Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Badet vårt må skrubbes ned, og nå lurer jeg på hva dere synes er de beste vaskemidlene slik at alt går bort. Til og med alt som sitter inni dusjens kroker og kriker (gammelt dusjhjørne med mange kroker, sukk).

Alle tips tas i mot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å skure ned med klor ca annenhver måned. Dette tar bakterier, men er ikke det beste med tanke på flekker.

Er det misfarging på fuger ol, pleier jeg å bruke jif skurekrem og en slik svamp som man får kjøpt i 10 pakning på dagligvarebutikker.

Skrevet (endret)

...

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Heia,vaske er noe jeg kan,tror jeg har en sykdom hehe.Bland ei god bøtte med såpe og salmiakkvann.Da er det bare å beg.Og hvit skurejif må du ha!!I dusjen er det greit med en gammel tannbørste,helle skurejif på så du kommer til i krinkler og kroker,samme rundt vasken der vannkranen er koblet.Når alt er skurt er det greit å ha en 4 l med klorin og helle inni dusj,vask og toalett og la det stå noen timer,så skylle av.Men for gud skyll ikke bland salmiakk og klorin,Det er farlig!!Walla så skinner det.Har mange tips så bare hyl om det er noe spes,har vel vært borti det meste tror jeg ;-))

Gjest Elfrida
Skrevet

Fire liter med klorin? Det hørtes utrolig mye ut.

Skrevet (endret)

Salmiakk og zalo : )

En kork salmiakk i en spruteflaske, en eller to spruter med zalo, full opp en halvliter vann. Spray på, og la det godgjøre seg et kvarter. Spyl av og tørk. Har du sluk, går dette fort og greit.

Gammel oppvaskbørste er gull verdt, som nevnt oppi her. Tannbørste og skurekrem (tannpasta funker også) i fuger (bruk samboers tannbørste - ikke egen!)

Steder med skikkelig inngrodd skitt kan du bløtlegge lenger, med å ha en kork eller to med salmiakk i ren grønnsåpe (eller zalo). Ta på solbriller eller vernebriller og gummihansker, og bruk oppvaskbørsten til å smøre det på dritten med. La det stå å godgjøre seg en halvtime, Børst bort og spyl av med varmt vann. OBS, dette stinker bra salmiakk av, så husk god lufting. Og at døra til badet ikke behøver stå åpen mens heksebrygget trekker inn i skitten.

Poenget med den siste blandingen, er at såpa gjør salmiakken tjukkere, slik at den ikke renner så lett vekk fra stedet du vil at den skal virke en stund.

Endret av Kamikatze
Skrevet
Fire liter med klorin? Det hørtes utrolig mye ut.

Det er som du ser det,jeg heller fort ut 2 l i dusjen,1 i doen og 1 i vasken jeg.he he.men det ser du sjøl.Det bleiker godt vettu,når du har fått dritten av..

Skrevet
Det er som du ser det,jeg heller fort ut 2 l i dusjen,1 i doen og 1 i vasken jeg.he he.men det ser du sjøl.Det bleiker godt vettu,når du har fått dritten av..

Fire flasker med klorin??? :omg: Her går det kanskje en flaske i året...

Skrevet
Fire flasker med klorin??? :omg: Her går det kanskje en flaske i året...

HÆ e det mulig...jeg er hekta på vasking!!Får nerver om ikke det skinner vettu :-))

Skrevet
HÆ e det mulig...jeg er hekta på vasking!!Får nerver om ikke det skinner vettu :-))

Det går faktisk ann å tynne ut klorinen og den vil fremdeles fungere ;)

Det må jo lukte skikkelig klorin etterpå da?

Skrevet
Det går faktisk ann å tynne ut klorinen og den vil fremdeles fungere ;)

Det må jo lukte skikkelig klorin etterpå da?

he he ja men lukter godt og rent.Skyller det jo ned i sluken etterhvert å da er jo lukta borte på ett blunk.Bruker like mye salmiakk au først får rensa godt opp i fettet i slukene og røra.

Gjest Elfrida
Skrevet
Bruker like mye salmiakk au først får rensa godt opp i fettet i slukene og røra.
Hvor ofte gjør du dette da?
Skrevet
he he ja men lukter godt og rent.Skyller det jo ned i sluken etterhvert å da er jo lukta borte på ett blunk.Bruker like mye salmiakk au først får rensa godt opp i fettet i slukene og røra.

At klorin lukter godt er nytt for meg ihvertfall :tunge1: Men smaken er som baken... Bodde en gang sammen med en som vasket dusjen (dusjrom) ved å helle klorin utover hele rommet, var om å gjøre å ikke dusje på en stund da, lukta "henger igjen" en stund etterpå...

Skrevet
At klorin lukter godt er nytt for meg ihvertfall :tunge1: Men smaken er som baken... Bodde en gang sammen med en som vasket dusjen (dusjrom) ved å helle klorin utover hele rommet, var om å gjøre å ikke dusje på en stund da, lukta "henger igjen" en stund etterpå...

Kan jo ikke vaske med klorin men bleke det er tingen.Jau syntes det lukter friskt jeg etter man har skyllt godt med kaldt vann..

Skrevet
Hvor ofte gjør du dette da?

Hvorfor..Jau for å rense slukene.Hvordan renser du sluker/vannlåsen utenom plumbo??

Gjest Elfrida
Skrevet
Hvorfor..Jau for å rense slukene.Hvordan renser du sluker/vannlåsen utenom plumbo??
Hvis det renner tregt pleier jeg å la varmtvannet renne i noen minutter. Vannlåsen kan skrus av og renses med vann og såpe hvis det trengs. Men jeg spurt hvor ofte du bruker 4 liter salmiakk til rengjøring, ikke hvorfor.
Skrevet
Hvis det renner tregt pleier jeg å la varmtvannet renne i noen minutter. Vannlåsen kan skrus av og renses med vann og såpe hvis det trengs. Men jeg spurt hvor ofte du bruker 4 liter salmiakk til rengjøring, ikke hvorfor.

ÅÅÅÅ kan ikke lese vettu..Nei,det er ikke så ofte jeg bruker så mye men bruker jo salmiakk en gang i uka når jeg vasker hele leil.Men da er det bare en skvett i vannet,hver 3-4 mnd tenker jeg at jeg pøser på.

Gjest MrsC-ii
Skrevet

Takk for alle svarene, folkens. Godt å ha kvinneguiden å ty til med alle spørsmål ;)

I morgen setter jeg i gang med "prosjekt skure bad". Da har jeg fri fra jobben. Og etter alle tipsene her skal det bli et skinnende rent bad. Litt for lenge siden sist, men med barn og jobb og alt mulig som skal gjøres i et nytt hus, så har ikke nedskrubbing av bad blitt prioritert.

Skrevet

feil svar, elfrida spurte Hvor OFTE. Noe jeg også lurer på :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...