Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sitter her med en oppgave, og trenger å søke etter en underlov av straffeloven, men jeg klarer ikke å finne den på lovdata sine sider. Jeg har funnet den før, men husker ikke hvordan. I søkeboksen ser det ut til at man bare kan søke på selve loven. Er det noen som vet om det er mulig å søke direkte på paragrafer?

Videoannonse
Annonse
Gjest -Maggie-
Skrevet

Hvis du f.eks. velger alfabetisk oversikt og trykker deg inn på f.eks. straffeloven, kommer lista fra første til siste paragraf.

Gjest antigartner
Skrevet

Her er en måte å gjøre det på:

Hvis du velger "avansert søk", og deretter krysser av på "regelverk" og "lover" har du snevret inn en hel del.

Under valget "Søk i" velger du "hele teksten" fra rullegardinmenyen.

Deretter skriver du inn straffelov* + § + paragrafnummeret.

Da har du i alle fall fått snevret inn søket ditt.

Hvis du ikke vet nøyaktig paragraf, men vet noen av ordene i den, så skriver du straffelov* + ordet/ordene.

Lykke til.

Skrevet
Jeg sitter her med en oppgave, og trenger å søke etter en underlov av straffeloven, men jeg klarer ikke å finne den på lovdata sine sider. Jeg har funnet den før, men husker ikke hvordan. I søkeboksen ser det ut til at man bare kan søke på selve loven. Er det noen som vet om det er mulig å søke direkte på paragrafer?

Hva i alle dager er en underlov?

(Og ja, jeg er jurist.)

Skrevet
Hva i alle dager er en underlov?

(Og ja, jeg er jurist.)

Det er jo nettopp fordi jeg ikke er jurist at jeg spør, siden jeg ikke pleier å bruke lovdata. Derfor aner jeg heller ikke hva dere kaller dette. Det jeg mente var bare at det går an å søke opp straffeloven, men ikke lover som er en del av straffeloven. Det er lover på lik linje med andre ting, men det har tydeligvis en hierarkisk struktur. Jeg er alltid interessert i å lære noe nytt, så opplys meg gjerne hvis du har noe mer å si om dette. :)

Ellers takk til dere andre. Jeg har forsøkt det dere sier, men jeg får bare prøve igjen.

Skrevet
Det er jo nettopp fordi jeg ikke er jurist at jeg spør, siden jeg ikke pleier å bruke lovdata. Derfor aner jeg heller ikke hva dere kaller dette. Det jeg mente var bare at det går an å søke opp straffeloven, men ikke lover som er en del av straffeloven. Det er lover på lik linje med andre ting, men det har tydeligvis en hierarkisk struktur. Jeg er alltid interessert i å lære noe nytt, så opplys meg gjerne hvis du har noe mer å si om dette. :)

Ellers takk til dere andre. Jeg har forsøkt det dere sier, men jeg får bare prøve igjen.

Hmm, jeg skjønner heller ikke helt hva du mener. Det er ikke hierarki lover imellom, med unntak av at grunnloven er øverst, og nye lover kan ikke stride mot denne. Ellers har alle lover i utgangspunktet samme "status". Er det forskrifter du snakker om? Spesielle paragrafer i loven? Si hva det skal handle om dette du søker etter, så kanskje noen her kan hjelpe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...