Gjest Beate911 Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg har ekstremt store problemer med å komme meg opp om morgenene. Jeg slet mye med søvnvansker før, men etter å ha begynt på cirpalex (angstdempende) sovner jeg som oftest innen en time etter at jeg har lagt meg (før kunne jeg være våken i flere døgn uten å klare å sovne...). Jeg er student, men har ikke undervisning. Ergo kan jeg studere (på egenhånd) når på døgnet jeg vil. Jeg prøver å ha på klokka rundt 9.00, men jeg våkner aldri før rundt 14.00. Klokken 22.00 er jeg kjempetrøtt igjen, og går og legger meg. Det er sinnsykt mange timer med søvn, det!! Noe kan sikkert skyldes på medisinene (en bivirkning er at man blir trøtt), men jeg har hatt vanskelig for å "motivere" meg selv til å stå opp i mange år... hadde ikke problem med dette når jeg MÅTTE stå opp for å komme meg på skole/jobb. Når jeg da kommer meg opp kl 14.00 pleier jeg å gråte en hel del fordi jeg har kastet bort en hel dag! Jeg kommer aldri i gang med skolearbeidet, og sitter heller bare og ser i veggen og synes alt er håpløst. Er helt umulig å komme i gang! Bruker mange timer på å kjefte på meg selv. Hva skal jeg gjøre? Det er ikke bare til å "legg deg tidligere", for jeg legger meg jo ikke seint... og når jeg kan sove gjennom 3 (TRE!) vekkerklokker.. da er det ikke håp
Gjest Portis Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Uff jeg forstår deg godt. Har hatt det slik jeg også, men har klart å snu det. Man er bare nødt for å være streng med seg selv, og ha faste rutiner hver eneste dag som IKKE kan brytes - iallefall ikke den første tiden frem til du er godt inne i rutinene. Stå opp til fast tid hver dag, spis faste måltider og ikke minst relativt sunne måltider, ha minst en tur ut hver dag - 30 minutters gåtur eller noe i den duren - frisk luft gjør underverker og legg deg til faste tider hver kveld. Siden du studerer hjemmefra så vær streng med deg selv der også. T.ex. Stå opp Spis frokost Ta deg en rask tur ut Studer ett par timer Spis litt frukt og strekk litt på deg Studer ett par timer igjen Spis lunch etc etc Du vil sikkert føle deg bare enda mer sliten i starten, men etterhvert vil du bare føle deg bedre. Hvordan du skal klare å stå opp om morgenen vet jeg ikke, men jeg vil tro at det blir lettere om du har gode rutiner i løpet av den tiden du er våken og at du etterhvert vil kunne klare å våkne tidligere for hver dag.
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 En klokke som slår på lyset gradevis hjelpe meg veldig, har litt det samme problemet som deg, kan sove utrolig mange timer hvis jeg ikke blir vekt på en eller annen måte. Ellers hadde kanskje det beste vært hvis noen kunne vekke deg, men da må du jo bo sammen med noen, og det er det ikke sikkert du gjør..
Gjest Elfrida Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 En klokke som slår på lyset gradevis hjelpe meg veldig,Meg og, anbefales.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Eventuelt så kan du innse at du er B-menneske å innrette deg deretter. Jeg har alltid vært trøtt om morgenen, så trøtt at jeg har vært kvalm og følt meg skikkelig uvel. For meg så fungerer det best å ha en jobb der jeg jobber på kvelden, da er jeg generelt mer opplagt og får mere ut av døgnet.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 Prøv å bruke en dagslyslampe så snart du står opp hver dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå