på å studere til kunst og håndtverk lærer, men jeg er usikker. Ser for meg senarioet: En skokk 14 åringer med høyt energinivå og stor trang til å rope stygge ord og springe rundt som galne..

Hehe, nei nå ble jeg litt vel pessimistisk her.. Huff :(

Skrevet
Ja, har tenkt litt på å studere til kunst og håndtverk lærer, men jeg er usikker. Ser for meg senarioet: En skokk 14 åringer med høyt energinivå og stor trang til å rope stygge ord og springe rundt som galne..

Hehe, nei nå ble jeg litt vel pessimistisk her.. Huff :(

Det kommer helt an på hva man lar dem få lov til det. Jeg underviser blant annet i K&H, men de samme reglene gjelder i disse som andre timer: man sitter stille på plassen sin og konsentrerer seg om det man skal gjøre.

Men det er vanskelig å få jobb innen dette. Velger du lærerretningen så bør du ta minst ett fag til, og da et av basisfagene (norsk, engelsk, matte).

Gjest Sandbekken
Skrevet
Det kommer helt an på hva man lar dem få lov til det. Jeg underviser blant annet i K&H, men de samme reglene gjelder i disse som andre timer: man sitter stille på plassen sin og konsentrerer seg om det man skal gjøre.

Men det er vanskelig å få jobb innen dette. Velger du lærerretningen så bør du ta minst ett fag til, og da et av basisfagene (norsk, engelsk, matte).

Ja det høres smart ut å ha et ekstra fag da..

Hvordan synes du faget kunst og håndtverk er å udervise i? Synes du det er givende? Er det interesse fra elevene sin side?

sorry for alle disse spm! :)

Skrevet

Det er veldig varierende, men de fleste setter pris på avbrekket fra teorien. Det er litt spesielt på vår skole fordi vi er veldig fagorienterte også i dette faget, i motsetning til andre skoler jeg har vært innom. Dette blant annet fordi k&h er et satsningsområde på skolen, og vi har bare høyt utdannede lærere innen dette faget. Vi stiller krav til elevene, og de jobber med teknikker hele veien for å bygge opp en kunnskapsbase til de i tiende gjennomfører prosjektoppgave. Det er veldig givende å undervise i, da vi ser en jevt faglig framgang hos 95% av elevene - kjempemorsomt!

Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)
Det er veldig varierende, men de fleste setter pris på avbrekket fra teorien. Det er litt spesielt på vår skole fordi vi er veldig fagorienterte også i dette faget, i motsetning til andre skoler jeg har vært innom. Dette blant annet fordi k&h er et satsningsområde på skolen, og vi har bare høyt utdannede lærere innen dette faget. Vi stiller krav til elevene, og de jobber med teknikker hele veien for å bygge opp en kunnskapsbase til de i tiende gjennomfører prosjektoppgave. Det er veldig givende å undervise i, da vi ser en jevt faglig framgang hos 95% av elevene - kjempemorsomt!

Så herlig da! er det en skole utenfor de offentlige du jobber i? de er ofte mer fokuserte på kunst..

Når jeg tenker k&h tenker jeg hvordan det var på barneskolen der jeg gikk, helt utrolig dårlige lærere og instillingen til elevene var ikke til å skryte av den heller.. :P

Jeg tenker kansje det hadde vert noe å satse på kunstlærer på videregående.. da er jo også elevene mer motiverte også :)

Endret av Sandbekken
Skrevet (endret)
Ja, jeg har faktisk tenkt en del på å bli illustratør (kansje som en kjekk strøjobb ved siden av en annen jobb?)

jeg skrev om illustrasjon som avsluttningsoppgave (50 sider) på videregående, og illustrerte masse enkelttekster til en utstilling da. Det virker som en utrolig spennende "jobb"!

Ah! det problemet der kjenner jeg.. det er også en stund siden jeg var inspirert, tror det har med alt stresset ang utdanning.

jeg skulle egentlig gått på folkehøgskole nå, billedkunst. Men sluttet der pga det var for lite serriøse fag i forhold til hva jeg offret :/

jeg lurer litt på faget psykologi da.. og kansje bli billedterapaut.. :)

hvilken jobb har du nå? (om jeg får spørre) fikk du bruk for den utdanningen du tok innen kunst?

Må si at jeg smørte litt godt på når jeg skrev at jeg tok utanning, det var jo videregående jeg snakket om. Skolen vår hadde en prøveordning der allmenfagene var jevnt fodelt utover og tilogmed mindre allmenfag sisteåret slik at vi kunne fokusere helt og holdent på de praktiske fagene. Et kjempebra konsept i seg seg selv, men praktisk ikke så veldig bra... Det var mye fokus på de tradisjonelle teknikkene, noe som jeg elsket og vi arbeidet litt slik som de gjør ved "Norges kreative", men etter et halvt år var det nesten så jeg ikke orket mer... sluttet faktisk nesten. Men fullførte de kreative fagene og de fleste allmenfagene. I år tar jeg matte(R1/2MX) og biologi for å komme inn på farmasistudiet til neste høst... så nei jeg fikk ikke bruk for det:P hehe... men basic fargekunnskap er jo alltid kjekt å ha

Ellers vil jeg anbefale Norges Kreative Fagskole om du tenker på Illustratør, de har en fullverdig utdannelse og har gode tall når det gjelder om folk har jobb når de er ferdig utdannet.

Endret av Jane F.
Skrevet

Et tips hvis du tenker å bli illustratør: Ta gjerne noe tilleggsutdanning eller f eks visuell kommunikasjon ved SHKS, så lærer du nok om grafisk design, layout og ting du kan bruke hvis du samarbeider med bedrifter eller reklamebyråer. Det kan være greit å ha flere bein å stå på (og flere veier til kundene), da markedet for illustratører er lite og nokså ujevnt. Selv de mest anerkjente står i perioder uten oppdrag (selv om jeg regner med de klarer seg bra).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...