Gjest Stjernedryss Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg lurer på om folk vanligvis vasker klær som ikke ser skitne ut, og ikke lukter svette røyk o.l. Vasker dere f.eks treningstøy uansett? Hva med ullundertøy? Hva med penkjoler?
Gjest *Ulla* Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg vasker treningstøy uansett, for de vet jeg at jeg har svettet ordentlig i. Andre klær vasker jeg ikke om de ikke er skitne eller lukter vondt.
Gjest Bond Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har ennå ikke erfart at treningstøy ikke lukter etter bruk, sa skulle det være noe feil med treningen (for min del, jeg liker å slite meg skikkelig ut når jeg trener) Men ellers bruker jeg klær til jeg ser at de er skitne eller at de lukter.
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har ennå ikke erfart at treningstøy ikke lukter etter bruk, sa skulle det være noe feil med treningen (for min del, jeg liker å slite meg skikkelig ut når jeg trener) Men ellers bruker jeg klær til jeg ser at de er skitne eller at de lukter. Hvis jeg trenger i t-skjorte så vasker jeg den, men har treningstopp uten ermer og den trenger ikke å vaskes så ofte.Treningsbuksa vasker jeg heller ikke noe særlig ofte, men har jo truse under og den vasker jeg. Ullundertøy vasker jeg bare et par ganger i løpet av sesongen, ull lukter ofte ikke noe selv om man svetter i det. Synes det er så mange som er hysteriske og f.eks vasker en bukse bare fordi den er brukt et par dager.
Gjest Bond Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Hvis jeg trenger i t-skjorte så vasker jeg den, men har treningstopp uten ermer og den trenger ikke å vaskes så ofte.Treningsbuksa vasker jeg heller ikke noe særlig ofte, men har jo truse under og den vasker jeg. Ullundertøy vasker jeg bare et par ganger i løpet av sesongen, ull lukter ofte ikke noe selv om man svetter i det. Synes det er så mange som er hysteriske og f.eks vasker en bukse bare fordi den er brukt et par dager. Jeg har bare t-skjorter med ermer og siden favoritt-treningen er spinning, kommer jeg som oftest ut helt klissvåt og lukter ganske så.. khm... jævlig. Så har ikke alternativet å bare vaske toppen der Men jeg hadde nok ikke kalt det å vaske oftere for hysterisk. Man har forskjellige preferanser. Noen vasker hår også hver dag, noen vasker annenhver dag. Jeg kan godt undre meg litt hvorfor man gjør det annerledes, men synes ikke at det er nødvendigvis hysterisk av den grunn.
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har bare t-skjorter med ermer og siden favoritt-treningen er spinning, kommer jeg som oftest ut helt klissvåt og lukter ganske så.. khm... jævlig. Så har ikke alternativet å bare vaske toppen der Men jeg hadde nok ikke kalt det å vaske oftere for hysterisk. Man har forskjellige preferanser. Noen vasker hår også hver dag, noen vasker annenhver dag. Jeg kan godt undre meg litt hvorfor man gjør det annerledes, men synes ikke at det er nødvendigvis hysterisk av den grunn. Kanskje ikke hysterisk er rette ordet da, men når jeg sier det er det fordi jeg tenker på miljøet blandt annet. Mange vasker jo også unødvendig mange maskiner pr uke og klager på at det går for mye tid på husarbeid.
LukaFrost Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Vi har et hurtigprogram på 32 min på vaskemaskina. Det bruker jeg ofte. Det meste av topper og t-skjorter blir vaska på det programmet, for det er sjelden særlig skittent. Det er vel stort sett bare truser og sokker samt arbeidsklær som blir vaska på lengre program. Jeg ser ofte særlig gutter bruke samme t-skjorte både 2 og 3 dager på rad. Synes ikke noe særlig om det jeg. Jeg er for vask av slike ting etter en dags bruk.
Vera Vinge Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Treningsklær vaskes alltid etter bruk (bortsett fra buksa - den tåler noen gangers bruk). Andre klær vasker jeg sjeldnere. Venter mao. til jeg har brukt klær flere ganger før de vaskes (bortsett fra undertøy og sokker). Skjørt er det jeg vasker mest sjelden hvis det ikke ser skittent ut. Det samme med penkjoler. Jeg syns mange klær fort blir stygge når de vaskes for mye, og de blir sjelden skitne av å ha blitt brukt én gang, med mindre jeg har blitt veldig svett eller noe.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Vi har et hurtigprogram på 32 min på vaskemaskina. Det bruker jeg ofte. Det meste av topper og t-skjorter blir vaska på det programmet, for det er sjelden særlig skittent. Det er vel stort sett bare truser og sokker samt arbeidsklær som blir vaska på lengre program. Jeg ser ofte særlig gutter bruke samme t-skjorte både 2 og 3 dager på rad. Synes ikke noe særlig om det jeg. Jeg er for vask av slike ting etter en dags bruk. Hvorfor skal man vaske dem etter en dags bruk om de ikke lukter og ikke ser skitne ut? Hva annet enn å slite på klærne og miljøet oppnår du med det?
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. oktober 2008 #10 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg ser ofte særlig gutter bruke samme t-skjorte både 2 og 3 dager på rad. Synes ikke noe særlig om det jeg. Jeg er for vask av slike ting etter en dags bruk. Det er den logikken jeg ikke skjønner. Så lenge de ikke lukter svette så spiller det jo ingel rolle. Jeg pleier å bruke klær flere ganger, men ikke flere dager på rad. Jeg legger de i skapet igjen etter bruk.
rabagast Skrevet 16. oktober 2008 #11 Skrevet 16. oktober 2008 Det er den logikken jeg ikke skjønner. Så lenge de ikke lukter svette så spiller det jo ingel rolle. Jeg Jeg pleier å bruke klær flere ganger, men ikke flere dager på rad. Jeg legger de i skapet igjen etter bruk. Og for meg er det fullstendig ulogisk (og ekkelt) å legge klær som ikke er nyvasket, tilbake i skapet...
Christal Skrevet 16. oktober 2008 #12 Skrevet 16. oktober 2008 Og for meg er det fullstendig ulogisk (og ekkelt) å legge klær som ikke er nyvasket, tilbake i skapet... Der er vi helt enige. Selv om klær ikke lukter og har flekker på seg er de jo brukte.. ekkelt.. jeg hadde aldri klart å lagt inn i skapet igjen noe som hadde vært brukt. Selv om man dusjer og vasker seg hver dag så er jo klærne fulle av døde hudceller og annet fra kroppen ... blæ.. Jeg vasker etter 1 gangs bruk slik at klærne jeg har på meg alltid er nye og freshe.. ikke gjenbruk *grøss*
Vera Vinge Skrevet 16. oktober 2008 #13 Skrevet 16. oktober 2008 Og for meg er det fullstendig ulogisk (og ekkelt) å legge klær som ikke er nyvasket, tilbake i skapet... Jeg gjør det samme, og ser ingen problemer med det. Enten så må jeg ødelegge klærne mine ved å vaske dem for ofte (og samtidig belaste miløjet unødvendig), eller så må jeg gå i det samme flere dager på rad. Jeg gidder ingen av delene. Jeg skjønner egentlig ikke hva som er så ekkelt med det om klærne i praksis er forholdsvis rene. Jeg svetter hvertfall ikke så mye at klær blir skitne etter en dag. Hadde jeg gjort det, hadde saken vært en annen. Jeg tror egentlig mange er en smule hysteriske når det gjelder hygiene. Det er ikke skadelig for kroppen å ikke være desinfisert til en hver tid.
Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #14 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg pleier å gå med klærne i 2-4 dager før de vaskes. Topper og gensre går fortere inn enn f.eks bukser og skjørt. Men jeg har også katter som fester hår til klærne og veldig masse av dette går ikke bort før de vaskes.
rabagast Skrevet 16. oktober 2008 #15 Skrevet 16. oktober 2008 Nei, kroppen har på ingen måte av å være desinfisert til enhver tid. Det er imidlertid noe helt annet enn å gå med rene klær...
Vera Vinge Skrevet 16. oktober 2008 #16 Skrevet 16. oktober 2008 Nei, kroppen har på ingen måte av å være desinfisert til enhver tid. Det er imidlertid noe helt annet enn å gå med rene klær... Hva som er rent (nok) avhenger tydeligvis av øyet som ser (evt. nesa som lukter).
Gjest Elastica Skrevet 16. oktober 2008 #17 Skrevet 16. oktober 2008 Treningstøyet vaskes etter hver eneste trening - noe annet synes jeg hadde vært ekkelt. Det er gjennomvått, men selvom det ikke lukter direkte vondt, er det svette som bør vaskes vekk. Jeg synes det hadde vært for lite å vaske ullundertøy bare et par ganger i sesongen - men som du sier - vi har alle forskjellige krav til hygiene. Topper vaskes etter en til to gangers bruk, sokker, strømper og undertøy forøvrig vaskes hver dag. Jeg er glad mannen min har de samme rutinene som meg.
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 16. oktober 2008 #18 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har ennå ikke erfart at treningstøy ikke lukter etter bruk, sa skulle det være noe feil med treningen (for min del, jeg liker å slite meg skikkelig ut når jeg trener) Men ellers bruker jeg klær til jeg ser at de er skitne eller at de lukter. Jeg har aldri opplevd at treningstøyet mitt har luktet svette etter trening. Trener hard trening 5 ganger i uken - T-skjorte og BH er gjennomvått etterpå - og vaskes selvsagt etter hver trening selvom det ikke lukter svette. Buksen bruker jeg kanskje 2 ganger før jeg vasker den - har en favorittbukse og trener så ofte at det er ikke alltid jeg får tid til å vaske og tørke før nesten trening.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #19 Skrevet 16. oktober 2008 Nei, jeg vasker ikke klær som er rene. Festkjoler henger jeg som regel bare ut til lufting dersom det lukter røyk.
Gjest Bond Skrevet 16. oktober 2008 #20 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har aldri opplevd at treningstøyet mitt har luktet svette etter trening. Trener hard trening 5 ganger i uken - T-skjorte og BH er gjennomvått etterpå - og vaskes selvsagt etter hver trening selvom det ikke lukter svette. Buksen bruker jeg kanskje 2 ganger før jeg vasker den - har en favorittbukse og trener så ofte at det er ikke alltid jeg får tid til å vaske og tørke før nesten trening. Mulig vi er litt forskjellige der, siden jeg kan tydelig lukte at det er surt (og det kan andre og). Men jeg trener ikke 5 ganger i uken da, mulig det 'samler' seg litt mer og er mer 'konsentrert'.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå