Gå til innhold

tips til julekalender - igjen... sukk

Lunalu

Anbefalte innlegg

Vi fikk alltid hver vår dag. Var tre søsken, så jeg fikk kun hver tredje dag. Julaften fikk deriomot alle. Da slipper du i alle fall unne med halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley
Og bestemor fortalte at da hun var liten fikk hun et par ullsokker i julegave og var såååå lykkelig... ;)

Jeg synes også hjemmestrikkete ullsokker er en flott julegave ;)

Jeg er også enig i at mange tar litt vel hardt i når de lager gavekalendere, men jeg vet ikke om så mange barn som ville blitt glad for en nøtt i kalendergave. :fnise:

Hva man blir fornøyd med har vel mye med hvilke forventninger man har. Jeg har vel ikke akkurat forelsått en nøtt jeg heller, men jeg synes at det godt kan være en f.eks en rute sjokolade el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å klag. Det er du som har skapt denne forventningen til ungene om at de skal få noe hver bidige dag i førjulstida. ;)

Ja det er mye forvetninger til dette med kalender. Har jeg datter på 13 år som ønsker seg pakkekalender. Hvor lenge er det skal man lage kalendere til disse håpefulle? Hun gleder seg stort til jul, og elsker denne tiden masse.

Har en sønn på snart 2 og han skjønner nok ikke mye av det hele. Men det blir sikkert en kalender på begge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste sønn (18) er en hengiven Donald Duck leser den dag idag så vi abonnerer på bladet mot at jeg får plukke ut gjentandene som ligger der hver uke. Disse gjenstandene fordeler jeg på mine 2 barnebarn og 2 nevøer slik at deres foreldre kan bruke dem som kalendergaver. Det har vært svært så populært hos barna og kostnadsfritt for foreldrene. De har kjøpt noe snop for å fylle opp de siste 11 dagene da det er 13 gaver på hver. Så hvis dere vet om noen i familien som har Donald og ikke "trenger" gavene så kan jo det være en ide. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også hjemmestrikkete ullsokker er en flott julegave ;)

Javisst, men på den tida bestemor var så lykkelig for ullsokkene så var det den ENESTE julegaven hun fikk.

Poenget var å vise at tidene forandrer seg, det du var fornøyd med som liten er kanskje ikke rare greiene i dag. Vi kan mene hva vi vil om kjøpepress og materialisme, men barna er uansett påvirket av det.

En liten sjokoladebit er ok kalendergave, er enig i det. Men er grunnen til at man vil gi sånt det at man ikke liker kjøpepresset, så ville jeg heller gått for en aktivitetskalender. Min mening bare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i alle år hatt gavekalender, og jeg skal ærlig talt innrømme at jeg synes det er artig selv også. Litt av spenningen her er hvordan kalenderen blir i år. Vi har hatt gavene i kurv, gjemt, hengende på sengekanten og som "gardin" i kjøkkenvinduet ( akkurat det var faktisk pent, 48 smågaver i gull og sølv hengende fra gardinstangen sammen en lysslynge. På lille julaften hengte jeg opp julegardinene og gaven til morgenen etterpå fikk ligge på benken).

Gavene kan være alt fra sokker og truser, hårstrikk og lipgloss, viskelær og passerbly, litt snop på lørdagsmorgen,reflekser ( akkurat det er en gjenganger, reflekser har en tendens til å forsvinne og vi trenger alltids noen nye), pepperkakeformer på bakedag og små aktivitetspakker med julepynt.

Gaven på julaften har gjerne vært en film eller en bok de siste årene. I fjor fikk de hver sin bok av Roald Dahl, kjøpt på salg i mai samme år.

Jeg må nok innrømme at de fleste årene har det blitt endel panikkhandling av kalendergaver i siste liten. Men i år har jeg laget med en stor eske på toppen av klesskapet som sakte har blitt fylt med diverse mulige kalendergaver. Tror faktisk jeg har litt for mye, har ikke helt tellingen. Det eneste som skal kjøpes til nå er litt snop som skal pakkes inn til lørdagsmorgnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det blir for dumt å sammenligne forventningene nå og før eller under krigen!

ALT har forandret seg, slik vil det alltid være, og noen vil alltid mene at det var så mye bedre før.

I år er siste året (har jeg sagt lenge) med julekalender, og jeg tror jeg skal kjøpe en kasse med en salig miks av rusbrus siden det er en 18-åring som skal ha den. Behøver jo ikke drikke en hver dag, men kan spare opp til førjulsfestene. ;)

(Neida, det blir nok pakkekalender med noen nyttige, og andre mindre nyttige, smågaver, men jeg liker ideen om en kasse, 24 flasker - tror de er designet til å være julekalender for store barn. :Nikke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Vi kan mene hva vi vil om kjøpepress og materialisme, men barna er uansett påvirket av det.

Og da er det vel opp til foreldrene å forsøke å balansere det? Eller har jeg missforstått helt?

Jeg var forresten ikke klar over at det var obligatorisk å lage hjemmelaget kalender heller.. (?) Og ser faktisk for meg at det er mange barn i det ganske land som ikke får det.

Fremdeles så synes jeg ikke det er slik at man må lage en kalender med 24 smågaver "fordi barna forventer det". Hva barna forventer og hva de ønsker seg er to ulike ting. Og hva de forventer legger man i stor grad opp til selv.

Jeg gleder meg til å kunne lage kaledere til fremtidige barn, men har ingen planer om å legge opp til et så høyt nivå som enkelte tydeligvis føler seg presset til å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sjokoladekalender fra Rema som gjelder. Jeg orker helt enkelt ikke tanken på å finne 48 ting å pakke inn. Så får ungene heller spise en liten sjokoladebit 24 morgener. De liker det, og de overlever nok, selv om de strengt tatt ikke trenger sjokolade hver morgen. Det er mye annet de heller ikke trenger, som 48 pakker som stort sett forvandler seg til skrot i løpet av noen dager.

Men idèen med aktivitetskalender likte jeg, og den skal jeg virkelig tygge litt på! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lovis_*

Her er det en salig blanding av aktiviteter og gaver. Trikser og mikser litt, og ser været ann. Blir det fint vær en dag, flytter jeg gjerne om slik at det blir uteaktivitet i stedet. Gavene består som regel av truser, hansker, smykkedill fra Nille, hårstrikker/klemmer, skrivesaker m.m. Lørdagene blir det godteri, og da gjerne noe jeg har handlet inn fra butikker vi normalt ikke handler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig å lage julekalender!! Datteren min er snart 3, hun hadde nok ikke stusset over at hun ikke fikk, men jeg synes som sagt det er en koselig tradisjon.. trenger virkelig ikke å være de store greiene heller...

Vi kommer til å fylle med spenner/strikker, oppdelt duplopakke, godis i helgene, sokker, tegnerblyanter, refleks og kanskje en film julaften...

jeg synes sånne gjøre ting sammen er en kjempefin ide!! personlig har jeg ikke tid til det i desember ettersom det er eksamens periode.. vi gjør mye allikevel, men kan ikke planlegge det på samme måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempe mange fine tips! Jeg har laget en plan over hva jeg skal kjøpe - ikke noe problem! Har god tid, og har senket skuldrene. Har jo tips for mange år framover!!! I tillegg til de 12 gavene barna får fra besteforeldrene (!!!) skal jeg ha 5 aktiviteter - pepperkakebaking, lage julekort, dra på kino (eller i bassenget!) og dra på grille pølse i skogen tur og pakke inn gaver. Ellers blir det godteri 3 ganger (lørdager), refleks, såpebobler, tannkost og puslespill på julaften - så har de noe å holde på med! Ikke mye å kjøpe, ikke dyrt - og ikke mye arbeid!!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Treng ikkje hoste opp 96ting. eg og mine søsken fekk trekke kvar sin dag. av og til var det aktivitet(som å kjøpe juletre, bake, lage julekort o.l), av og til snop(dette kunne være 1 sjokolade til kvar av søskena) eller ein liten ting(viskele, litenpynteting. dette var bare til personen som trakk). når jula var der hadde vi fått like mange ting slik at det ikkje var urettferdig på den måten(kreves altså litt planlegging).

Dette gjorde kalenderen til en felles aktivitet som var veldig spennande og kjekk å åpne.

andre tips er: lage julegaver til venner, julehandling, ein liten pynteting til ein puttehylle (dersom dei har det), Figurviskele, få velge middagen den dagen og leige film. det var det eg kom på i farta da:)

kjekt at du lager ein spennande jul for ungane dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De lappene var søte! Men jeg må si jeg er glad for at jeg aldri har begynt med gavekalendre. Å hoste opp 96 smågaver til barn som allerede har mange, mange ting virker nesten meningsløst. Å gjøre ting sammen har jeg mer sansen for. :)

Helt enig, det er dessuten veldig dyrt med sånne gavekalendere... I år tror jeg det skal bli en blanding.. Noe litt ekstra på søndagene, lese en bok, låne en film, gå på kino, grille pølser på bål osv. På de andre dagene blir det vanlige ting, altså en bitte liten sjokolade e.l., et par ganger å bake å bake osv. Føler på meg at det blir lite baking i år, men noen pepperkaker skal jeg da klare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 24 pakker fra denne butikken jeg: xxxx

De hadde også massevis av billige kalendergaver hvis man ville kjøpe en og en...

Innlegget endret.

Reglene.

For annonsemuligheter kontakt kvinneguidens salgsavdeling. Kontaktinformasjon finnes her.

Furstina (mod)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Lipsgloss,hårstrikk/spenner, refleks ( ja, voksne trenger også det!!!), litt undertøy, sokker, cd, penn, hobbyutrsyr ( kanskje hun driver med scrapping, hekling, strikking et eller annet...), bodylotion, deilig såpe, pene lys, litt snop, gavekort på massasje ( kanskje med nogot attått....), manikyrsett, håndkrem, fotkrem,pysj ( kan bli to gaver, overdelen en dag, underdelen en annen dag....), kinobiletter, tur på museum om hun liker det), vinterlig picnik ( kan være utrolig koselig om man er kledd for det), lue, votter, hansker, longs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å fordele lego er veldig populært hos oss !

De får noe de kan bygge, og dag en får de anvisningen, dag to får de det som er nr 1 på anvisningen, dag tre nr 2på anvisningen osv.

Et søskenpar jeg kjente da jeg var liten fikk alltid det. Jeg var kjempemisunnelig. Hadde alltid lyst på slik kalender, og de var superfornøyde!

Tror det må være en av de bedre adventskalenderene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine 8to stk) får hver sin dag. Så da blir det 12 gaver på hver.

I år får datteren min dokkehus til bursdagen sin 5. desember. Det kjøpte jeg på salg i januar (Halv pris av rød pris) og så får hun møblene til dokkehuset (kjøpt samtidig) i pakkekalenderen. Sønnen min får en legofigur fordelt på 12 pakker

Ellers så pleier vi å ha oppgavekalender, der vi får en liten oppgave hver dag. Det kan være å ringe til noen vi ikke har snakket med på lenge, eller å fortelle hverandre om noe vi liker med hverandre... hyggelige ting som ikke tar tid eller penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...