Gå til innhold

tips til julekalender - igjen... sukk


Lunalu

Anbefalte innlegg

Så var det på tide å vri hodet sitt for å finne julekalender gaver igjen... Og JA, jeg vet jeg burde begynt i januar, men.... Har ei datter på 9 og en sønn på 5. Er redd jeg ender opp med twist, viskelær og blyanter i år også! Men dog - føler jeg er på rett vei, har nemlig lagd en konkurranse i år (ingen som vet innholdet i den) men gjett om bestemødrene ble glade da de begge vant første premien - nemlig å kjøpe 6 gaver til hver av barna.... :fnise:

Men...det gjenstår jo fremdeles 24 gaver - har noen noen gode tips. Noe som ikke blir for dyrt - og som ikke er "skrot".

Help!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å klag. Det er du som har skapt denne forventningen til ungene om at de skal få noe hver bidige dag i førjulstida. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager kan barna få det samme. Er det noen juleforestilling dere kan besøke sammen? Eller en tur på kino? Tur i svømmehallen? Enten kan du legge billettene i kalenderen eller lage en lapp hvor det står hva dere skal gjøre sammen. En pepperkakeform til hver en dag dere skal bake sammen til jul. Ting barna uansett trenger (sokker, truser), men i en type som de vil ha.

Edit: dette er jo ikke så billige ting, men ting man ofte uansett ville ha brukt penger på.

Endret av Kaffekoppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager kan barna få det samme. Er det noen juleforestilling dere kan besøke sammen? Eller en tur på kino? Tur i svømmehallen? Enten kan du legge billettene i kalenderen eller lage en lapp hvor det står hva dere skal gjøre sammen. En pepperkakeform til hver en dag dere skal bake sammen til jul. Ting barna uansett trenger (sokker, truser), men i en type som de vil ha.

Edit: dette er jo ikke så billige ting, men ting man ofte uansett ville ha brukt penger på.

Tusen takk for gode forslag - likte spesielt å gi pepperkakeform før baking - det bruker vi jo å gjøre uansett!!! Og tur til svømmehallen - genialt - da kommer jo pappaen mer på banen også... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_annemor30_*

Så var det på tide å vri hodet sitt for å finne julekalender gaver igjen... Og JA, jeg vet jeg burde begynt i januar, men.... Har ei datter på 9 og en sønn på 5. Er redd jeg ender opp med twist, viskelær og blyanter i år også! Men dog - føler jeg er på rett vei, har nemlig lagd en konkurranse i år (ingen som vet innholdet i den) men gjett om bestemødrene ble glade da de begge vant første premien - nemlig å kjøpe 6 gaver til hver av barna.... :fnise:

Men...det gjenstår jo fremdeles 24 gaver - har noen noen gode tips. Noe som ikke blir for dyrt - og som ikke er "skrot".

Help!!!!

[/quote

Julekalender i heimen her er som de siste 5 årene, "gjøretingsammen" kalender... lager julegaver, pølsegrilling i skogen, kinotur, handle julegaver, pakke inn pakkene, kort og godt tid sammen med ungene:-) Ungene synes kalenderen er den beste de har hatt:-) Og en sjokolade hver dag trenger faktisk ikke ungene;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Borealis

Jeg kan tenke meg at ikke alle har tid til å gjøre spesielle ting sammen med barna hver dag i desember, så det kan jo være en idé å blande kalenderen? Altså ha både noen smågaver og noen ting-vi-gjør-sammen.

Smågaver kan være en blyantspisser, en pakke tyggis, en mandarin (må ikke pakkes inn for lenge i forveien!), et par hansker (man får to sett tynne hansker på H&M for 39 kroner), et pent skjell (kan kjøpes på hobbybutikker dersom du ikke kan finne et selv), en fin juletrekule.

Aktivitetsgaver kan være baking, henge opp fuglenek, lage julekort, pynte huset med nisser o.l., kjøpe juletre.

Eller man kan lage en sånn adventskalender:

Kjøp et lite minijuletre av plast, ca. 30-40 cm høyt. Hver dag i adventskalenderen får barnet en ny ting til å pynte treet med. På lillejulaften kommer stjerna til toppen av treet, sånn at det er ferdig pyntet. På julaften får barnet gaver til å ha under treet. Det kan være fyrstikkesker med smågaver i, kanskje sjokolade. Gavene er pent pakket inn med papir og bånd. Disse legger du under barnets juletre på natta før julaften, så våkner barnet til sitt helt eget lille juletre med gaver fra nissen under. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan tenke meg at ikke alle har tid til å gjøre spesielle ting sammen med barna hver dag i desember, så det kan jo være en idé å blande kalenderen? Altså ha både noen smågaver og noen ting-vi-gjør-sammen.

Smågaver kan være en blyantspisser, en pakke tyggis, en mandarin (må ikke pakkes inn for lenge i forveien!), et par hansker (man får to sett tynne hansker på H&M for 39 kroner), et pent skjell (kan kjøpes på hobbybutikker dersom du ikke kan finne et selv), en fin juletrekule.

Aktivitetsgaver kan være baking, henge opp fuglenek, lage julekort, pynte huset med nisser o.l., kjøpe juletre.

Eller man kan lage en sånn adventskalender:

Kjøp et lite minijuletre av plast, ca. 30-40 cm høyt. Hver dag i adventskalenderen får barnet en ny ting til å pynte treet med. På lillejulaften kommer stjerna til toppen av treet, sånn at det er ferdig pyntet. På julaften får barnet gaver til å ha under treet. Det kan være fyrstikkesker med smågaver i, kanskje sjokolade. Gavene er pent pakket inn med papir og bånd. Disse legger du under barnets juletre på natta før julaften, så våkner barnet til sitt helt eget lille juletre med gaver fra nissen under. :)

Jeg elsker julen, elsker julepynt - og jeg elsket ideen din med minijuletre!!!! Tusen takk!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes viskelær og blyanter er fine kalenderting jeg. Små billige ting som barna uansett trenger.

En pakke fargeblyanter kan lett bli tre- fire pakker.

Eller så kan du kjøpe en legopakke, og pakke inn noen biter hver dag.. (mest til den yngste kanskje)

Eller sokker/votter

Pluss sånne aktivitetsting (men basseng og kino blir fort dyrt i lengden det også), bake, pynte, juleverksted ol.

På julaften kan det være en ting de kan bruke den dagen (enten en leke/spill) eller forkle til å hjelpe mor på kjøkkenet, ny julekopp ol.

Moro med kalender :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Husker at vi fikk en smil eller en et drops eller noe annet smått. Stor stas var det.

Så mitt beste tips er: senk ambisjonsnivået!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at vi fikk en smil eller en et drops eller noe annet smått. Stor stas var det.

Så mitt beste tips er: senk ambisjonsnivået!

Enig! Vi fikk en liten sjokolade i hver luke, ala det man får i kjøpekalenderen, eller en nøtt, drops, osv.

Jeg synes det er tullete med disse gavekalendrene. Gaver skal man få på julaften, ikke hele julen igjennom. Skal man gi skikkelige ting blir det latterlig dyrt, og om alternativet er billigskrot, så er det jo også bare bortkastete penger og enda mer full på bosshaugen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Vi fikk en liten sjokolade i hver luke, ala det man får i kjøpekalenderen, eller en nøtt, drops, osv.

Jeg synes det er tullete med disse gavekalendrene. Gaver skal man få på julaften, ikke hele julen igjennom. Skal man gi skikkelige ting blir det latterlig dyrt, og om alternativet er billigskrot, så er det jo også bare bortkastete penger og enda mer full på bosshaugen..

Og bestemor fortalte at da hun var liten fikk hun et par ullsokker i julegave og var såååå lykkelig... ;)

Jeg er også enig i at mange tar litt vel hardt i når de lager gavekalendere, men jeg vet ikke om så mange barn som ville blitt glad for en nøtt i kalendergave. :fnise:

Det går vel an med en mellomting? Mange småting i kalenderne kan være nytteting, som blyanter, viskelær, blyantspisser, linjal osv. Og på lørdag kan det være noe godteri som barnet uansett ville fått kjøpt til lørdagsgodt. Eller en julebrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde en aktivitets kalender i fjor, og hadde mange morsomme aktiviteter til datteren min som da var 3.

- aketur hjemme ifra og ned til barnehagen

- lage is lykter med konditor farge

- se en film en dag etter barnehagen (hentet henne tidlig, spiste til og med popcorn på en helt vanlig onsdag!)

- fant flere forskjellige tegninger her som hun kunne fargelegge, male, ha på glitterlim

- bake pepperkaker

- lage julekort

- pakke inn julegaver

- lage en kalender med bilder/tegninger osv.. (gave til en onkel)

- lage lussekatter

- besøke mormor / besøke farmor hver sin søndag

- fikk noe godteri på lørdagene

- julepynt (lille julaften - til å pynte treet med)

- julehefte med ole brumm på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å kjøpe to slike honningvoksbrett og ha i kalenderen, så kan de få lage hver sitt lys den dagen pakken åpnes :) Kan fåes på Hobbybutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du kjøpe en legopakke, og pakke inn noen biter hver dag.. (mest til den yngste kanskje)

det å fordele lego er veldig populært hos oss !

De får noe de kan bygge, og dag en får de anvisningen, dag to får de det som er nr 1 på anvisningen, dag tre nr 2på anvisningen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På HM får man 7 truser i en fin pung til 129 kr.

De er merket med navnet på dagene.

Da har man plutselig 8 gaver, pungen er fin til hårstrikk ol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gjør det like enkelt som jeg var oppvokst med (har riktignok ikke barn selv) Lager bare pepperkakefigurer som vi skriver 1-23 på, og en liten pakke den 24. Det enkle er ofte det beste :lol:

Endret av pittie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det like enkelt som jeg var oppvokst med (har riktignok ikke barn selv) Lager bare pepperkakefigurer som vi skriver 1-23 på, og en liten pakke den 24. Det enkle er ofte det beste :lol:

det gjør de på skolen her.

jeg fikk kalender i fjor av barna mine. Annenhver dag fra hver. Fikk lapper i fyrstikkesker. På lappene stod det "klø deg på ryggen i 15 min", "massere deg i 10 min" ,"gre håret ditt", "du er snill" , "skal vaske opp idag" ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjør de på skolen her.

jeg fikk kalender i fjor av barna mine. Annenhver dag fra hver. Fikk lapper i fyrstikkesker. På lappene stod det "klø deg på ryggen i 15 min", "massere deg i 10 min" ,"gre håret ditt", "du er snill" , "skal vaske opp idag" ol

Så gode! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lappene var søte! Men jeg må si jeg er glad for at jeg aldri har begynt med gavekalendre. Å hoste opp 96 smågaver til barn som allerede har mange, mange ting virker nesten meningsløst. Å gjøre ting sammen har jeg mer sansen for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...