Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 ja overskriften er dekende. det jeg lurer på om språket for master er engelsk, gjelder det alle retninger. både ing og helsefag. bare lurer
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Det er vel lov å levere på norsk, men jeg ville ikke gjort det. Jeg tror alle jeg kjenner som har levert master har gjort det på engelsk.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Da jeg leverte min master (økonomi), skreiv omtrent halve klassen på norsk.
wind-up bird Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Mens nesten alle på mitt institutt velger å skrive på norsk...
Gjest StoreSky Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 Hvis master er på engelsk kommer jeg til å slite.... Gjelder dette alle fag????
pøbelsara Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 På mitt institutt kan man velge språk. De aller fleste kommer til å levere på norsk. Det bør kunne sjekkes ut på studiestedes nettsider - det bør ligge ute et eksamensreglement der.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Innenfor samfunnsfag kan en skrive på norsk dersom en ønsker det. Jeg gjorde det. Innenfor realfag er det muligens vanligere å skrive på engelsk. Innenfor f eks IT er jo språket ganske universelt.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg har tatt master i et humanistisk fag, og der er nesten alle oppgaver på norsk. De få prosentene som skriver på engelsk gjør det stort sett på grunn av temaet eller fordi de ønsker erfaringen med å skrive på engelsk (men dersom du er dårlig i engelsk er det viktig med en skikkelig språkvask!).
AnetteR Skrevet 18. oktober 2008 #9 Skrevet 18. oktober 2008 Min "norske" master leverte jeg på norsk. Det var valgfrihet, men de fleste leverte på norsk. Min "utenlandske" leverte jeg selvfølgelig på engelsk. Man kan i alle fall levere på engelsk uansett, siden det er en internasjonal tittel. Det går faktisk overraskende greit å skulle skrive på engelsk. i mange masterutdannelser har man jo en del litteratur og forelesninger på engelsk uansett, så man er mye mer inn i fagterminologien enn det man tror.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #10 Skrevet 18. oktober 2008 Du kan velge språk selv. Men du bør gjerne sjekke hva som er vanlig innen ditt fagfelt. Jeg har master i informatikk, der leverer alle på engelsk. En ting er at det er vanlig med utenlandske sensorer. En annen ting er at fagfeltet man jobber innenfor gjerne er så snevert i Norge at det er mer sannsynlig at de fleste som kommer til å lese oppgaven ikke skjønner norsk. Og en tredje ting er at siden all undervisningen og alle lærebøkene er på engelsk, er det rett og slett så mange faguttrykk man ikke aner hvordan man skal oversette til norsk... Særlig om du skal gå videre med doktorgrad bør du vurdere å skrive på engelsk, ettersom du da gjerne kommer i kontakt med mange utenlandke forskere som er interessert i å lese ditt tidligere arbeid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå