Gå til innhold

Tips til et fantastisk sted i Europa?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi er et par i starten av 20årene som vil ut og reise. :yvonne: Men vi vet ikke hvor, så vi prøver å kartlegge litt.

Sikkert mange fine steder som er passende for oss, men som vi ikke engang har tenkt på. :klø:

Å bo "på landet" i nærhet av fjell, vann, fosser, skoger og daler kunne vært fint. Se på ruiner, slott, gamle praktfulle bygninger, flott natur... :foto:

Tenker litt på Skottland og Irland f.eks...

Men er også lysten på noe mer utradisjonelt... Bratislava, Ljubljana, Kiev, San Marino.

Små steder i Sveits, Østerrike, Ungarn, Polen, Tsjekkia, Slovakia, Slovenia, Ukraina, Litauen, Luxemburg, Belgia, Nord-Irland, England, Wales. Men det kan bli trøblete å komme seg til endel disse stedene da...

Fint hvis noen som har vært der kan skrive om sine erfaringer! :)

Noen som vet av noen uoppdagede perler i Europa? Forslag til kanskje litt sære, men veldig spennende steder mottas med takk! :idesmil:

Bør ikke være altfor langt vekk, siden vi i utgangspunktet tenker på kun tre eller fire netters overnatting.

Og så må det være i ok avstand fra en flyplass hvor det ankommer fly fra Norge (først og fremst fra Ålesund eller Trondheim). Og det bør ikke være kostbart. Helst ikke mer enn et par tusen pr.pers tur/retur for fly, men vet at det kan være vanskelig å finne.

Det blir jo flere turer, så hvis noen har et tips som er best egnet for lengre tur, så er det også fint. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Flyvende ullteppe

hvorfor må dere velge et av alle de stedene?

Kan dere ikke ta dem for dere ett for ett?

Vi reiser til Skottland om ei snau uke, og det gleder ejg meg til. der er det både slott, ruiner, flott natur og praktfulle bygninger.

Til våren tar vi med oss syklene til både Irland og Wales.

Det ene utelukker ikke det andre, selv om dere må begynne et sted.

Italia, som det kommer anbefaling på over, har også mang perler.

Og Ungarn, Romania, Tsjekkia, Polen, England, Spania, Frankrike, Kroatia osv.

Begynn med et land...øk etterhvert og reis så fort dere har anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Kom ikke helt frem i første innlegg, men vi ønsker også hjelp til å kanskje luke ut noen steder akkurat nå og peile oss inn på noen få steder. Vi skal ut på èn liten tur snart, og så kan vi vente med de andre steder vi synes virker spennende.

Kiev og Ljubljana f.eks.. Noen som har info om de stedene?

Mange steder ser fine ut, men mange er like. Noen skiller seg spesielt ut, og har noe helt særegent som er verdt å oppleve.

Vi spør ikke bare etter konkrete steder, men også erfaringer fra folk her, steder de har hørt er fint, tips de har fått, linker til info på nettet..

Skal søke selv også, men det typiske som kommer først frem på google, er ikke alltid det mest interessante.

Det går dessverre ganske lang tid mellom hver tur vi tar, derfor er det viktig at vi velger riktig nå og ikke bare kaster oss over en eller annen flybillett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Skottland et år som liten (Aberdeen), og jeg vet at det oppfyller mange av de ønskene du hadde ovenfor.

Ellers er Tallin og Praha begge byer med fantastiske gamlebyer, som har mye å by på, og som hvertfall jeg kan anbefale varmt.

Roma er jo fantastisk. Der er det jo heller ikke så gal temperatur nå..

Men hva med Island og Reykjavik. Må jo bare benytte anledningen nå som kronekursen der er så lav. Og Island MÅ oppleves en gang. Det er en nødvendighet å leie bil, så kan du kjøre til Geysir, Gullfoss og Thingvellir, den flotte nasjonalparken med kløfta som skiller Europa og Amerika. På vei tilbake til flyplassen stopper dere og tilbringer noen timer i den blå lagune - du kommer ikke til å ville dra igjen!

Så tror Island er mitt tips, et av de mest spesielle landene jeg har vært i!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Kona og jeg dro til Toscana ifjor. Vi har selvfølgelig hørt om dette området i årevis men vi trodde kanskje at det var litt oppskrytt. Men vi fant et området som var veldig flott, det var rolig, mange små flotte byer, mye god mat og vin osv. Her er mitt reisebrev med bilder http://gardkarlsen.com/tuscany_italy_travelogue.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiev og Ljubljana f.eks.. Noen som har info om de stedene?

Har vært i Kiev. Det er utrolig mange fine kirkebygg der. Og så er det ikke så mye vestlig turisme ennå, men derimot mange ortodokse turister som kommer for kirkene. Man slipper å høre norske stemmer overalt (hvis man ikke har uflaks da) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brügge i Belgia, utrolig vakker by, bare en time med tog fra Brüssel.

Lichtenstein, vidunderlig vakkert på sommerstid.

Andorra, litt Frankrike, litt Spania, alt i miniatyrformat...og så vakre fjell...

Vilnius, skal være eventyrlig, har ikke prøvd det selv, men mange bekjente syntes dette var toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært I Skottland og Nord-Irland, og det er fine steder, men jeg foretrekker Nord-Irland.

Fordelen med N.I. er at det er så lite at dere kan reise på kryss og tvers, og ha base i Belfast- som forøvrig er en nydelig by. Ta en dagstur til Giant's Causeway-som er et utrolig skue.

Både Landet og innbyggerene er utrolige!

I Skottland vil jeg anbefale dere å holde dere til den sørlige delen, da det er laaaangt over høylandet og lite å se.. (Langt i mellom) Edinburgh for sightseeing og Glasgow for shopping.

Har også vært i Østerrike, Ungarn og Latvia, som alle er fine land, men ingen kommer på høyde med Nord Irland og Skottland.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis dere skal på en liten tur, så vet jeg ikke...

Men for lengre tur kan det kanskje være fint å kjøre gjennom mange av de landene du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i Wien, og ble ærlig talt ganske overrasket over hvor fint det var der. Visste ikke noe særlig om byen på forhånd, men det var helt nydelig der. Romantiske små kafeer på gatene osv. Var her bare to dager, så hit skal jeg igjen!

I Budapest var jeg er uke i sommer, og syns Wien var en finere by, men Budapest er tre ganger så billig. For all del, Budapest er en nydelig by også. God mat, hyggelige folk, men mange sliter med engelsk.. Masse å se, mange gamle bygninger, slott osv. Mye rart å handle, klær er ganske billig her.

I Latvia var vi i Riga, en by jeg ikke likte så veldig godt. Vi var ei hel uke, og det var for lenge. Ei langhelg tror jeg er passe der. Ikke så veldig mye å se, men veldig billig og veldig god mat. Store språkproblemer da veldig få snakker engelsk. Tror det er flere som snakker tysk enn engelsk. Resier du hit må du få med deg Lido, som er en kjede med restauranter. Den store Lidoen ligger rett utenfor byen og er et must dersom man er i Riga. Veldig lite å handle, så dette er ikke noen shoppingby i det hele tatt.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kommer seg ikke til Bratislava uten mellomlandinger i Oslo OG München fra Trondheim, ikke bedre tilbud fra Ålesund heller tenker jeg...

Kommer seg ikke til Slovakia i det hele tatt derifra vel, heller ikke Østerrike, Slovenia, Ukraina, Litauen, Luxemburg, Belgia og Wales for eks.

Kort reisetid og billig er heller ikke forenerlig med ønskene... 8000 per person for fly, 7-8 timer flytid, Tr.heim-Oslo-München-Bratislava. Tar nesten kortere tid å kjøre! Hehe...

Billig å reise fra Trondheim til Riga nå, og Praha... Kanskje gøy utenfor sentrum der....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men man kommer seg ikke til Bratislava uten mellomlandinger i Oslo OG München fra Trondheim, ikke bedre tilbud fra Ålesund heller tenker jeg...

Kommer seg ikke til Slovakia i det hele tatt derifra vel, heller ikke Østerrike, Slovenia, Ukraina, Litauen, Luxemburg, Belgia og Wales for eks.

Kort reisetid og billig er heller ikke forenerlig med ønskene... 8000 per person for fly, 7-8 timer flytid, Tr.heim-Oslo-München-Bratislava. Tar nesten kortere tid å kjøre! Hehe...

Billig å reise fra Trondheim til Riga nå, og Praha... Kanskje gøy utenfor sentrum der....?

Det tenkte ikke jeg på. Men det finst billigbilletter fra Norwegian til Budapest i hvertfall. Budapest er kjekkere enn Riga. Fra Budapest til Bratislava er det bare en liten togtur, er ikke såå langt til Wien heller, men det er jo et stykke (ca 3 timer)

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...