Gå til innhold

Lite vits i søtsak og junk-kutt,

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Kathrine_*
Skrevet

Ei venninne er såå stolt fordi hun har kuttet ut søtsaker, snacks, junkfood og cola. Hun vil gjerne bli både sunnere og slankere...

Men hun trener ikke! Er nesten ikke i aktivitet. Går 30-50 en eller to dager i uken, har en som regel ganske stillesittende jobb, er mye innendørs og ligger på sofaen.

Jeg tror hun like gjerne kunne fotsatt i gamle spor for utseende sin skyld. Hva tror dere?

Kroppen har det bedre uten de gedigne mengder sukker og fett hun har inntatt, men vekta holder seg vel heller der den er nå, enn at kiloene faller av!

Prøver å forklare det for henne, men hun sier bare at hun etter hvert vil starte med, og trappe opp treningen. Er ikke det beste å komme igang med en eneste gang?

Å trappe opp vil jo si veldig lite trening i starten, og da blir ikke kroppen vant til aktiviteten. Hva er vitsen med å trappe opp da?

Hun er så chill og naiv synes jeg. Men jeg vet ikke nok til å gi gode råd selv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun kutter unødvendige kalorier ( for ikke å snakke om at junk-food ikke gir spesielt godt drivstoff for kroppen...), så vil det gi resultater. Om hun trener i tillegg vil resultatene komme raskere. Regnestykket er ganske enkelt, mindre inn enn forbrent gir nedgang i vekt.

En annen ting er at det er ofte enklere å ta en ting i gangen om endringen skal bli varig. Går man fra møkka-kosthold til supersunn i løpet av en uke og hiver på et treningsopplegg fra helvete i tillegg er sjansen stor for at hele opplegget blir kortvarig.

Om hun først får innført endring i kostholdet for deretter å starte opp med trening vil hun garantert se reultater, og livstilendringen blir forhåpentligvis varig. For noen passer det best å begynne med treningen, for andre er det mere riktig å begynne med maten. Det er ingen fasit eller riktig måte å gjøre det på, og alle monner drar.

Skrevet

For en dårlig venninne du er! Oppmuntre henne i steden! Hun har gjort en kjempejobb. Rom ble ikke bygget på én dag. Kanskje kommer treningen etterhvert. Kanskje er det nok for henne å ha kuttet ut junk.

Hvem f bryr seg om du synes hun er chill og naiv? Hun har gjort en stor omlegging, det høres hverken chill eller naivt ut for meg. Det høres ut som handlekraft.

Og du trenger et kurs i å være god venninne. BACK HENNE OPP!

Shame on you!

Skrevet

Klart det nytter å kutte ut junkfood og godterier!

Jeg gjorde det, og gikk gradvis ned i vekt uten å trene. Det hadde gått fortere og jeg hadde bygget mer muskelmasse om jeg hadde trent, men jeg hadde ingen mulighet til å trene da. Så et sunnere kosthold hjelper masse!

Skrevet
Hun er så chill og naiv synes jeg. Men jeg vet ikke nok til å gi gode råd selv...

Hvis du vil gi henne et virkelig godt råd så ber du henne la være å høre på deg.

For noe tull du kommer med her!

Gjest Superwoman
Skrevet
Hvis du vil gi henne et virkelig godt råd så ber du henne la være å høre på deg.

For noe tull du kommer med her!

Jeg går ned i vekt ved å fjerne så godt som alle karbohydrater, og spiser mye protein, sundt fett og grønnsaker (litt karbo) Det er veldig effektivt og sundt, de aller fleste spiser alt for mye mat med hvetemel og sukker

Skrevet

For å miste vekt, må man bruke mer kalorier enn man inntar, altså gå i kaloriunderskudd. Hvordan man oppnår kaloriunderskuddet er revnende likegyldig.

Om venninnen din kutter ut junkfood og snop, så kutter hun ut veldig mange kalorier. Det kan derfor hende at hun kommer i kaloriunderskudd helt uten å trene, og dermed også gå ned i vekt.

Det du sier til henne er bare tull. Hun er flink som har kuttet ut drittmaten. Å trene i tillegg er selvsagt enda sunnere, men ikke nødvendigvis nødvendig om målet er å gå ned i vekt.

Å legge om kostholdet er et stort og viktig steg. Kudos til venninnen din.

Skrevet

Dersom hun tidligere har vært stillesittende og inntatt store mengder kcal gjennom mye fet og usunn mat + mye godteri, så legger hun om kostholdet slik at selv om hun fremdeles er stillesittende, men nå spiser sunt og inntar MYE mindre kcal, så vil dette helt klart vises på kroppen hennes og vekte etterhvert.

At det er LURT å trene, er en annen sak, hvor mye og hva hun trenger, er derimot riktigere at hun legger opp etter sine mål og sin lyst, ikke din.

Å gå skal man ikke kjimse av, går hun raskt og effektivt 50 min ett par ganger i uka, så vil hun se det også (om hun ikke har gjort det i mange år).

Og det er bedre å begynne i det små med trening når man er helt utrent, en å kaste seg over ett hardt treningsprogram 5 ganger i uka. Fra null til hundre er ikke lurt.

Da vil hun holde det tempoet en periode, også vil hun mye sannsynelig bli lei og slutte.

Bruker hun tid på å bygge opp treningsmengde og intensitet, samtidig som hun ser resultater fra kostholdsendring, så kan det bli en positiv opplevelse fremfor en overveldene en. Det vil kanskje trigge til å gjøre også treningen til en livsstil, og kanskje ved å bruke tid, vil hun finne variert og god trening som hun faktisk lærer seg er gøy.

Er ikke helt enig med deg i at det er hun som virker naiv i denne saken. ;)

Skrevet
Å trappe opp vil jo si veldig lite trening i starten, og da blir ikke kroppen vant til aktiviteten. Hva er vitsen med å trappe opp da?

Øh? Kan du forklare hva du mener med dette?

Å trappe opp er en helt fornuftig måte å gjøre det på. Nettopp ved å la kroppen gradvis bli vant til aktivitet. Om man aldri har trent for så å hive seg på et opplegg med hard trening mange ganger i uka står man i større fare for både å skade seg selv og miste motivasjonen fullstendig. Skal man brått gå i gang med et heftig treningsopplegg må man i hvertfall ha en skikkelig veileder som kan litt om kropp og trening. Skal man trene for seg selv er det lurt å starte forsiktig og så øke etter hvert som man kjenner at man mestrer det. Man skal heller ikke blåse av hvor viktig motivasjonen er. Det er mye bedre å trene lett eller moderat på en måte man trives med, for da er sjansen stor for at man fortsetter å trene i lang, lang tid. Helst resten av livet. Om man piner seg selv til å gjøre ting man hater er sjansen stor for at man dropper ut og slutter å trene helt.

Venninnen din er kjempesmart.

Skrevet

Jo, det er en bra start å gjøre det på denne måten synes jeg.

Av egen erfaring har jeg merket hvor tom kroppen føltes og hvor lite energi jeg får om jeg spiser junkfood og raske karbohydrater. Derfor vil en kostholdsendring i seg selv kunne gi venninnen din mer energi slik at hun kan komme i gang med mer trening/mosjon.

Du sa også at hun hadde som mål og bli sunn og hun lever jo i alle fall et sunnere liv etter denne kostholdsomleggingen.

Og å trappe opp treningen er greit, både for å venne kroppen til belastningen og fordi en ikke skal gå lei etter noen uker og gi opp.

Skrevet

Så flink venninna di er! Inviter henne med på trening sammen med deg, da vel! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...