Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Fikk nettopp en SMS fra en venninne av meg. Hun sier hun skal ta livet av seg, at hun allerede har skadet seg. Har forsøkt å ringt henne, men hun vil ikke svarer, hun svarer kun på SMS. Hva skal jeg gjøre? Ringe politiet?
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 JA RING POLITI/AMBULANSE MED EN ENESTE GANG!!!!!!!!!!!!! DU MÅÅÅÅÅÅÅÅ RINGE NÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!! DET STÅR JO TROSS ALT OM LIVET HENNES
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Enig i at du kan ringe politiet. Der kan du få råd om hvordan du skal forholde deg videre. (Det skal mye til for å tvangsinnlegge en person. Så det kan hende de ikke kan hjelpe.) Hvis ikke politiet kan hjelpe kan du ringe legevakt eller sosial vakttjeneste. Hold kontakten med henne på sms. Prøv så godt du kan å forholde deg rolig og vis forståelse. Dette er ikke lett. Håper det ordner seg.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Har ringt til legevakten. De har fått vite hvem det gjelder, men de kunne ikke gjøre så mye når ingen vet hvor hun er. Fikk beskjed om å ta kontakt igjen dersom jeg følte for det. Har fremdeles enda kontakt via SMS med venninnen min. Har ikke fortalt henne at jeg har kontaktet legevakten, er redd for at hun blir skremt da. Venninne min sier at hun har tatt noen piller, smertestillende, pinex. Men det er vel ikke akutt dødelig?
fløtepia Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 kontakt foreldrene hennes! dra bort til henne! huff, dette er nok ikke en kjekk situasjon og havne i!! si hvordan det gikk da.. har vært borti situasjonen selv, men opplevde da at vedkommende var oppmerksomhetssyk.. men sa at hun skulle ta livet sitt, men hadde egentlig aldri planer om det.. håper det går bra med henne!!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 Tror ikke det er noen vits i å kontakte foreldrene, da de ikke bor i samme by. Har ringt en annen venninne som er på vei bort til leiligheten hennes, så får vi i alle fall skjekke om hun er der eller ikke. Vi har bestemt oss for å lete etter henne dersom hun ikke er hjemme. Og så lenge vi enda har kontakt med henne holder vi oss rolige med tanke på politi.
Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 Politiet kan vel, om situasjonen er drastisk nok, hjelpe til med å finne henne. Vet ikke hvordan reglene med å søke opp personer etter mobilen, men kanskje.
fløtepia Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 nevner hun noen grunn til å ta livet sitt? jeg ville i alle fall kontaktet noen.. når noen truer med selvmord så skal man ikke ta noen sjangser.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #10 Skrevet 19. oktober 2008 Har ringt til legevakten. De har fått vite hvem det gjelder, men de kunne ikke gjøre så mye når ingen vet hvor hun er. Fikk beskjed om å ta kontakt igjen dersom jeg følte for det. Har fremdeles enda kontakt via SMS med venninnen min. Har ikke fortalt henne at jeg har kontaktet legevakten, er redd for at hun blir skremt da. Venninne min sier at hun har tatt noen piller, smertestillende, pinex. Men det er vel ikke akutt dødelig? Det er nok best at du ikke forteller henne at du har kontakt med legevakta. Da kan det bidra til at du mister sms kontakten du har med henne nå. Vet du hvor mange pinex hun har tatt? "Ved overdosering av Pinex, kan det oppstå livstruende leverskade. Med overdose menes ca. 6-10 ganger høyere dose enn anbefalt. Inntak av over 10 g paracetamol til voksne gir stor risiko for leverskade. Symptomer kan først komme etter 2 døgn eller mer. Det er derfor av størst betydning at motgiften gis så tidlig som mulig hvis leverskade skal kunne forhindres. Kontakt straks lege, sykehus eller Giftinformasjonen (tlf. 22 59 13 00) hvis du har fått i deg for mye legemiddel eller hvis barn har fått i seg legemiddel ved et uhell, slik at motgift kan bli gitt. For andre spørsmål om legemidlet, kontakt lege eller apotek." http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...4066/89063.html Synes du skal ha jevnlig kontakt med legevakta nå. Du trenger noen å dele ansvaret med. Synes også du skal ringe politiet og prate med dem selv om du ikke vet hvor hun er. Hvis de ikke kan hjelpe så har du ihvertfall ringt.
fløtepia Skrevet 19. oktober 2008 #11 Skrevet 19. oktober 2008 du kan også prøve å ringe Krise og selvmordstelefonen: 815 33 300
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #12 Skrevet 19. oktober 2008 Hun sier at hun har tatt 30 pinex. Har igjen ringt legevakten som vil ha nr. hennes, og de kommer til å ringe henne. Håper bare at hun tar telefonen.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #13 Skrevet 19. oktober 2008 Hun sier at hun har tatt 30 pinex. Har igjen ringt legevakten som vil ha nr. hennes, og de kommer til å ringe henne. Håper bare at hun tar telefonen. 30 pinex er 15 gram paracetamol. Da er hun i faresonen for å utvikle leverskade om et par dager hvis hun ikke får legebehandling nå i kveld. Dette kan du prate med legevakta om. Informer også politiet om overdosen med pinex hvis du prater med dem. Jeg håper også at hun tar telefonen når legevakta ringer. Håper hun får all den hjelpen hun trenger - og håper hun vil ta imot hjelp.
yoga Skrevet 19. oktober 2008 #14 Skrevet 19. oktober 2008 Er ho i leilighet sin? Hvis ja; ring en ambulanse med en gang!! Gir deg en god Du er sterk som står i dette!! Selv om ho kanskje vil bli sint på deg (hvis det er det du frykter?), så vil du redde livet hennes..
Gjest psykologistudent Skrevet 19. oktober 2008 #15 Skrevet 19. oktober 2008 De fleste som tar livet sitt har gitt tegn om dette på forhånd. Noen trenger bare at noen bryr seg, og desse sørger ofte for at hjelp er tilgjengelig, men det er likevel veldig alvorlig, og kan ende tragisk. Dere må absolutt sørge for hjelp til henne! Hold kontakten, forsøk å finne ut hvorfor hun vil ta livet sitt. Dersom hun vil gjøre dette pga konkrete problemer i livet sitt, fokuser på desse og hjelp henne til å se at de ikke er uoverkommelige, men kan løses. Prøv å få henne til å se det hele i et større perspektiv og fokuser på muligheter og gode ting som kan skje i fremtiden. Om hun gir uttrykk for at hun ikke ønsker å dø av ulike grunner(konsekvenser for familie og venner, ting hun vil oppleve)fokuser på dette! Men viktigst av alt bry dere alt dere kan, oppsøk henne, let etter henne, fortell at dere bryr dere og vil bli knust om hun gjør dette, og for all del SKAFF PROFFESJONELL HJELP!
Gjest Gjest ditti Skrevet 19. oktober 2008 #16 Skrevet 19. oktober 2008 30 pinex er 15 gram paracetamol. Da er hun i faresonen for å utvikle leverskade om et par dager hvis hun ikke får legebehandling nå i kveld. Dette kan du prate med legevakta om. Informer også politiet om overdosen med pinex hvis du prater med dem. Jeg håper også at hun tar telefonen når legevakta ringer. Håper hun får all den hjelpen hun trenger - og håper hun vil ta imot hjelp. Du må ringe politiet. Tanta mi gjorde d samme i sommer og hun fikk d til. Men nei hun klarer ikke ta overdose med 3o pinex. kommer bare til å få fryktelig vondt i magen.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #17 Skrevet 19. oktober 2008 Legevakten fikk kontakt med henne. De vet hvor hun er (jeg gjør ikke da de ikke vil si det) men hun skal være på vei til sykehus nå. Nå er i alle fall jeg lettet og glad, og takk for alle her som har brydd seg og komt med råd. Jeg reiser til sykehuset nå, og satser på at jeg får snakke med henne snart.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #18 Skrevet 19. oktober 2008 Legevakten fikk kontakt med henne. De vet hvor hun er (jeg gjør ikke da de ikke vil si det) men hun skal være på vei til sykehus nå. Nå er i alle fall jeg lettet og glad, og takk for alle her som har brydd seg og komt med råd. Jeg reiser til sykehuset nå, og satser på at jeg får snakke med henne snart. Så bra! Da ordner det seg nok. Hun er heldig som har en venninne som deg.
yoga Skrevet 19. oktober 2008 #19 Skrevet 19. oktober 2008 Så bra ho nå får hjelp! Du har all grunn til å være stolt av deg selv, for dette er en stor belastning for et menneske. Venninna di skal være glad for at ho har deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå