Gjest Prokrastinasjonshelvetet Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Sukk.. blir gal av meg selv. Jeg har sittet på KG i time etter time i dag, kombinert med å ligge på sofaen og sove bort dagen. Hvorfor? For å slippe å skrive skole-oppgave. For en idiot jeg er. Og det er heller ikke første gangen; tvert om er det et mønster som setter hele studie"karrieren" min i fare. Vil jo helst være veldig flink, men denne trangen til å utsette kommer over meg og lammer meg så jeg ikke greier å gjøre noe. Jeg har tradisjonelt ikke egentlig vært en lat person, men nå oppfører jeg meg som det, i aller høyeste grad. Kunne i det minste ha utsatt ting ved å gjøre noe fornuftig, for eksempel trene eller gjøre husarbeid. Men i stedet kaster jeg bort dagene og får ingenting gjort. Bare sover og surfer. Samvittigheten er som en spiss trekant som snurrer og snurrer inni magen min. Den spiser meg opp, men det betyr ikke at jeg begynner med skolearbeid for det. Jeg lærer ikke av mine feil, jeg lærer dem heller utenat. Triste greier. Er det noen flere som opplever noe lignende? Har dere noen mestringsstrategier som funker for dere? Det opplagte svaret er selvsagt "slutt å utsett, gjør jobben" eller noe i den duren. Men hva hjelper dere til å gjøre dette?
Glynis Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg rydder vekk alt som distraherer meg, setter meg ved kontorstol/pult og setter meg et mål for dagen. Enten å skrive f.eks 1000 ord på oppgaven, eller å jobbe med den i to timer før en liten matpause. Hvis jeg er hjemme fra skolen hele dagen begynner jeg alltid med en god frokost for så å ha én time til å gjøre 'gøye' ting på nettet eller ordne med noe praktisk. Da har jeg liksom fått dekket det første behovet. Jeg liker å belønne meg selv etter at jeg har vært effektiv noen timer, med en god lunsj (selv om jeg vet at jeg må ha lunsj uansett så liker jeg å tenke at jeg ikke har lov til å ha lunsj før jeg har gjort ferdig det jeg skal) eller en episode av en serie jeg følger med på.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg er også sånn, og det er til tider et helvete å jobbe for seg selv da... Får heller ikke gjort andre fornuftige ting fordi jeg skal "jobbe" mens jeg i realiteten går inn i en ekstremt passiv transeliknende tilstand . Du har ikke mulighet for å jobbe med oppgaven et annet sted enn hjemme, f eks på en lesesal eller et sted uten internett (forbannet være trådløse nettverk og laptoper, men det er en annen diskusjon)?
Ambivalent Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Vil anbefale å bruke en lesesal eller et bibliotek for å lese/skrive oppgave! Jeg er nøyaktig slik du beskriver, blir helt passiv hvis jeg "bestemmer meg" for å jobbe hjemme. Men hvis jeg står opp tidlig og drar til lesesalen er det så mye enklere å konsentrere seg og få noe gjort. Man kan liksom ikke gjøre så mye annet. Det er også en fordel at lesesalen befinner seg et godt stykke unna der man bor, så blir man ikke så fristet til å dra hjem. Og bruk bøker/notatbok istedet for PC/internett. Er man først på nett er det så fristende å gjøre noe heelt annet enn det man skal... For meg fungerer det bedre å ha korte, intensive perioder enn å jobbe litt nå og litt da over en lang periode, når jeg skriver oppgaver. Å sette seg mål og gi seg selv en belønning når målet er nådd kan også funke. Det er deilig å slappe med god samvittighet når man har gjort en god innsats. Endret 18. oktober 2008 av Ambivalent
*melis* Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 Dette høres skremmende kjent ut! Føyer meg inn i rekken med de som anbefaler lesesal, det er det eneste som funker for meg i alle fall. Og unngå å bruke laptopen så langt det er mulig, så slipper du å gå i den velkjente surfe-fella.
TuttaV Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg må gjøre som Glynis har beskrevet - belønne meg selv litt nå og da i løpet av dagen, og sette dagsmål/ukesmål. Fungerer fint...
Gjest Betty89 Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Har absolutt samme problem. Jeg må si jeg ligger litt bak studiet nå ! Det er så mye annet jeg heller vil gjøre blandt annet; surfing på pc, tv, film, mat, ta et bad osv... Jeg må virkelig skjerpe meg jeg også... ! Jeg tror jeg får bruke "belønning" metoden.. Endret 19. oktober 2008 av Betty89
Gjest prokrastinasjonshelvetet ;) Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 Tusen takk til alle som har svart! Ja, det er kanskje en idé å bruke lesesal. Jeg har studert i fem år nå, uten å klare å få det til å fungere, men har muligens ikke prøvd nok. Synes det blir så pes hvis man skal ha med seg sju-åtte bøker (som jeg gjerne trenger hvis jeg skriver oppgave, bruker mange kilder), eier ikke laptop og synes det er mer praktisk å skrive i tekstbehandler etc. MEN dere har et godt argument om at man ikke slipper unna så lett på en lesesal, og det er bedre å få gjort noe "imperfectly" enn å ikke få gjort noe i det hele tatt. Jeg tror nok jeg er en sånn som må leve med at det går opp og ned for meg i studiene; jeg må liksom knuge på ting og utsette dem og ha det for j*vlig en stund før det løsner. Jeg vil helst ikke akseptere det, men sånn er jeg. Selv om det kan føles helt forferdelig noen ganger. Akk ja. Alt man klarer å gjøre til et problem i dette overflodssamfunnet.
Gjest Gold Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har en tendens til å utsette lesingen fordi jeg som regel (ok, ikke den siste uka), men generelt som regel er til stede på forelesninger. Jeg studerer et praktisk fagområde som jeg har arbeidet mye med og gikk i tillegg gjennom en del av det samme stoffet (følgelig på et lavere nivå) på videregående skole. Derfor tar jeg et skippertak eller to nå og da. Nå har jeg for eksempel vært borte fra skolen i flere dager og bruker noen timer på å lese meg "opp igjen". Ett råd som har hjulpet meg, er å utarbeide en lese/gjennomgangsplan for hver uke. Jeg leser ikke alt som blir gjennomgått på forlesningene, men jeg finskriver notater og skummer gjennom de delene jeg er usikker på.
Fluffie Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Jeg har alltid vaert saann som utsetter alt som kan utsettes til jeg har press paa meg og foeler jeg maa faa gjort det unna. Dette har fungert fint for meg, jeg er saann som ikke laerer saa mye av aa vaere 'i rute' med lesingen, for jeg glemmer det igjen med en gang. Men det skal sies at jeg alltid har gaatt paa forelesningene, og faar med meg det viktigste der. Og saa har jeg lest litt naa og da saann at jeg aldri kom saa langt bak at jeg ville hatt problemer med aa komme i rute igjen. Det jeg kunne gjort bedre ville vaert aa faa gjort oppgaver litt tidligere enn i siste liten, der har jeg brent meg noen ganger (men heldigvis var disse uten karakter). Lesesal fungerer ikke for meg, jeg klarer ikke konsentrere meg om det er mange mennesker rundt meg. Jeg kan overleve med det om jeg maa, men jeg foretrekker aa sitte for meg selv, noe som betyr aa sitte hjemme. edit: bare legger til at eneste perioden jeg har klart aa jobbe jevnt og trutt hele tiden var mens jeg skrev masteroppgave, men da hadde jeg presset paa meg hele tiden og var livredd for aa havne for langt bak. Endret 20. oktober 2008 av Fluffie
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 Yupp. Jeg utsetter også mye. Det som hjelper, er forpliktelser, forpliktelser og atter forpliktelser. Som f.eks. avtale med kollokvien om hva vi skal lese på. Som å måtte forberede et undervisningsopplegg for resten av kollokvien. Eller gjøre sin del av en gruppeoppgave. Eller måtte levere inn noe til veileder. Og eksamen som nærmer seg = får mer gjort. Men ja, det er forferdelig plagsom når man ikke greier å gjøre noe, og alt henger over en, og samvittigheten knuger en, og man utsetter likevel. Den som finner opp en pille mot sånt, blir rik
Gjest Caya Skrevet 25. oktober 2008 #12 Skrevet 25. oktober 2008 Det er litt godt å høre at det ikke bare er meg som har det sånn! Angsten begynner å tilta ganske sterkt overfor eksamen nå, og jeg bare sitter på pc'en hele dagen og ender opp med elendig samvittighet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå