Gjest Gjest_mandy_* Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Har utviklet leddgikt. Har tusen spørsmål. Tråkler internett men finner bare de samme beskrivelsene av symptomer og liknende. Noen som vil dele erfaringer med meg? Hvordan takler dere hverdagen? Og hvordan klare å beholde jobben? Kort sagt, hvordan takle tilværelsen best mulig? Takknemlig for alle slags råd!
Roxy Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Om du søker på <leddgikt> i søkefeltet finner du mange emner her om temaet,det gjorde jeg. Har selv leddgikt (type;Reumatoid Artritt-RA). Fikk stilt diagnosen for ca.1 år siden men har gått lenge med det. Fikk først fibromylagi som de senere tror utløste leddgikten.Min mor har også leddgikt,men en annen type (psoriasis leddgikt). Jeg klarer meg stort sett greit.Går på ganske sterke medisiner da,methotrexate. Er satt på 8 stk.tabletter i uken men tar 6. Blir litt kvalm dagen etter jeg har tatt de men så går det over. Prøvde og jobbe full stilling lenge men så måtte jeg ned på 50%. Det ble mye gåing og da fikk jeg enda mer vondt under beina (framfoten) og i knærne. Har også nakkeskade og da stopper det seg i grunn selv. Er til tider veldig pigg men andre dager er jeg slapp og alt koster mye krefter. Medisinene har ihvertfall gjort at jeg klarer å strekke ut armene (hadde betente albuer) og fingrene fungerer fint. Hvordan jeg er i forhold til andre med samme diagnose er jo litt vanskelig og si pga at jeg har fibromyalgi i tillegg.På sykehuset sa revmatologen min at firbromyalgien trolig gir meg mer smerter enn leddgikten. Ellers prøver jeg å holde meg i aktivitet og ikke fryse. Har sett viktigheten av gode støtdempende sko så der sparer jeg ikke på noe.Det er som natt og dag! Jogging fixer jeg ikke lenger men kan gjøre mye annet da. Har i perioder vært plaget med oppblåst mage,tregere forbrenning. Har lagt om kostholdet og spiser sundt men synes ikke det hjelper.Jeg er tynn så dette er forferdelig kjipt.Av det jeg nå har skjønt skyldes ikke dette medisiner men sykdommen i seg selv. Usunn mat gjør at leddene verker mer så jeg råder deg til å gjøre som meg og sikkert mange andre;kutte ned på sjokolade,sukker og hvetebakst.
MellonCollie Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Det er vanskelig å kunne si noe så generelt, fordi det er så utrolig forskjell på en leddgiktpasient og en annen. Jeg fikk diagnosen leddgikt for 3-4 år siden, og hadde da betennelser i fingre, albuer, knær og ankler, samt at jeg slet mye med lavt energinivå.... Men jeg begynte på medisiner (salazoporyn), noe som hjelper meg enormt mye! Jeg har omtrent ikke hatt noe aktivitet i sykdommen etter medisinene startet å virke, og er også så heldig at jeg ikke kjenner til noe bivirkninger av de. Så for meg er det ikke engang et tema å skulle takle hverdagen og beholde jobb - livet mitt er mer eller mindre som før, bare at jeg nå tar tabletter hver dag, og risikerer å ha litt vondt en dag innimellom. Men da er det bare å tilpasse aktivitetene sine de enkeltdagene. Synes det er litt viktig at du også hører disse historiene, da mye av det jeg slet med da jeg fikk diagnosen var at jeg leste og hørte om "skrekkhistorier". Ja, det er mange med leddgikt som sliter mye. Men det er også mange av oss som har en helt normal hverdag på tross av diagnosen Bare til å spørre om det er noe mer du lurer på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå