Gå til innhold

Beste trening for å gi ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å slanke meg og lurte derfor på hva den beste treningen for å gå ned i vekt er? Er 170 og veier 70 kg. Vil ned til 60.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte og si det, men hvor mange dager i uken bør jeg eventuelt trene?

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Den beste treningen vil være den som brenner mest kalorier. Ellipsemaskin/crosstrainer er bra. Denne maskinen trener hele kroppen og forbrenner en god del kalorier. Lite belastning på knær. Dette kan du egentlig trene hver dag om du vil.

Skrevet

Den beste treningen er styrketrening vil jeg si, mer muskler gir økt forbrenning, samt at du forbrenner når du ikke trener. Men det aller beste er vel en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening. Hvor ofte du bør trene kommer vel litt an på hva du mener med trening, vet jo ikke hva du vil drive med slags trening. Men etter styrketrening bør musklene hvile minst en dag, kanskje to. Derfor er 2-3 ganger pr.uke nok. Men en kan absolutt gå tur, jogge lett, eller gjøre annen lett aktivitet de andre dagene.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Den beste treningen er styrketrening vil jeg si, mer muskler gir økt forbrenning, samt at du forbrenner når du ikke trener. Men det aller beste er vel en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening. Hvor ofte du bør trene kommer vel litt an på hva du mener med trening, vet jo ikke hva du vil drive med slags trening. Men etter styrketrening bør musklene hvile minst en dag, kanskje to. Derfor er 2-3 ganger pr.uke nok. Men en kan absolutt gå tur, jogge lett, eller gjøre annen lett aktivitet de andre dagene.

Klart styrketrening er bra, men for å gå ned i vekt må man forbrenne mer enn man forbruker og da er kondisjonstrening bedre enn styrketrening. Jeg vet at mer muskler gir økt forbrenning, men hvor mye økt forbrenning er det snakk om egentlig? Er ikke sikker på om det er så mye som alle skal ha det til. 60 min på crosstrainer forbrenner ca 600 kcal, det er mye altså.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Tenkte jeg det ikke: "For hver kg muskelmasse du legger på deg så øker din daglige forbrenning med oppimot 90 kalorier."

link

Ikke akkurat mye å rope hurra for.

Skrevet

Jeg har lest at et 60-40-forhold mellom henholdsvis kondisjon og styrke er optimalt ved vektnedgang.

Jeg vil også anbefale intervalltrening, jeg merker at kondisjonen bedres mye fra økt til økt, og det er både bra og motiverende.

Gjest Løve66
Skrevet
Klart styrketrening er bra, men for å gå ned i vekt må man forbrenne mer enn man forbruker og da er kondisjonstrening bedre enn styrketrening. Jeg vet at mer muskler gir økt forbrenning, men hvor mye økt forbrenning er det snakk om egentlig? Er ikke sikker på om det er så mye som alle skal ha det til. 60 min på crosstrainer forbrenner ca 600 kcal, det er mye altså.

Enig - hvis det å gå ned i vekt er målsetningen er det mest å hente på kondisjonstrening. Og logisk nok; jo mer du tar i, jo flere kalorier forbrenner du. Styrketrening er også superbra, men styrketrening alene skal du nok holde på med ganske lenge før du går ned i vekt (tvert i mot fører ofte styrketrening til en vektoppgang - uten at du skal la deg skremme av det for cm. er vel viktigere enn kg. i denne sammenheng).

Skrevet
Tenkte jeg det ikke: "For hver kg muskelmasse du legger på deg så øker din daglige forbrenning med oppimot 90 kalorier."

link

Men i tillegg til dette så forbrenner de ekstra musklene også mer når du trener da om du skjønner. Om du får et kilo ekstra muskler så forbrenner du mer i hvile, men når du trener så vil jo disse musklene også trenge mye mer energi og du forbrenner mer enn før her også :) Kondisjon må til, fordi da forbrenner du mye kalorier mens du holder på og kroppen fortsetter å forbren mer etter trening også. Intervall er kjempebra for dette! da blir jo i tillegg formen mye bedre slik at du kan trene ends mere å forbrenne enda mer, en god sirkel det der :gjeiper:

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Men i tillegg til dette så forbrenner de ekstra musklene også mer når du trener da om du skjønner. Om du får et kilo ekstra muskler så forbrenner du mer i hvile, men når du trener så vil jo disse musklene også trenge mye mer energi og du forbrenner mer enn før her også :)

Det er sant :) Men jeg våger å påstå at det ikke er snakk om fryktelig mange kaloriene likevel. Dessuten tar det tid å bygge en kilo muskler, rundt et år mener jeg å ha lest. Og da hvis man gjør alt riktig vel og merke. Jeg er helt enig i at styrketrening er bra trening, men sett fra et slankeperspektiv kommer det litt i andre rekke. Hvis jeg skulle gått ned 10 kg for eksempel, ville jeg kanskje satse på kondisjon ihvertfall de første 5 kg og så puttet inn styrketrening etterhvert.

Men det er meg :)

Skrevet

Artikkel om vektnedgang og trening.

Hovedtrekkene i artikkelen er at en blanding av utholdenhetstrening og styrketrening er best, noe jeg forøvrig også sa i mitt første innlegg. En bør trene styrke fordi muskler vil brytes ned når en er i kaloriunderskudd, og dermed går forbrenningen ned. Derfor er faktisk styrketrening også viktig, og ikke minst fordi kroppen blir "strammere" mener nå jeg.

Skrevet

Når man trenger kondisjon og utelukker styrketrening, ligger på et noenlunde lavt kaloriinntak (med lite proteiner), vil vektnedgagen grovt regnet være 50/50 muskler og fett. Idealet er jo såklart å miste mest fett, og beholde muskelmassen, noe man vil gjøre ved å trene styrketrening.

Står valget mellom å trene kondisjon og styrketrening, hadde jeg definitivt valgt sistenevnte, så kan man heller skjære litt inn på kaloriinntaket.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Om det virkelig er lurest sett i et lengre perspektiv å bare trene kondisjon kan jo diskuteres, men sett fra et slankeperspektiv vil det være det som er mest effektivt. Hvis jeg hadde begrenset med tid til å trene ville jeg definitiv prioritert kondisjon i en startfase og byttet ut med mer styrke etterhvert.

Skrevet

Kondisjon er helt klart det viktigst å prioritere, det er slik trening som har størst energibehov. Poenget er at du bør drive litt styrke i tillegg for å vedlikeholde. 1-2 ganger i uka skal være nok, resten bør være kondisjon;)

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Kondisjon er helt klart det viktigst å prioritere, det er slik trening som har størst energibehov. Poenget er at du bør drive litt styrke i tillegg for å vedlikeholde. 1-2 ganger i uka skal være nok, resten bør være kondisjon;)

Jupp, dette høres veldig fornuftig ut :)

Skrevet

link

La oss si du er 15 kilo overvektig (i fett).

Muskler har mindre volum enn fett.

Om du mister 10 kilo fett og får 5 kilo muskler har du likevel gått ned 5 kilo. Og samtidig økt forbrenninga di fra kanskje 1300 til 1850 kalorier i døgnet. Da sier det seg selv at du kommer til å miste de resterende 5 kiloene med fett bare ved å holde musklene vedlike.

Sikkert et hårreisende matematisk eksempel for de som kan å telle kiloer på sånt, men et eksempel ;)

Om man snakker vektreduksjon, er det bare å ta på seg joggeskoa. Men vil man ha FETTreduksjon, er det bare å finne fram manualene! De fleste av oss er så fislete og pinglete likevel at noen ekstra kilo med muskler har vi jaggu meg bare godt av.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
La oss si du er 15 kilo overvektig (i fett).

Muskler har mindre volum enn fett.

Om du mister 10 kilo fett og får 5 kilo muskler har du likevel gått ned 5 kilo. Og samtidig økt forbrenninga di fra kanskje 1300 til 1850 kalorier i døgnet. Da sier det seg selv at du kommer til å miste de resterende 5 kiloene med fett bare ved å holde musklene vedlike.

Sikkert et hårreisende matematisk eksempel for de som kan å telle kiloer på sånt, men et eksempel ;)

Om man snakker vektreduksjon, er det bare å ta på seg joggeskoa. Men vil man ha FETTreduksjon, er det bare å finne fram manualene! De fleste av oss er så fislete og pinglete likevel at noen ekstra kilo med muskler har vi jaggu meg bare godt av.

Vet du hvor langt tid det vil ta å bygge 5 kg muskler? Flere år! Syns det er litt drøyt å bruke år på å gå ned 10 kg :fnise:

Skrevet

Med kondisjonstrening i tillegg og et fornuftig kosthold vil det ikke ta år å gå ned i vekt. Men med mere muskler vil man både se bedre ut og være i bedre form enn om man raser ned i vekt og mister like mye muskelmasse som fett. Vekta blir lavere, ja, men er det et mål å miste musklemasse? De aller, aller fleste har vel heller for lite muskler i utgangspunktet....

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Med kondisjonstrening i tillegg og et fornuftig kosthold vil det ikke ta år å gå ned i vekt. Men med mere muskler vil man både se bedre ut og være i bedre form enn om man raser ned i vekt og mister like mye muskelmasse som fett. Vekta blir lavere, ja, men er det et mål å miste musklemasse? De aller, aller fleste har vel heller for lite muskler i utgangspunktet....

Jeg er helt enig med deg, men TS spør om hva som er best for vektnedgang. Er man utrent og kanskje i tillegg har begrenset tid til å trene, er det lurest å prioritere kondisjon. Skal man trene styrke i tillegg kommer man for opp i en del dager på treningssenteret, og det er det ikke alle som har tid til. Dessuten kan det gå på motivasjonen løs om man ikke er vant til å trene.

Skrevet
Skal man trene styrke i tillegg kommer man for opp i en del dager på treningssenteret, og det er det ikke alle som har tid til. Dessuten kan det gå på motivasjonen løs om man ikke er vant til å trene.

Nå gjør du virkelig ting vanskeligere enn de er. Man kan fint trene styrke hjemme, f.eks. mens man ser på tv. Det er lurt å få gjort det. Hvileforbrenningen kan økes med 100 kcal ca. i løpet 12 uker, samt at det kompenseres for muskeltapet en ellers ville fått.

Den beste treningen for vektnedgang er uten tvil en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening.

Nå har jo faktisk ikke TS sagt et ord om hvor mye tid hun vil bruke på trening, eller om hun har trent noe fra før.

Uten at jeg vet noe om TS alder er det også greit å ha i tankene at muskelmassen reduseres rundt fra en er ca. 30 år og utover. Dette i seg selv vil føre til redusert forbrenning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...