Gå til innhold

0 skatteyter


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hvorfor kontrollerer du ikke skatteoppgjøret ditt?

jeg fikk feil jeg også da jeg søkte på meg selv.Det stod noe helt annet på skatteoppgjøret som jeg kontrollerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ligningsutskriften skal punkt 3.4 den som heter "alminnelig inntekt" tilsvare den du finner på nettet.

Reiste fra papirene mine i helgen, men nå er jeg tilbake og har fått kontrollert at det som står på punkt 3.4 er forskjellig fra det jeg står med på nett. Hverken jeg eller den andre jeg har snakket med som har feil der har inntekt av betydning fra utlandet, og har overhode ikke betalt skatt til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste fra papirene mine i helgen, men nå er jeg tilbake og har fått kontrollert at det som står på punkt 3.4 er forskjellig fra det jeg står med på nett. Hverken jeg eller den andre jeg har snakket med som har feil der har inntekt av betydning fra utlandet, og har overhode ikke betalt skatt til utlandet.

Det høres jammen ut som det kan være en feil slik du sier. :)

Så vidt jeg kan forstå kan det bare være en naturlig forklaring på avvik mellom punkt 3.4 i skatteoppgjøret og tallene på nettet, og det er at det er gjort endringer av ligningen etter opprinnelig utlegg.

Det er tallene fra de opprinnelige utleggene i juni eller oktober som publiseres, eventuelle senere endring kommer ikke frem. Dersom det skatteoppgjøret du sitter med er et endringsoppgjør, kan det derfor være naturlig med avvik mellom nettet "papiroppgjøret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Det er tallene fra de opprinnelige utleggene i juni eller oktober som publiseres, eventuelle senere endring kommer ikke frem. Dersom det skatteoppgjøret du sitter med er et endringsoppgjør, kan det derfor være naturlig med avvik mellom nettet "papiroppgjøret".

Dette høres også litt rart ut, i og med at Skatteetaten sender ut nye lister etterhvert som de endres. Men det kan likevel ha vært i mellomtiden.

Fikk du oppgjøret nå i oktober eller i våres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du oppgjøret nå i oktober eller i våres?

Fikk i slutten av juni. Jeg har ikke klaget på noe i år, men før juni fikk jeg et brev om at de endret opp inntekten min noen få hundre kroner, jeg hadde glemt å føre på aksjeutbytte fra det ene firmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i slutten av juni. Jeg har ikke klaget på noe i år, men før juni fikk jeg et brev om at de endret opp inntekten min noen få hundre kroner, jeg hadde glemt å føre på aksjeutbytte fra det ene firmaet.

Hvis du trekker fra det utbyttet blir det riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
Fikk i slutten av juni. Jeg har ikke klaget på noe i år, men før juni fikk jeg et brev om at de endret opp inntekten min noen få hundre kroner, jeg hadde glemt å føre på aksjeutbytte fra det ene firmaet.

Stemmer det opprinnelige (før endringen) med det som er på nettet nå? Eller er det et helt ulogisk feil tall?

Jeg ville uansett sjekket dette med ditt lokale likningskontor, hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det opprinnelige (før endringen) med det som er på nettet nå? Eller er det et helt ulogisk feil tall?

Helt ulogisk feil tall ja. Tallet er ca 1/15 av hva jeg betaler i husleie for én måned, så jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle klart å leve på så lite uansett hvor flink jeg var til å føre opp fradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres også litt rart ut, i og med at Skatteetaten sender ut nye lister etterhvert som de endres. Men det kan likevel ha vært i mellomtiden.

Elastica, vet du med sikkerhet at endringer innarbeides i skattelistene? Jeg spør ikke for å kverulere, men fordi jeg er genuint er litt interessert i å vite det. Jeg har alltid trodd at listene kun inneholdter tallene fra det opprinnelige oppgjøret, og min tanke bak er som følger:

Skatteetaten har i utgangspunktet taushetsplikt om hvilke inntekter skattyterne har. Skal skattetaten opplyse om inntekter må de ha positiv hjemmel for det. Denne hjemmelen har de i ligningsloven kapittel 8 som omhandler ordinær ligning. Ut fra at hjemmelen er plassert i kapittel 8 har jeg alltid sluttet at de ikke har adgang til å opplyse om eventuelle endringer som blir foretatt etter denne ligningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ulogisk feil tall ja. Tallet er ca 1/15 av hva jeg betaler i husleie for én måned, så jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle klart å leve på så lite uansett hvor flink jeg var til å føre opp fradrag.

Jeg skal innrømme at jeg begynner å bli ganske så nysgjerrig på hva som har gått feil med det oppgjøret ditt, jeg da. Er har en liten teori i bakhode, men skal ikke belemre deg med en her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elastica, vet du med sikkerhet at endringer innarbeides i skattelistene? Jeg spør ikke for å kverulere, men fordi jeg er genuint er litt interessert i å vite det. Jeg har alltid trodd at listene kun inneholdter tallene fra det opprinnelige oppgjøret ...

Såvidt jeg vet sendes hvert års skattelister ut i 4 versjoner gjennom året, den episoden med fødselsnumrene som skjedde nå nylig var 4. og siste utgave av skattelistene for 2006. Poenget med å sende ut 4 versjoner er nettopp å få med rene rettelser og resultatet av klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet sendes hvert års skattelister ut i 4 versjoner gjennom året, den episoden med fødselsnumrene som skjedde nå nylig var 4. og siste utgave av skattelistene for 2006. Poenget med å sende ut 4 versjoner er nettopp å få med rene rettelser og resultatet av klager.

Se man lærer noe nytt hver dag. Du sier at listen med fødselsnumrene var liste 4 for 2006, da forstår jeg det slik at ikke alle disse listene er offenlig tilgjengelig?De sendes kanskje bare til kredittopplysningsselskaper osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de også ble sendt til de samme mediehusene som legger ut skattelistene for søk hvert år, slik at disse kan oppdatere databasene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde de også ble sendt til de samme mediehusene som legger ut skattelistene for søk hvert år, slik at disse kan oppdatere databasene sine.

Det har du helt rett i. Alt oppstyret var jo nettopp fordi listene var sendt til diverse aviser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...