Gjest *Mim* Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Er du med og samler inn penger til Blå Kors på søndag? Jeg skal.
Concertina Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Skulle gjerne vært det, har gått med bøsse de siste årene, men siden kroppen ikke takler mer enn 10 min gange for tiden så er det uaktuelt. Ikke hadde de noen registereringsjobb el. ledig heller, så da blir jeg hjemme og gir litt ekstra i stedenfor.
Gjest *Mim* Skrevet 17. oktober 2008 #3 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg kunne heller ikke gjort det om jeg måtte gå. Her er avstandene sånn at jeg må kjøre bil uansett.
Disco Biscuit Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg hadde veldig lyst i år igjen, da jeg har gått noen ganger før... Men desverre får jeg ikke tid denne søndagen
Satsuma Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg skal ikke gå, men gikk for etpar år siden, og gjorde meg da en veldig interessant erfaring. Jeg og han jeg gikk sammen med fikk utdelt et stort område som dekte både gamle slitte blokker, og nye flotte boliger. Etter en stund kom vi inn i en gate som best kan beskrives som Wisteria Lane: Plettfrie hus med plettfrie hager, dyre biler i garasjen, og avanserte alarmsystem. Vi smilte oss imellom og tenkte at her kommer pengene til å strømme inn. Men til vår store overraskelse var det bare et hus som ga (det var 8-10 hus i gaten). I et par av husene var det ikke folk hjemme, og i de resterende ble vi nesten jaget på dør. Etpar reagerte med sinne og fortalte oss at de ikke støtter slikt (uten engang å ha hørt hvilken organisasjon vi gikk for), mens de andre bare svarte surt nei og lukket døren. Etter dette var vi innom en gammel bygning, hvor de fleste var eldre enslige mennesker. Her ga alle. En gammel dame inviterte oss også inn, og nektet å la oss gå før vi hadde takket ja til noe varmt å drikke pluss tatt med oss noe frukt i lommen, for hun syntes så synd på oss siden det var kaldt ute. Denne damen bodde på ca 30 kvadrat, det trakk fra vinduene, luksus som oppvaskmaskin, bil og alarmsystem fantes ikke. Økonomisk sett hadde hun nok med seg selv, men hun ga likevel 300 kr mens hun unnskyldte seg for at hun ikke hadde mer å gi. Hun innbilte seg sikkert at andre folk ga mye mer. Ville bare dele dette med dere. For meg ble dette en stor tankevekker.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg skal ikke gå, men gikk for etpar år siden, og gjorde meg da en veldig interessant erfaring. Jeg og han jeg gikk sammen med fikk utdelt et stort område som dekte både gamle slitte blokker, og nye flotte boliger. Etter en stund kom vi inn i en gate som best kan beskrives som Wisteria Lane: Plettfrie hus med plettfrie hager, dyre biler i garasjen, og avanserte alarmsystem. Vi smilte oss imellom og tenkte at her kommer pengene til å strømme inn. Men til vår store overraskelse var det bare et hus som ga (det var 8-10 hus i gaten). I et par av husene var det ikke folk hjemme, og i de resterende ble vi nesten jaget på dør. Etpar reagerte med sinne og fortalte oss at de ikke støtter slikt (uten engang å ha hørt hvilken organisasjon vi gikk for), mens de andre bare svarte surt nei og lukket døren. Etter dette var vi innom en gammel bygning, hvor de fleste var eldre enslige mennesker. Her ga alle. En gammel dame inviterte oss også inn, og nektet å la oss gå før vi hadde takket ja til noe varmt å drikke pluss tatt med oss noe frukt i lommen, for hun syntes så synd på oss siden det var kaldt ute. Denne damen bodde på ca 30 kvadrat, det trakk fra vinduene, luksus som oppvaskmaskin, bil og alarmsystem fantes ikke. Økonomisk sett hadde hun nok med seg selv, men hun ga likevel 300 kr mens hun unnskyldte seg for at hun ikke hadde mer å gi. Hun innbilte seg sikkert at andre folk ga mye mer. Ville bare dele dette med dere. For meg ble dette en stor tankevekker. Og jeg har opplevd å få en tusenlapp i bøssen av en dame i svær villa, mens jeg har ringt på samtlige dørklokker i en litt sleten blokk uten at en eneste person en gang var villig til å åpne inngangsdøren for meg Det er som regel ikke pengene det står på, men hvor lei folk er av å få tiggere på dørene... De som bor i store hus opplever nok litt for ofte å bli målskive for folk som tenker at "Her har de så mye penger at her må vi jammen gå og selge lodd/kaker/be om penger til ditten og datten". Og så blir de inderlig lei av folk som dinger på og skal ha penger. Jeg skal ikke være bøssebærer, ettersom jeg selv er skikkelig lei av oppsøkende selgere/tiggere nå.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Det går inflasjon i innsamling og jeg for min del er dritt lei av å få dette på døren. Bor i et villastrøk og vi er et yndet mål for all slags makkverk, utlendinger som stapper et kort oppi ansiktet ditt med bildet av en syk datter i hjemlandet, folk som skal selge all mulig tull, bøssebærere som ser mildt sagt tvilsomme ut - nei, jeg tror at det beste er å oppfordre folk til å gi over telefon eller internett, el .. innsamlinger har utspilt sin rolle etterhvert som det blir misbrukt. Så nei - jeg skal garantert ikke gå med bøsser - aldri noensinne. Støtter flere organisasjoner hver måned med faste trekk rett fra konto og kjøper lodd av barn som ringer på .. ellers ikke.
Vera Vinge Skrevet 17. oktober 2008 #8 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg skal ikke gå, men gikk for etpar år siden, og gjorde meg da en veldig interessant erfaring. Jeg og han jeg gikk sammen med fikk utdelt et stort område som dekte både gamle slitte blokker, og nye flotte boliger. Etter en stund kom vi inn i en gate som best kan beskrives som Wisteria Lane: Plettfrie hus med plettfrie hager, dyre biler i garasjen, og avanserte alarmsystem. Vi smilte oss imellom og tenkte at her kommer pengene til å strømme inn. Men til vår store overraskelse var det bare et hus som ga (det var 8-10 hus i gaten). I et par av husene var det ikke folk hjemme, og i de resterende ble vi nesten jaget på dør. Etpar reagerte med sinne og fortalte oss at de ikke støtter slikt (uten engang å ha hørt hvilken organisasjon vi gikk for), mens de andre bare svarte surt nei og lukket døren. Etter dette var vi innom en gammel bygning, hvor de fleste var eldre enslige mennesker. Her ga alle. En gammel dame inviterte oss også inn, og nektet å la oss gå før vi hadde takket ja til noe varmt å drikke pluss tatt med oss noe frukt i lommen, for hun syntes så synd på oss siden det var kaldt ute. Denne damen bodde på ca 30 kvadrat, det trakk fra vinduene, luksus som oppvaskmaskin, bil og alarmsystem fantes ikke. Økonomisk sett hadde hun nok med seg selv, men hun ga likevel 300 kr mens hun unnskyldte seg for at hun ikke hadde mer å gi. Hun innbilte seg sikkert at andre folk ga mye mer. Ville bare dele dette med dere. For meg ble dette en stor tankevekker. Jeg har gått i en del forskjellige strøk de siste årene, men jeg har motsatt erfaring av deg. Når jeg har gått i villastrøk, har jeg hatt så verdifull bøsse at jeg omtrent har sett meg engstelig over skulderen i frykt for å bli ranet. Ellers pleier jeg alltid å gå, men i år får jeg det ikke til. Men jeg syns det er et veldig godt formål i år, og jeg kommer i det minste til å gi. Selv om jeg syns det er ille at det skal være nødvendig med en innsamling til denne gruppen, og at de ikke får et tilstrekkelig tilbud gjennom det offentlige, men det er en annen diskusjon.
Satsuma Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 Det er som regel ikke pengene det står på, men hvor lei folk er av å få tiggere på dørene... De som bor i store hus opplever nok litt for ofte å bli målskive for folk som tenker at "Her har de så mye penger at her må vi jammen gå og selge lodd/kaker/be om penger til ditten og datten". Og så blir de inderlig lei av folk som dinger på og skal ha penger. Og jeg har opplevd å få en tusenlapp i bøssen av en dame i svær villa, mens jeg har ringt på samtlige dørklokker i en litt sleten blokk uten at en eneste person en gang var villig til å åpne inngangsdøren for meg Ja, nå var vi ikke tiggere, vi gikk for Leger uten Grenser. Og jeg sa ikke at jeg ønsker å generalisere oppførselen til folkene i denne gaten til alle som bor i fine hus, men jeg synes at å be bøssebærere om å 'dra seg til helvete vekk herifra' vitner om at man er ganske høy på seg selv. Jeg er selv oppvokst i et ganske fint strøk hvor vi ofte hadde hva flere av hva dere refererer til som tiggere på døren, og foreldrene mine behandlet dem aldri på denne måten. Viss man vet at man kommer til å la alt det opphopede sinnet mot 'tiggere' gå ut over en enkelt person (som ikke kan vite at det har vært 100 der før han), er det bedre å ikke åpne døren. Jeg poengterte at det var en slitt bygning med eldre enslige mennesker. Dette fordi jeg tror at de som er eldre i dag er langt mer ydmyke enn generasjonen under. De som ikke åpnet døren for deg gjorde det kanskje fordi de visste at de ikke hadde råd til å gi.
Brunhilde Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 Nei, jeg skal ikke være bøssebærer og jeg skal ikke gi penger.
Gjest Gjest_p_* Skrevet 17. oktober 2008 #11 Skrevet 17. oktober 2008 Gutten min skal sitte på skolen og skal steike vaffler til bøssebærerne / selge til besøkende.
Satsuma Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 Det går inflasjon i innsamling og jeg for min del er dritt lei av å få dette på døren. Bor i et villastrøk og vi er et yndet mål for all slags makkverk, utlendinger som stapper et kort oppi ansiktet ditt med bildet av en syk datter i hjemlandet, folk som skal selge all mulig tull, bøssebærere som ser mildt sagt tvilsomme ut - Angående det å se tvilsomme ut. Hadde vært interessant å vite hvordan den gjennomsnittlige bøssebærer ser ut. Jeg og kompisen min hadde nok også sett tvilsomme ut i dine øyne, da det i ditt strøk sikkert er tvilsomt både å være mørkhudet og å gå med palestinaskjerf. Skulle likt å visst hvor mange villastrøk-beborere som går som bøssebærere, eller jobber frivillig noen plass. Og til de av dere som mener at dette er urettferdig sagt: Det er jo en grunn til at de bor i dyre villaer, og den grunnen er at materialisme og økonomisk velstand er veldig viktig for dem, kanskje viktigere enn å hjelpe sin neste (som i deres øyne ikke er en neste, men en tigger som egentlig ikke trenger pengene, men kun kommer for moroskyld for å skape irritasjon).
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #14 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg synes at formålet er veldig godt i år! For nesten en gangs skyld.. Jeg tror på å hjelpe seg selv først, for å kunne ha sjangs til å hjelpe andre. Dvs. det er mange som trenger hjelp i Norge. Som et av verdens rikeste og "beste land å bo i" synes jeg vi bør få alt det skakkjørte her på plass. Være seg skole, eldreomsorg, helse, psykiatri, ettervern for ferdigsonete fengselsinsatte, rusomsorg og spesielt nettverk rundt barn som har foreldre blant de siste kategoriene jeg nevner. På søndag skal jeg gi mye mer penger enn jeg har gjort før!
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #15 Skrevet 17. oktober 2008 Angående det å se tvilsomme ut. Hadde vært interessant å vite hvordan den gjennomsnittlige bøssebærer ser ut. Jeg og kompisen min hadde nok også sett tvilsomme ut i dine øyne, da det i ditt strøk sikkert er tvilsomt både å være mørkhudet og å gå med palestinaskjerf. Skulle likt å visst hvor mange villastrøk-beborere som går som bøssebærere, eller jobber frivillig noen plass. Og til de av dere som mener at dette er urettferdig sagt: Det er jo en grunn til at de bor i dyre villaer, og den grunnen er at materialisme og økonomisk velstand er veldig viktig for dem, kanskje viktigere enn å hjelpe sin neste (som i deres øyne ikke er en neste, men en tigger som egentlig ikke trenger pengene, men kun kommer for moroskyld for å skape irritasjon). Gud hjelpe meg som vi skulle generalisere og sette i bås, da... Jeg bor i villa. Hvorfor? - Jeg liker å ha god plass - Jeg liker å ha en uforstyrret hage, noe jeg ikke får i rekkehus eller blokk - Jeg liker å kunne spille piano klokken tre om natten uten naboer som banker i veggene Jeg har tre faddarbarn i SOS barnebyer. Jeg er besøksvenn i Røde Kors, og karatetrener, begge deler er uten betaling. Fordommene dine mot oss "rikinger" i "dyre villaer" er helt på jordet... De fleste av vennene mine bor i blokk eller rekkehus. Likevel bor flertallet av dem jeg kjenner som driver med frivillig arbeid i nettopp villa.
Rosalie Skrevet 17. oktober 2008 #16 Skrevet 17. oktober 2008 Skulle gjerne gjort det, men er desverre bortreist i helga.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #17 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg skal ikke være bøssebærer, men jeg skal gi med glede . Det føles godt å få bidra til å hjelpe barn som har det vondt.
Gjest *Ulla* Skrevet 17. oktober 2008 #19 Skrevet 17. oktober 2008 Nei, jeg skal ikke være bøssebærer, men jeg gleder meg til å kunne gi når de kommer på døra
Gjest Ulva35 Skrevet 17. oktober 2008 #20 Skrevet 17. oktober 2008 Skal ikke være bøssebærer, men denne gangen skal jeg gi så det monner P.S: Jeg bor i villa, men er ikke veldig rik
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå