Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 hei. jeg sitter å prøve å regne ut hva vi bruker i måneden utenom de faste avgiftene som husleie, mobil regninger, mat og slikt som man MÅ ha. men mer ting som feks leie filmer, tobakk, alkohol, helgemat, klær osv. kommer ikke på alt av ikke "reginingsbaserte" utgifter men prøver å få en oversikt her, siden pengene flyr ut av vinduet fortere enn svint. (prøver å kutte de ned litt og få spart) så nå lurer jeg på hva gjennomsnittet her inne bruker, og sparer. Hva bruker du penger på?, og hvor mye estimerer du at du bruker på fritids syssler summasummarum? hvor mye får du spart i måneden? og til hva sparer du til?
Gjest Pupsilure Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Vi er to voksne. Vi bruker ca: -12 000 til bolig -1500 til strøm -1200 til forsikring -3000 til billån/forsikring -setter av 5000 til mat, men bruker ca 3000 på mat, og 2000 til annet - 700 til telefon -2000 til studielån Alt dette trekkes automatisk fra kontoene våre, og de pengene ser vi ikke. Spise ute og alkohol går av de 5000 vi har på matkortet, + litt ting til huset, som maling og div. Vi sparer ca 4000 i mnd, tror jeg. Sparer nå til bryllupsreise + bufferkonto. (har 10 000 på bufferkonto i dag) Det meste trekkes fra kontoene våre, og det som er igjen, kan vi bruke på hva vi vil. F.eks klær. Vi bruker kanskje 1500 hver. Vi bruker lite penger på fritidssyssler og diverse. Enten må det gå av matkortet, eller "lommepengene" våre som vi har igjen på hvert vårt kort. Endret 17. oktober 2008 av Pupsilure
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #3 Skrevet 17. oktober 2008 Om du vil vite hva dere bruker, må du føre regnskap. Det gjør jeg. Skriv ned ALT du bruker penger på, om det nå bare er 20 kr. For mange bekker små blir som kjent en stor å. Jeg bruker vel i gjennomsnitt Mat: 1500 Klær og sko: 500 Fornøyelser (som kino, kafe, restaurant, osv): 200 (er litt asosial av meg) Trening: 150 Telefon: ca 350 pr kvartal hmmm.. jeg kommer ikke på så mye annet jeg bruker penger på. Jeg bruker veldig lite penger. Ikke at jeg har så lite penger altså, jeg sparer minst 4 000 i måneden. Det er bare det at jeg liker å låne på biblioteket framfor å kjøpe bøker (leser mye, hadde ikke hatt plass til alle bøkene om jeg skulle kjøpt). Jeg har filmkanaler på tv, og biboilteket har også godt utvalg av filmer man kan låne, så betaler aldri for å leie film. Jeg går sjelden ut og spiser, ettersom jeg ikke har så mange venner, og de fleste av dem er studenter og har dårlig råd. Klær og sko kjøper jeg bare når jeg trenger det, jeg liker ikke å gå i butikker. Jeg verken røyker eller drikker. Så det jeg bruker penger på (utenom de tingene man MÅ ha) er vel mer et og annet besøk på kafe, en konsert eller kinobesøk i ny og ne, nye klær når jeg trenger det. Kanskje en cd/film/bok innimellom, om det er noe de ikke har på biblioteket/jeg vet jeg vil lese/se om og om igjen.
Gjest *Ulla* Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Vi har ca. 30.000 i måneden til sammen (jeg er student, han er i full jobb) og de bruker vi på: Boliglån: 11 000,- Strøm: 1000,- Forsikring: 1500,- Komm. avgifter: 500,- (får hvert kvartal, så dette blir ca.) Billån: 2000,- Mat og snacks: 4000,- Husholdningsartikler: 1000,- Bensin: 2000,- Telefon 500,- (samboer får dekket mobil og internett av jobben) Klær: 2000,- Kino, trening, leiefilm og andre "fritidsting": 2000,- Annet: 2000,- (dette kan være interiør, ting til pusene, gaver) Sparing: 500,- (vi sparer ikke noe fast hver måned, så dette blir ca.) Vi har to sparekontoer. Den ene er en bufferkonto, og skal bestandig ha minst 10.000. Den andre er sparing til oppussing, ferie eller andre ting - så den er variabel - men akkuart nå står det 8000,- der.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 og hvor mye estimerer du at du bruker på fritids syssler summasummarum? hvor mye får du spart i måneden? og til hva sparer du til? Bruker 3000 på fritidssysler på fire personer. Sparer til neste års ferie
Olive Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg alene bruker kanskje 3000 kr til ting jeg har lyst til/på i måneden. Dette er trening, resturantbesøk, klær og andre ting jeg ikke tenker over. Sparer ingenting utenom en stort innskudd på BSU mot slutten av året.
Glynis Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Jeg alene bruker kanskje 3000 kr til ting jeg har lyst til/på i måneden. Dette er trening, resturantbesøk, klær og andre ting jeg ikke tenker over. Sparer ingenting utenom en stort innskudd på BSU mot slutten av året. Nå vet jeg ikke om du har muligheten til det, men det er jo mye lurere å ta et stort innskudd 1. januar? Altså, hvis du ikke har satt inn i år ennå så mener jeg ikke at du skal vente til 1. januar, men jo tidligere du setter inn for hvert år jo bedre. Endret 26. oktober 2008 av Glynis
Gjest GG Skrevet 26. oktober 2008 #8 Skrevet 26. oktober 2008 Ca regnskap for sambo og meg (siste års forbruk delt på 12 mnd): Faste utgifter: Bolig (lån + husleie): 8000,- Forsikring (bil, innbo, reise): 700,- Bensin: 900,- Leie av garasjeplass: 130,- Autopass+veiavgift: 500,- Internet, kabel-tv + lisens: 550,- Telefon: 300,- Busskort: 360,- Strøm: 450,- Mat: 5000,- Ca 17.000,- Mer frivilige utgifter som kan justeres ut fra inntekt: Ferie: 3000,- Kino: 200,- Klær: 1500,- Interør/oppussing: 1500,- Hobbyting: 200,- Ukeblader/bøker: 150,- Bildefremkalling: 100,- Taxi: 400,- Bytur: 800,- Annet: 1000,- (i denne posten ligger større kjøp som gjøres sjelden, men som kan variere fra år til år. I år har vi kjøpt et dyrt digitalt speilreflekskamera, i fjor MacBook osv) Ca 9000,- Ellers går det nok litt ekstra fra tid til annen på alt mulig annet uten at jeg helt klarer å spesifisere. I tillegg sparer jeg 15.000,- i BSU hvert år og har en spareavtale (fond) på 750,- hver måned. Relativt lang sikt på fondsparingen min, har ikke helt klart for meg hva pengene skal brukes til. Om et år eller to planlegger vi også å begynne med en form for pensjonsparing. Vi er idag 28 år begge to.
mann23 Skrevet 26. oktober 2008 #9 Skrevet 26. oktober 2008 Bruker altfor mye på byen/restaurant besøk. Går vel omlag 10.000 i måneden til det
Gjest ts Skrevet 26. oktober 2008 #10 Skrevet 26. oktober 2008 Nå vet jeg ikke om du har muligheten til det, men det er jo mye lurere å ta et stort innskudd 1. januar? Altså, hvis du ikke har satt inn i år ennå så mener jeg ikke at du skal vente til 1. januar, men jo tidligere du setter inn for hvert år jo bedre. hvorfor er det bedre jo tidligere? greia med å ha satt inn 15.000 kr før årskiftet er jo blant annet skattefordelen neste år. samt at man kan sette inn max 15.000 kr før årskiftet hvert år. sparer iherdig til å klare det selv nå.. har spart 5000 kr denne måneden. er heldig hvis jeg har klart å spare 7000 kr til. altså 12.000 kr tilsammen. desember blir det for mye julgave innkjøp
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2008 #11 Skrevet 26. oktober 2008 hvorfor er det bedre jo tidligere? greia med å ha satt inn 15.000 kr før årskiftet er jo blant annet skattefordelen neste år. samt at man kan sette inn max 15.000 kr før årskiftet hvert år. Grunnen til at det er best å sette inn i begynnelsen av året er vel at renten på BSU jevnt over er mye bedre enn renten på andre konti. Så lenge du har pengene vil det altså være best å sette dem inn på BSU så tidlig som mulig og heller fylle opp ordinære sparekonti etterpå.
Gjest Pupsilure Skrevet 26. oktober 2008 #12 Skrevet 26. oktober 2008 hvorfor er det bedre jo tidligere? greia med å ha satt inn 15.000 kr før årskiftet er jo blant annet skattefordelen neste år. samt at man kan sette inn max 15.000 kr før årskiftet hvert år. sparer iherdig til å klare det selv nå.. har spart 5000 kr denne måneden. er heldig hvis jeg har klart å spare 7000 kr til. altså 12.000 kr tilsammen. desember blir det for mye julgave innkjøp Fordi det er veldig gode renter også
Gjest ts Skrevet 26. oktober 2008 #13 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg alene bruker kanskje 3000 kr til ting jeg har lyst til/på i måneden. Dette er trening, resturantbesøk, klær og andre ting jeg ikke tenker over. Sparer ingenting utenom en stort innskudd på BSU mot slutten av året. akkuratt som meg da bruker det samme ca, og sparer kun til bsu. og har akkuratt begynt ni sparinga til årets pott.. men litt usikker på om jeg klarer å fylle hele :S er bare 2 måneder igjen nå... begynte å spare for en måned siden.. og desmebr tar kverken på lommeboka, julegaver så det holder etter.. dåh! får begynne tidligere med sparinga neste år.. slutte å stresse på slutten av året med det.
Glynis Skrevet 26. oktober 2008 #14 Skrevet 26. oktober 2008 hvorfor er det bedre jo tidligere? greia med å ha satt inn 15.000 kr før årskiftet er jo blant annet skattefordelen neste år. samt at man kan sette inn max 15.000 kr før årskiftet hvert år. Man kan sette inn maks 15.000 per år, altså hvis du setter inn i januar får du de høye rentene på hele beløpet hele året. Greia med skattefordelen er da hvis du har satt inn 15.000 dette året, ikke rett før årsskiftet. Det kan utgjøre en renteforskjell på flere tusen kroner.
Gjest ts Skrevet 26. oktober 2008 #15 Skrevet 26. oktober 2008 Man kan sette inn maks 15.000 per år, altså hvis du setter inn i januar får du de høye rentene på hele beløpet hele året. Greia med skattefordelen er da hvis du har satt inn 15.000 dette året, ikke rett før årsskiftet. Det kan utgjøre en renteforskjell på flere tusen kroner. fææn! det viste jeg ikke j eg trodde den skattefordelen var den samme uannsett jeg. bare man satt inn 15.000 kr.. æsj.. jaja, får kanskje ni spare igjen i førsten av året da... for det lønner seg jo nå og sette inn de 15.000 kr nå før desember måned er over.... slik at jeg får fyllt opp kvota for dette året.. (siden det er kun 15.000 kr man kan spare per år)
Glynis Skrevet 26. oktober 2008 #16 Skrevet 26. oktober 2008 fææn! det viste jeg ikke j eg trodde den skattefordelen var den samme uannsett jeg. bare man satt inn 15.000 kr.. æsj.. jaja, får kanskje ni spare igjen i førsten av året da... for det lønner seg jo nå og sette inn de 15.000 kr nå før desember måned er over.... slik at jeg får fyllt opp kvota for dette året.. (siden det er kun 15.000 kr man kan spare per år) Skattefordelen er den samme uansett.
Olive Skrevet 26. oktober 2008 #17 Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Nå vet jeg ikke om du har muligheten til det, men det er jo mye lurere å ta et stort innskudd 1. januar? Altså, hvis du ikke har satt inn i år ennå så mener jeg ikke at du skal vente til 1. januar, men jo tidligere du setter inn for hvert år jo bedre. Det funker dårlig når man er student og ikke har jobbet hele jula fordi man reiser hjem og studielånet for desember er brukt på julegaver. Er ikke akkurat rik 1. januar for å si det sånn Endret 26. oktober 2008 av Snorkefrøken
Glynis Skrevet 26. oktober 2008 #18 Skrevet 26. oktober 2008 Det funker dårlig når man er student og ikke har jobbet hele jula fordi man reiser hjem og studielånet for desember er brukt på julegaver. Er ikke akkurat rik 1. januar for å si det sånn Men du er ganske rik 15. januar.
Olive Skrevet 26. oktober 2008 #19 Skrevet 26. oktober 2008 Men du er ganske rik 15. januar. Hallo! Januarsalg?
Lune Skrevet 27. oktober 2008 #20 Skrevet 27. oktober 2008 Har ikke igjen noe omtrent, bruker det jeg har igjen på mat, hobby og resturantbesøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå