Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 I selskapet jeg jobber har sjefen ansatt en ny konsulent som skal jobbe med allround business. Etter mye om og men har vi fått vite at sjefen angrer på siste ansettelse av en fyr fra høyskolen i Oslo, som viser seg å ikke passe helt inn. Sjefen hadde hentet inn gode referanser og likte personen i de to intervjuene, men resten av teamet og sjefen ser nå at den nye ikke passer så bra inn i miljøet som først trodd. Hvordan takle sånt videre? Dette er privat sektor, mye jobbing, en del reising og flere team som jobber tett sammen. Alle har ulike roller og det er rom for mange forskjellige oppgaver. Det er positivt. Men generelt sett passer han nye ikke så bra inn, virker det som. Hvordan håndtere det videre?
Kosemose Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg vil tro at det da er opp til sjefen å gjøre de grep som må gjøres for at den ansatte skal passe bedre inn. Veilede, gi konkrete tilbakemeldinger, motivere, etc.
Kamikatze Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Hvordan kan en ansatt ikke "generelt" passe inn? Du mener det dreier seg om personkjemi? Eller er vedkommende ikke villig til å jobbe mer enn sju og en halv, lite villig til å reise, eller har andre "spesielle" årsaker til at denne ikke funker optimalt?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Her er det at prøvetid kommer inn. I løpet av prøvetiden skal arbeidsgiver gi tilbakemelding til den som er nyansatt og dersom forholdene ikke endrer seg i løpet av prøvetiden så får ikke personen ansettelse. Gjør man dette på en ordentlig måte så blir det ingen overraskelse for den som er i prøvetid at vedkommende ikke får fast jobb. Har man forsømt sine plikter i prøvetiden så har man tabbet seg ut og har ikke lenger muligheten til å angre ansettelsen.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 I ansettelseskontrakten står intet om "prøvetid" kun at begge parter (arbeidsgiver og arbeidstaker) generelt jevnt over (alltid) begge har 3 mnd gjensidig oppsigelsestid. Den nyansatte har uansett ikke fått varsler eller meldinger om hva den må gjøre bedre i løpet av de første 6 mnd. Personen er positiv og hyggelig, jobber nok av timer og stiller opp på alle møter og reiser. Men det virker ikke som om vi helt vet hva vi skal bruke han til!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Har ikke erfaringer med sånt..sikert mange arbeidsgivere somansetter feil personer?
Gjest fisk Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Hvordan kan en ansatt ikke "generelt" passe inn? Kanskje at personen ikke gjør noe og at personligheten ikke stemmer? Kan også vær at konsulentrollen ikke passer alle...en skal være litt utadvendt og de innadvendte fagnerdene passer vel ikke helt til en slik kommersiell utadvendt rolle.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 I selskapet jeg jobber har sjefen ansatt en ny konsulent som skal jobbe med allround business. Etter mye om og men har vi fått vite at sjefen angrer på siste ansettelse av en fyr fra høyskolen i Oslo, som viser seg å ikke passe helt inn. Sjefen hadde hentet inn gode referanser og likte personen i de to intervjuene, men resten av teamet og sjefen ser nå at den nye ikke passer så bra inn i miljøet som først trodd. Hvordan takle sånt videre? Dette er privat sektor, mye jobbing, en del reising og flere team som jobber tett sammen. Alle har ulike roller og det er rom for mange forskjellige oppgaver. Det er positivt. Men generelt sett passer han nye ikke så bra inn, virker det som. Hvordan håndtere det videre? "Omplassering"...om en ikke liker han?
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 I ansettelseskontrakten står intet om "prøvetid" kun at begge parter (arbeidsgiver og arbeidstaker) generelt jevnt over (alltid) begge har 3 mnd gjensidig oppsigelsestid. Den nyansatte har uansett ikke fått varsler eller meldinger om hva den må gjøre bedre i løpet av de første 6 mnd. Personen er positiv og hyggelig, jobber nok av timer og stiller opp på alle møter og reiser. Men det virker ikke som om vi helt vet hva vi skal bruke han til! dere vet ikke hva dere skal bruke han til så lenge han fyller sine plikter? og så lenge han gjør det som kreves kan vel ikke han vite det... jeg mener, du kommer jo ikke med no konstruktiv kritikkverdige ting her.. han har fått en stilling som har en kontrakt over arbeidsoppgaver og plikter.. regner med at sjefen viste hva han søkte før han fant. og siden han gjør alt som kreves kan han ikke sparkes eller dere sitte å klø dere i skjegget over hva han kan brukes til.. det burde vel dere tenkt på før dere annsatta vedkommende.. syns du må komme med noe mer konkret om hvorfor dere er missfornøyde enn som så..
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Han passer vel ikke helt til sjargongen og miljøet generelt. Han virker ikke som han trives. Han er alltid sur og klager. Han er lite imøtekommende.
Gjest Glør Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Her er det at prøvetid kommer inn. I løpet av prøvetiden skal arbeidsgiver gi tilbakemelding til den som er nyansatt og dersom forholdene ikke endrer seg i løpet av prøvetiden så får ikke personen ansettelse. Gjør man dette på en ordentlig måte så blir det ingen overraskelse for den som er i prøvetid at vedkommende ikke får fast jobb. Man skal ha en god begrunnelse for å ikke ansette noen etter at prøvetiden er over, og det må gå på dyktighet, punktlighet osv. Så å si opp vedkommende fordi de "ikke passer inn" kan bli for tynt, dersom han ellers gjør det han er satt til på en ok måte. Og at arbeidsgiver ikke vet hva han skal brukes til tyder jo på at stillingen er for dårlig definert, man ansetter jo som regel folk fordi man har ett konkret behov? http://www.ukeavisenledelse.no/spor_om_arb..._etter_provetid Endret 21. oktober 2008 av Glør
Eføy Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Den nyansatte har uansett ikke fått varsler eller meldinger om hva den må gjøre bedre i løpet av de første 6 mnd. Personen er positiv og hyggelig, jobber nok av timer og stiller opp på alle møter og reiser. Men det virker ikke som om vi helt vet hva vi skal bruke han til! Han passer vel ikke helt til sjargongen og miljøet generelt. Han virker ikke som han trives. Han er alltid sur og klager. Han er lite imøtekommende. Er det du som har skrevet begge innlegg eller? For dette var vel litt selvmotsigende?
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 22. oktober 2008 #13 Skrevet 22. oktober 2008 Har ikke skrevet begge. Men han nye passer ikke inn. Kanskje han vil flytte.
Fluffie Skrevet 23. oktober 2008 #14 Skrevet 23. oktober 2008 Har ikke skrevet begge. Men han nye passer ikke inn. Kanskje han vil flytte. Har dere ikke proevd aa gjoere noe for aa hjelpe han aa passe inn? Gi han tilbakemeldinger paa hva som kan forbedres, og slikt? Alle passer ikke inn automatisk, og jeg har faatt inntrykk av at det ikke er gjort noe stort forsoek paa aa veilede personen saa han fylle stillingen sin bedre.
Gjest W Skrevet 23. oktober 2008 #15 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg er selv nyansatt i en bedrift. I de to første intervjuene jeg hadde med sjefen, syns jeg vi hadde god tone og kjemi. Kollegaene virket hyggelige, og jeg var veldig postiv og motivert. Etter å ha jobbet her i 3 mnd, kan jeg desverre ikke si at jeg føler meg så velkommen lengre. Sjefen har aldri kommet med konstruktiv tilbakemelding, og jeg føler jeg feiler i alle oppgavene jeg gjør. Når jeg gjør som jeg får beskjed om, og det ikke blir helt som sjefen har forventet, merker at det blir dårlig stemning. Selvtillitten min er på bånn, og jeg gruer meg til å komme på jobb. Dette har ført til at jeg har distansert meg fra arbeidskollegaene, og jeg vil tro at de kanskje syns jeg er sær. Jeg er generelt en veldig blid person, lett å bli kjent med, og gir alltid 100% når jeg jobber. Jeg ville prøvd å gi han en sjanse, gi han tilbakemelding og vise han at han er velkommen. Det er ikke alltid lett å komme inn i et nytt miljø! Jeg for min del vurderer å slutte.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #16 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg hadde det som deg! Men jeg sluttet etter to måneder, og har kommet inn i et miljø som er midt i blinken for meg. Bytt jobb, du kommer til å bli mer og mer ulykkelig hvis ikke du gjør det!
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #17 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg hadde det som deg! Men jeg sluttet etter to måneder, og har kommet inn i et miljø som er midt i blinken for meg. Bytt jobb, du kommer til å bli mer og mer ulykkelig hvis ikke du gjør det! Det var for tidlig å gi opp etter 2 mnd vel??! Du gir opp for lett...man bør gi ting et og to år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå