Gjest Gjest_liv_* Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Lever du med en mann som jobber masse? Har lange dager så alt hjemme faller på deg?
gullet76 Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Har gjort det, og syns ikke det var greit nei.....
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 Nei, synes ikke det er greit. Jobber selv 100% så kunne godt tenkt meg litt hjelp fra min mann hjemme. Jeg henter/leverer i bhg hver eneste dag, jeg har ansvar for alt praktisk hjemme. Vet aldri når han kommer hjem, sier han er hjemme om 10 min, men går glatt ett par timer uten at han gir beskjed at han blir (enda mer) forsinket, for det dukker alltid noe viktig opp på jobben akkurat i det han skal til å gå. Ikke en dag vet jeg når det blir middag (hvis jeg ikke bare lager til barnet og meg) Vi har ikke felles økonomi, så jeg taper på å "jobbe" hjemme, mens min mann er på jobb og får penger for det han gjør. Kunne skrevet dette innlegget MYE lenger, har mange tanker og meninger rundt dette - har nesten ført til samlivsbrudd flere ganger, men hver gang har han bedret seg i en uke eller to, og jeg blir i forholdet (desverre)
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 De fleste par jeg kjenner har det dessverre sånn ja. og nei, det er ikke greit!
LukaFrost Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg anbefaler å løse litt av problemene med å ansette vaskehjelp som han betaler. Hadde jeg hatt en mann som stadig vekk kommer om "ti minutter", men aldri før det går to timer, så hadde jeg tatt en lengre tur ut uten å gi beskjed og la han være i uvisse om når jeg kom hjem. Han hadde i alle fall måtte ordne seg mat selv når han kom hjem.
Gjest Raptuza Skrevet 18. oktober 2008 #9 Skrevet 18. oktober 2008 Ja, mannen min jobbar ein del overtid for å endane til å møtas. Han jobbar i industrien og eg er trygda.
Kosemose Skrevet 18. oktober 2008 #10 Skrevet 18. oktober 2008 Å ha en mann som jobber mye kan da være både positivt og negativt. Hvis man har felles økonomi og er enige om at den ene tar mer av det ulønnede arbeidet hjemme mens den andre tar inn ekstra penger så ser jeg ikke noe feil ved det? Det som blir feil for meg er hvis man har separat økonomi og den ene jobber og legger seg opp masse på bekostning av den andre og dens muligheter. Og for å svare på spørsmålet: Ja, i perioder jobber han veldig mye, men deler av jobben kan gjøres på hjemmekontor om kvelden, så da går det mest ut over hans egen kveldsfritid. Jeg jobber også mye selv i perioder og da faller mer på ham, så tror dette går opp i opp.
Gjest New Dawn Skrevet 18. oktober 2008 #11 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg har en mann som jobber masse .. han driver for seg selv og er faktisk avhengig av å stå på. For meg er det helt ok .. vi har voksne unger, mannen betaler vaskehjelp hver uke og jeg går og trener etter jobb hver dag slik at vi treffes hjemme til middag ved 18-tiden om kvelden .. Det hadde vært noe annet om barna var små og om alt arbeidet skulle falle på meg. Sånn det er nå så har vi det helt supert ..
Gjest Elastica Skrevet 18. oktober 2008 #12 Skrevet 18. oktober 2008 Å ha en mann som jobber mye kan da være både positivt og negativt. Hvis man har felles økonomi og er enige om at den ene tar mer av det ulønnede arbeidet hjemme mens den andre tar inn ekstra penger så ser jeg ikke noe feil ved det? Det som blir feil for meg er hvis man har separat økonomi og den ene jobber og legger seg opp masse på bekostning av den andre og dens muligheter. Dette er jeg helt enig i. Jeg synes det er snodig at det synes som mange mener at tiden man disponerer er som et regnskap hvor ektefellene har en helt lik fordeling mellom hva de bruker til arbeid, familie eller fritid. Det er vel ikke sånn at folk flest har identisk fordeling av tiden i løpet av et døgn for at det skal være rettferdig. Selv har jeg en mann som tidvis jobber mye. Jeg er i 60 % stilling, og det gir meg mulighet til å gjøre mer på hjemmebane. Hvis jeg ser på alt arbeid som skal gjøres i hjemmet, samt begge våre jobber, er det denne tiden jeg bør dele på to. Jeg jobber langt mindre enn han ute, og tar mer på hjemmebane. Denne ordningen er vi sammen om, og jeg kan selvsagt være irritert over at han er mye borte. Samtidig ser jeg at det gir oss mulighet til å disponere tiden annerledes enn andre. I helgene har vi for eksempel stort sett alltid fri, fordi jeg gjør nødvendig husarbeid i løpet av fridagene mine i uka. Dette forutsetter selvsagt at vi har felles økonomi - og det har vi. Arbeidet, både ute og i hjemmet, ses på som fellesprosjekter, samt at begge lønningene kommer hele familien til gode.
Furstina Skrevet 19. oktober 2008 #13 Skrevet 19. oktober 2008 Både JA och NEJ. Han jobbar skift/turnus med långa arbetsdagar. De dagar han jobbar kommer han inte hem förän mellan 21 och 22 på kvällen, och han jobbar var annan helg. Fast det uppvägs av att han är ledig 7 dagar på 14 dagar. Så mannen tar nästan alla praktiska dagsgöromål + de flesta av barnens sjukdagar från barnehagen. Han tar bilen kontroll, motorcykel på service, kör med avfall till återvinningen, en tur till IKEA för att komplettera det vi glömde, storhandling av mat, tvättar kläder och tar barnen på läkarkontroller. Allt sånt gör att jag får mindre hemarbete att göra de kvällar jag är själv med barnen. Det finns nog ändå kvar att göra (ren tvätt, matlagning, disk/oppvask från dagen, tandborstning, badning, dammsugning med mera). Det viktigaste tycker jag är att man är enig i hur man lever tillsammans och att man hjälps åt.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #14 Skrevet 19. oktober 2008 Skjønner ikke at det er noen som vil leve med delt økonomi! Hva med den dagen forholdet tar slutt,mannen har betalt alle lån på hus å bil,dere damer har ikke navnet deres på noen eiendeler,da er det bare å pakke snippveska å flytte tomhendt ut. Sier nu bare hver sin smak/mening.
fruenge Skrevet 19. oktober 2008 #15 Skrevet 19. oktober 2008 gjest tror du generaliserer for mye. Hos oss har vi delt økonomi. dvs vi bridrar like mye til løpende utgifter. Selvom mannen min tjener mer enn dobbelt av meg. Men han har lån å betale på .Vi eier et hus hvor jeg har betalt omlag 70 prosent av, mens hans del er det en del lån på .Så det betaler han for. tidvis jobber han mye for å betale ned på lånet. I overrenstemmelse med meg.
AnetteR Skrevet 19. oktober 2008 #16 Skrevet 19. oktober 2008 Mannen min kan jobbe ca 100 timer overtid på en måned, ofte går kvelder og helger. Imidlertid har jeg omtrent like mye overtid, men i helgene er jeg alltid hjemme. Han tar omtrent halvparten av alt som er å gjøre hjemme, til tross for all overtiden. Som regel kommer jeg hjem sist, og da står han klar med middag. I helgene da jeg har bedre tid, er det jeg som står klar med middagen. Så her fungerer alt veldig fint. Han har til og med tilbudt seg å gå ned til 80% da vi får barn, slik at jeg kan fortsette å fokusere på karrieren.
Gjest New Dawn Skrevet 19. oktober 2008 #17 Skrevet 19. oktober 2008 Mannen min kan jobbe ca 100 timer overtid på en måned, ofte går kvelder og helger. Imidlertid har jeg omtrent like mye overtid, men i helgene er jeg alltid hjemme. Han tar omtrent halvparten av alt som er å gjøre hjemme, til tross for all overtiden. Som regel kommer jeg hjem sist, og da står han klar med middag. I helgene da jeg har bedre tid, er det jeg som står klar med middagen. Så her fungerer alt veldig fint. Han har til og med tilbudt seg å gå ned til 80% da vi får barn, slik at jeg kan fortsette å fokusere på karrieren. Det høres jo helt vanvittig ut .. og helt ulovlig. I deres tilfelle så er det snakk om dere begge jobber nesten 2 stillinger hver.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #18 Skrevet 19. oktober 2008 Nei, min mann jobber ikke veldig mye. Ca 8 timer i ukedagene og annenhver lørdag formiddag. Hadde han jobbet mer så hadde jeg ikke maktet det. Min livskvalitet går mye ut på å tilbringe hverdagen sammen med han. Helst flere timer hver dag. Sånn er jeg. Jeg er en av de som aldri kunne vært sammen med en som jobbet i nordsjøen eller på båt eller med mye reisevirksomhet. Vi har tilsammen 6 unger så jeg er veldig glad for at han har mulighet til å prioritere familie høyere enn jobb. For han er jobb noe en går til for at det skal komme penger på bordet til familien. ikke noe selvrealisering.
Gjest Gjest_konemor Skrevet 19. oktober 2008 #19 Skrevet 19. oktober 2008 For å svare TS: Ja jeg har en mann som jobber masse. Han går på jobbi 6 tia på morran og er ofte ikke hjemme før 7-8 tia på kvelden og da er det for å møte ungene før de legger seg. Logger seg så på hjemme for å jobbe mer. Har jobba hver helg nå de siste 3mnd og da fulle arbeidsdager. Jeg jobber 60% og har fri mandager og tirsdager så det hjelper jo litt på da, men håper at det snart skal roe seg. Han har en lederstilling så det er ikke bare bare heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå