Turine30 Skrevet 19. oktober 2008 #1 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hei, Jeg løp birkebeinerløpet for 4 uker siden (23 km i terreng, hvor mesteparten går i nedoverbakke). Det ble en veldig kjedelig opplevelse, da ondt kne gjorde det til en smertefull opplevelse. Det startet med at jeg tråkket litt feil i et av de mest steinete partiene. Det gjorde litt ondt, men ikke værre enn at jeg klarte å løpe greit videre. Men etter noen km ble kneet værre og værre. Smerten var rett under framsiden av kneet. Jeg presset meg så langt jeg kunne, men da jeg fikk strålesmerter fra kneet og nedover leggen ble det til at jeg måtte gå mye av løpet. Det var såpass ondt at tårene spratt, men når jeg gikk så var ikke smertene så ille. Jeg kjente det godt i kneet flere uker etter løpingen. Jeg har løpt i ett par år, og har ikke opplevd plager med kneet tidligere. Etter birkebeinerløpet har jeg hatt en liten pause fra løpingen. Har gjort andre former for trening da, som sykling, spinning, gåturer, vekttrening etc. Har ikke vært plaget med kneet da. Den to siste ukene har kneet mitt kjentes bra ut, og jeg bestemte meg derfor å prøve meg på en løpetur igjen i dag. I begynnelsen av løpingen kjentes beina veldig fine. Men etter 3-4 km så kjente jeg at det begynnte gjøre vondt i kneet. Fortsatte løpingen et lite stykke, men smerten ble bare værre og værre så jeg ga opp og gikk resten av stykket hjem. Ganske skuffet ja ;( Jeg aner ikke hva som er feil med kneet mitt. Og hva jeg bør gjøre? Smerten er rett på undersiden av kneskålen, og kjennes ut som itens ising som bare blir værre og værre ved jo lenger jeg løper. Ved løping så brer smerten seg nedover i beinet. Jeg klarer fint å gå på beinet da! Avogtil kjenner jeg også smerter når jeg har sittet lenge i samme stilling. Er det noen som har opplevd noe tilsvarende og kan fortelle meg hva det kan være? Hva bør jeg gjøre? Oppsøke fastlegen eller dra til spesialist (NIMI f. eks)? Eller bare vente med å løpe til kneet føles bedre? Andre forslag? Jeg kunne veldig tenkt meg å løpe igjen snart da jeg trives veldig godt med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 20. oktober 2008 #2 Del Skrevet 20. oktober 2008 Det høyrest ut som hoppekne (jumper's knee), og er i så fall ein betennelsestilstand i den sena som sit rett under kneskåla. I følge boka mi, Løperens nye håndbok, skal du etter at smertene har gitt seg auke treninga sakte, du skal springe på jamne, rette og relativt mjuke underlag [s. 90]. Men, denne boka er gitt ut av iFORM, som eg berre har dels tiltru til. Så eg ville huta meg til legen, gjerne NIMI, for der kan du spørje om korleis du faktisk skal trene deg opp igjen, det er ein viss sjanse for at fastlegen ber deg halde deg i ro, og det funker ikkje på noko som helst... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turine30 Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 23. oktober 2008 Det høyrest ut som hoppekne (jumper's knee), og er i så fall ein betennelsestilstand i den sena som sit rett under kneskåla. I følge boka mi, Løperens nye håndbok, skal du etter at smertene har gitt seg auke treninga sakte, du skal springe på jamne, rette og relativt mjuke underlag [s. 90]. Men, denne boka er gitt ut av iFORM, som eg berre har dels tiltru til. Så eg ville huta meg til legen, gjerne NIMI, for der kan du spørje om korleis du faktisk skal trene deg opp igjen, det er ein viss sjanse for at fastlegen ber deg halde deg i ro, og det funker ikkje på noko som helst... Takk for tips, skal sjekke det ut. Har bestilt time hos fastlegen i første omgang, så får vi se hva jeg gjør. Savner løpingen og håper det ordner seg snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
øyenstikker Skrevet 23. oktober 2008 #4 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har det slik. Det er en betennelse/opphovning av slimposen i muskelfestet. jeg gikk til behandling til naprapat som strekker og bruker triggerpunkt for å få det til å løsne. Samtidig som behandløingen fikk jeg ikke lov å løpe, men kunne gjøre andre aktiviteter. Gjør det vondt er det bare å stoppe, for presser du deg, vil sannsynelig dette vare lengre. Jeg har hatt dette flere ganger. Men nå det siste året, har jeg bare løpt i oppoverbakke, og da har jeg sluppet unna. Kan kjenne det når jeg går nedover igjen. Håper dette hjalp litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 23. oktober 2008 #5 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg understreker at jeg ikke har medisinsk bakgrunn, men erfaring med et skadet kne selv. Jeg antar at det kan være ulike diagnoser, men at du må til lege og eventuelt MR for å finne ut mer. Det kan, som sagt over, være en betennelse, det kan være meniskproblemer, og det kan være andre ting. Jeg hadde tilsvarende smerter for noen år siden, og gikk lenge med det uten at lege, kiropraktor eller fysioterapeut kunne fastslå hva det var. Til slutt foretok jeg en kikkehullsoperasjon, og legen fant overraskende ut at jeg hadde en relativt stor bruskskade. Nå er jeg i ferd med å trene meg opp, men kan ikke løpe mer. Sannsynligvis må jeg operere igjen om noen år. Nå holder jeg benet i sjakk med styrketrening og spinning. Moralen er: Gå til lege, han eller hun vil forhåpentligvis forsøke å finne ut hva det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #6 Del Skrevet 24. oktober 2008 Om kneet ditt er ondt bør det avlives umiddelbart... Hadde det vært vondt hadde det vært en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #7 Del Skrevet 24. oktober 2008 Om kneet ditt er ondt bør det avlives umiddelbart... Takk, jeg trengte å le nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karoline Skrevet 25. juni 2011 #8 Del Skrevet 25. juni 2011 Hei, jeg har hoppekne i begge knærne og jeg fant det ut da jeg var hos kiropratoren min. Han sa at det man må gjøre er å avlaste kneet og ikke gå/løpe no særlig. Svømming er det beste for kneet og sykling går ofte fint. Så du må føle litt på hvordan kneet er og ikke belaste det for mye for da kan det bare bli værre sånn at det kan ta noen år før det er fult leget igjen. Jeg gikk med det i nesten to år før jeg fikk gjort noe med det og nå kan det ta ett par år før det blir bra igjen. Håper det går bedre for deg=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå