Gå til innhold

Enda et strikkespm: tommel!

Fremhevede innlegg

Gjest -Sarah-
Skrevet

Noen som kan forklare hvordan man strikker en tommel?

Oppskriften er at jeg har strikket inn en hjelpetråd over 4 masker, og så strikket resten av votten. Så står det at jeg skal plukke opp de 4 maskene og øke med 2 masker på hver side, slik at det blir 12 masker.

Hvor mange pinner skal jeg bruke?

Noen som kan forklare hvordan dette skal gjøres? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da plukker/strikker du opp de 4 maskene, både på oversiden (begynn med de) og undersiden av hjelpetråden, skjønner? Og plukk opp to masker på hver side (her pleier jeg å få litt hull, klarer ikke å få det så fint, men syr da bare et sting når jeg fester tråden.

På 12 masker hadde jeg nok strikket med 4 pinner, men går helt fint med 3 og.

Gjest -Sarah-
Skrevet

Nå skjønner jeg hva jeg har gjort feil.. Strikket inn hjelpetråden sammen med den opprinnelige tråden.. Trodde det var det oppskriften sa..

Har jo strikket ferdig resten av votten, er det noe håp? Kan jeg strikke tommelen likevel, og i så fall, hvilke masker skla jeg ta?

Votten er til en dukke som skal fylles med vatt, så trenger bare være stort nok hull til at jeg får inn vatt..

Skrevet
Nå skjønner jeg hva jeg har gjort feil.. Strikket inn hjelpetråden sammen med den opprinnelige tråden.. Trodde det var det oppskriften sa..

Har jo strikket ferdig resten av votten, er det noe håp? Kan jeg strikke tommelen likevel, og i så fall, hvilke masker skla jeg ta?

Votten er til en dukke som skal fylles med vatt, så trenger bare være stort nok hull til at jeg får inn vatt..

Du kan ordne dette ved å klippe av tråden der du vil ha hull. Dvs du klipper av på den raden der hjelpetråden skulle ha vært og rekker opp to masker til begge sidene fra der du klipper. Knyt gjerne en lengre tråd til de to endene slik at de ikke forsvinner.

Mens du rekker opp så "fanger" du de løse maskene både over og under, 4 oppe og 4 under = totalt 8.

Og så skal du plukke opp/lage en maske på hver side av de 4 nederste maskene og en på hver side av de øverste, slik at du har totalt 12 masker. Det finnes mange måter å lage ekstra masker på. Jeg pleier å plukke opp tråden mellom to masker, vri den og strikke den, slik som på det første bildet i denne guiden: How to increase in knitting Her er også beskrevet flere andre metoder.

Jeg ville strikket på 5 pinner, men det er smak og behag.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...