Gjest TS Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Når et oppegående menneske jeg vet eier bolig, bil og har god jobb det blir betalt skatt av mm. Når det da står kr.0 i inntekt, 0 i skatt og 0 i formue. Hvordan har det seg? Er vedkommende veldig rik da? Er det dette som kalles 0 skatteyter?
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Når et oppegående menneske jeg vet eier bolig, bil og har god jobb det blir betalt skatt av mm. Når det da står kr.0 i inntekt, 0 i skatt og 0 i formue. Hvordan har det seg? Er vedkommende veldig rik da? Er det dette som kalles 0 skatteyter? Det betyr at dette mennesket har fått en del fradrag dette året. Kanskje tap på aksjer eller noe sånt, ikke godt å si.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Når et oppegående menneske jeg vet eier bolig, bil og har god jobb det blir betalt skatt av mm. Når det da står kr.0 i inntekt, 0 i skatt og 0 i formue. Hvordan har det seg? Er vedkommende veldig rik da? Er det dette som kalles 0 skatteyter? høø?? dette må det være noe muffins med.. svindler?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Som det nevnes viser skattelistene inntekt etter fradrag. Dette kan være tap på realisasjon av formuesgjenstander, slik som bolig eller aksjer. Men det kan også være at vedkommende er deltaker i et deltakerliknet selskap som har skattemessig underskudd, feks ANS/KS. Dette kan være selskaper hvor det er mye gevinst i vente, men skattereglene gjør bla at man får store avskrivinger på driftsmidler de første årene. Det samme gjelder for skattemessig formue, man får fradrag for forholdsmessig negativ formue fra et deltakerliknet selskap. Så skattetallene sier da veldig lite om vedkommendes personinntekt (lønnsinntekt).
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Personen er nok kjemperik og tjener masse mye mer enn du tror.Har nok en formue også og nese for finans! Han eller hun er nok rik ja. Det kan være andre årsaker men mest sansynlig det sålenge du sier at vedkommende har en bra betalt jobb som ikke er svart og at h*an eier hus og bil.Kan ikke det uten inntekt vet du;) Det finns kjeltringer som står oppført på denne måten der de kjører rundt i fete biler og har bikkjehalsbånd rundt halsen av ekte gull men 0 inntekt. Det finns også de som er ærlige med bra inntekt men sans for finans som også får alt i 0
Noli Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg sjekket meg selv i skattelistene, jeg står oppført med ikke så langt unna korrekt inntekt og 9 kr i skatt. Jeg har ikke tapt på aksjer eller noe som helst, har stort sett ingen fradrag.
A.P.Katt Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Personen er nok kjemperik og tjener masse mye mer enn du tror.Har nok en formue også og nese for finans! Han eller hun er nok rik ja. Det kan være andre årsaker men mest sansynlig det sålenge du sier at vedkommende har en bra betalt jobb som ikke er svart og at h*an eier hus og bil.Kan ikke det uten inntekt vet du;) Det finns kjeltringer som står oppført på denne måten der de kjører rundt i fete biler og har bikkjehalsbånd rundt halsen av ekte gull men 0 inntekt. Det finns også de som er ærlige med bra inntekt men sans for finans som også får alt i 0 Er enig med deg i dette. Hos meg så står det totalt feil og hos samboer er det kjempefeil der også så vi ler oss ihjel.Kjærsten min er millionær i følge det som står og jeg er lutfattig Ingenting stemmer der. I fjor stemte alt da.
Gjest Elastica Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Hos meg så står det totalt feil og hos samboer er det kjempefeil der også så vi ler oss ihjel.Kjærsten min er millionær i følge det som står og jeg er lutfattig Ingenting stemmer der. I fjor stemte alt da. Hvis så er tilfelle bør dere virkelig sjekke opp likningen. Selvsagt skal det stemme. Altså, poenget mitt er at det ikke er noe å le av at dere kanskje har betalt altfor mye skatt. Det mange ikke forstår er at det er nettoinntekt og nettoformue som står oppført. Og at dersom man er eier av eiendom, så gjenspeiles ikke den reelle verdien. Endret 16. oktober 2008 av Elastica
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Skattelistene skal i hvert fall stemme med hva man skulle ha betalt i skatt for 2007, så om dette er feil bør man dobbeltsjekle og ta kontakt med likningskontoret. Men selv om noen har jobb hvor skatt trekkes osv, kan det hende de har store fradrag - f eks hadde faren min 0 i (skattbar!) inntekt et år fordi han hadde betalt altfor mye arveavgift noen år tidligere og så solgte det han hadde arvet med betydelig tap. Hvis man hadde sett på skattbar inntekt og formue det året han arvet ville det sett ut som han "tjente" flere ganger så mye som han gjør i jobben, mens det altså ser ut som han IKKE tjener penger det året dette blir tilbakebetalt eller trukket fra. Trenger absolutt ikke være spesielt rik eller ha nese for finans for dette, bare følge reglene. Om du følger med på lønnsslippen til naboen, leser hele likningen/regnskapet eller bare ser på tallene i skattelista et år, vil du få tre forskjellige inntrykk av hvordan personen tjener eller taper penger - men alt stemmer. Eller bør stemme, da.
Sol79 Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 Hos meg så står det totalt feil og hos samboer er det kjempefeil der også så vi ler oss ihjel.Kjærsten min er millionær i følge det som står og jeg er lutfattig Hvorfor kontrollerer du ikke skatteoppgjøret ditt?
feuerstein Skrevet 17. oktober 2008 #11 Skrevet 17. oktober 2008 Hvorfor kontrollerer du ikke skatteoppgjøret ditt? Jeg har kontrollert mitt, og jeg har forskjellige tall i skattelistene på nett og ligningsutskriften jeg fikk i posten for noen måneder siden. Kan ikke si det plager meg nevneverdig, mitt inntrykk av min egen økonomi stemmer rimelig greit med det som står på ligningsutskriften, da velger jeg å tro at skatteetaten er fornøyd. At venner og kjente som snoker på meg på nett får opp for lave tall kan jeg ikke si plager meg noe særlig. Har allerede snakket med en annen person som har avvik mellom nett og ligningsutskrift, så jeg tror det er rimelig utbredt.
Gjest Lotten i.i Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 Har allerede snakket med en annen person som har avvik mellom nett og ligningsutskrift, så jeg tror det er rimelig utbredt. Jeg tror ikke det kan legges til grunn at det er rimelig utbredt at det er avvik mellom skatteoppgjøret og de tallene som legges ut. Derimot tror jeg, som det er påpekt av flere i denne tråden, at mange ikke skjønner at det ikke er bruttoinntekten som fremkommer av skattelistene, men nettoinntekten.
Gjest Elastica Skrevet 17. oktober 2008 #13 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tror ikke det kan legges til grunn at det er rimelig utbredt at det er avvik mellom skatteoppgjøret og de tallene som legges ut. Derimot tror jeg, som det er påpekt av flere i denne tråden, at mange ikke skjønner at det ikke er bruttoinntekten som fremkommer av skattelistene, men nettoinntekten. Jeg er enig med deg Lotten. Dessuten er det mulig mange søkte på seg selv rett før onsdag 15. oktober, og da var det fremdeles bare likningen for inntektsåret 2006 som var offentliggjort. Men det er ingen tvil om at mange ikke forstår hvilke tall som er oppgitt i det offentlige oppgjøret - og at det garantert ikke er sammenfallende med det en har i lønn - siden alle stort sett har enkelte fradrag. Men å si at det er utbredt at det er avvik mellom likningsattesten og det som er offentliggjort er direkte feil. (For ordens skyld: likningsattesten er den lille "firkanten" nederst til venstre på første side av skatteoppgjøret. Der står det kun oppført nettoformue og alminnelig inntekt.)
feuerstein Skrevet 17. oktober 2008 #14 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg fikk se vedkommendes ligningsutskrift, og det tallet som står nederst på inntekt, altså etter alle fradrag, renteinntekter/utgifter osv. er hos oss begge forskjellig fra det vi står med på nett, noe det ikke var i 2006. For min del er det ikke store beløpet i forskjell, for hans del er det snakk om at det på nettet mangler ca 1 million av en inntekt på totalt 1.3, men han står med korrekt tall for skatt, dermed blir tallet for skatt større enn inntekt og formue til sammen, det er da skatteteknisk ikke mulig?
Gjest Lotten i.i Skrevet 17. oktober 2008 #15 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg fikk se vedkommendes ligningsutskrift, og det tallet som står nederst på inntekt, altså etter alle fradrag, renteinntekter/utgifter osv. er hos oss begge forskjellig fra det vi står med på nett, noe det ikke var i 2006. For min del er det ikke store beløpet i forskjell, for hans del er det snakk om at det på nettet mangler ca 1 million av en inntekt på totalt 1.3, men han står med korrekt tall for skatt, dermed blir tallet for skatt større enn inntekt og formue til sammen, det er da skatteteknisk ikke mulig? Jo det er mulig at skatten er høyere enn tallet for inntekt og formue tilsammen, nettopp av den grunn at tallet for inntekt er nettoinntekten og ikke brutto. Dersom vedkommende høy lønnsinntekt/næringsinntekt men har hatt veldig store fradrag det året vil skatten kunne bli høyere enn inntekten på nettet , som altså er netto. Dette fordi enkelte skatter uansett regnes av brutto lønn, som f.eks trygdegift og toppskatt.
feuerstein Skrevet 17. oktober 2008 #16 Skrevet 17. oktober 2008 Ok, takk for korreksjon når det gjelder muligheten for større skatt enn sammenlagt inntekt og formue, men det endrer vel ikke det at tallet på nederste linje for inntekt på ligningsutskriften skal være lik inntektstallet i skattelistene på nett? For 2006 er disse tallene like på papir/nett, men for 2007 er de ikke like. Tallene for skatt og formue er like på papir og nett for oss begge for både 2006 og 2007. De tallene vi står med som inntekt på nett er ikke mulig å finne igjen i papirene på noe punkt, for min del er det et svært lavt tall som er mindre enn selv renteinntektene fra bankkonto, som er det minste tallet jeg har under punktet inntekt.
Lotten Skrevet 17. oktober 2008 #17 Skrevet 17. oktober 2008 Ok, takk for korreksjon når det gjelder muligheten for større skatt enn sammenlagt inntekt og formue, men det endrer vel ikke det at tallet på nederste linje for inntekt på ligningsutskriften skal være lik inntektstallet i skattelistene på nett? For 2006 er disse tallene like på papir/nett, men for 2007 er de ikke like. Tallene for skatt og formue er like på papir og nett for oss begge for både 2006 og 2007. De tallene vi står med som inntekt på nett er ikke mulig å finne igjen i papirene på noe punkt, for min del er det et svært lavt tall som er mindre enn selv renteinntektene fra bankkonto, som er det minste tallet jeg har under punktet inntekt. På ligningsutskriften skal punkt 3.4 den som heter "alminnelig inntekt" tilsvare den du finner på nettet.
Gjest agathe Skrevet 18. oktober 2008 #18 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg er student med boliglån. Tjent over 100 000 kr men står likevel bare oppført med 16 000 kr i inntekt. Hvordan har dette seg? Noe med boliglånet å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #19 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg er student med boliglån. Tjent over 100 000 kr men står likevel bare oppført med 16 000 kr i inntekt. Hvordan har dette seg? Noe med boliglånet å gjøre? Boliglånsrenter og minstefradrag?
mann23 Skrevet 20. oktober 2008 #20 Skrevet 20. oktober 2008 Jobber personen i utlandet? Det er mange som skatter til landet de jobber i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå