Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Som barn hadde jeg en opersjon som etterlot ett svært stygt arr på magen, mine foreldre ble da lovet at dette skulle bli fikset av det offentlige dersom jeg ønsket det når jeg ble voksen. Dette arret har plaget meg i alle år og først som 18 åring godtok jeg arret og ble trygg på å vise det frem til kjærester. Fikk barn som 21 åring og magen gikk raskt tilbake til sin vante flate form med minimalt med merker. Hittil ok. Men, 6 år senere fikk jeg tvillinger og nå ser magen ut som et realt krigsområde. Arret som tidligere gikk fra hårfestet og opp til 1 cm under navlen stopper nå 9 cm under. Jeg har ikke "heng" i huden, men det ser mere ut som kreppapir og det er altså 8 cm hud der til "overs". Dette er synlig også for andre enn meg (jeg får kommentarer) med mindre jeg bruker "baggy" klær noe som ikke er svært kledelig da jeg er liten av vekst og tynn. Kort sagt er magen nesten større enn puppene mine og det er gått en del år siden fødselen så det er ikke noe håp om at det vil gå seg til mere. Jeg har vert på plastisk kirurgisk avd i Porsgrunn men fikk beskjed om at jeg ikke kunne få hjelp fra det offentlige, de var heller ikke særlig villige til å hjelpe med arret så det jeg lurer på nå er --hvordan gjør man for å få dette dekket??? Hadde jeg hatt råd skulle jeg betalt hele greia selv men så mye penger har jeg ikke.
Gjest Tanita Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Du går til fastlegen din, legger frem problemet og får en henvisning til kirurg.
Gjest gjesr Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 det er jo netopp det jeg har gjort, fastlegen var litt usikker på hvordan det fungerte men jeg fikk en henvisning og har vert hos kirurg. Kirurgen sa nei pga han er imot at vi kvinner tror vi skal tilbake til "normalen" etter fødsel på offentlig regning. (jeg har da heller inge formening om å komme tilbake til normalen men bare å kunne leve litt lettere med det jeg har)
Gjest Tanita Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Finn en annen fastlege som hvet hvordan ting gjøres og som har avtaler med plastiske kirurger, ellers blir du henvist til offentlige sykehus for å få gjort inngrepet. De utfører også plastiske inngrep. Det skal gå an å få hjelp! Jeg vet ikke hvilken by du bor i, men det skal være mulig å få hjelp for dette så lenge det plager deg slik du beskriver. Det går utover livskvaliteten og det er grunnlag nok for å få det dekket. Du har bare møtt på feil folk enda. Jeg vil anbefale deg å gå til en annen lege.
spezitas Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Vet hvordan du har det. Jeg ser heller ikke ut på magen, etter min andre fødsel for 7 år siden. Strekkmerkene mine går rundt hele magen og langt bakover på ryggen, og jeg har også en god del hud til overs. Jeg kan bare glemme å vise meg i bikini, for folk titter rart på meg. Skulle også ønske at jeg fikk en dekket operasjon, slik at jeg kunne fått et bedre liv psykisk, for jeg kan bare glemme å ta en slik operasjon privat, det har jeg ikke råd til med 2 barn, huslån, studielån og billån. Håper andre kommer med gode råd i denne tråden.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg bor helt sør i landet...mulig jeg kune hendvendt meg direkte til en plastisk kirurg privat og spørre om han vil henvise meg?? Blei skikkelig nedtrykt da jeg fikk nei av kirurgen i porsgrunn..."bare leve med det, har du valgt å få barn så.." Jeg har vert singel i over 4 år nå, hatt et par forhold og har netopp gått inn i et nytt nå. Gruer meg som besatt hver gang for å vise frem magen og ha et sexliv med dette her, føler meg rett og slett som en jomfru hver gang... Noen som har navn på OK kirurger å oppsøke?? Fastlegen er åpen for å sende meg dit jeg vil, han har bare liten erfaring på området. Ellers er han helt topp så jeg har ikke lyst til å bytte heller.
Nabodama Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 det er jo netopp det jeg har gjort, fastlegen var litt usikker på hvordan det fungerte men jeg fikk en henvisning og har vert hos kirurg. Kirurgen sa nei pga han er imot at vi kvinner tror vi skal tilbake til "normalen" etter fødsel på offentlig regning. (jeg har da heller inge formening om å komme tilbake til normalen men bare å kunne leve litt lettere med det jeg har) Hvis kirurgen sier nei, må du nok koste det selv. Mange som gjør det. Sparer eller tar opp lån.
Gjest Gjest_mandy_* Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 Som barn hadde jeg en opersjon som etterlot ett svært stygt arr på magen, mine foreldre ble da lovet at dette skulle bli fikset av det offentlige dersom jeg ønsket det når jeg ble voksen. Dette arret har plaget meg i alle år og først som 18 åring godtok jeg arret og ble trygg på å vise det frem til kjærester. Fikk barn som 21 åring og magen gikk raskt tilbake til sin vante flate form med minimalt med merker. Hittil ok. Men, 6 år senere fikk jeg tvillinger og nå ser magen ut som et realt krigsområde. Arret som tidligere gikk fra hårfestet og opp til 1 cm under navlen stopper nå 9 cm under. Jeg har ikke "heng" i huden, men det ser mere ut som kreppapir og det er altså 8 cm hud der til "overs". Dette er synlig også for andre enn meg (jeg får kommentarer) med mindre jeg bruker "baggy" klær noe som ikke er svært kledelig da jeg er liten av vekst og tynn. Kort sagt er magen nesten større enn puppene mine og det er gått en del år siden fødselen så det er ikke noe håp om at det vil gå seg til mere. Jeg har vert på plastisk kirurgisk avd i Porsgrunn men fikk beskjed om at jeg ikke kunne få hjelp fra det offentlige, de var heller ikke særlig villige til å hjelpe med arret så det jeg lurer på nå er --hvordan gjør man for å få dette dekket??? Hadde jeg hatt råd skulle jeg betalt hele greia selv men så mye penger har jeg ikke.
Gjest Gjest_mandy_* Skrevet 18. oktober 2008 #9 Skrevet 18. oktober 2008 Hadde et liknende problem. Fikk dekket operasjon ved Colloseum klinikken, Majorstua Oslo. Få fastlegen din til å henvise deg dit, de er under fritt sykehusvalg, så alle får komme dit. Så blir du undersøkt av en kirurg der, og han bestemmer om du får det dekket eller ikke. Vel verdt et forsøk. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #10 Skrevet 18. oktober 2008 Det er en uting at det offentlige betaler for plastiske opperasjoner. Betal det selv, som andre må. Et innslag på tv2 nyhetene forrige helg omhandler dette.
Gjest Tanita Skrevet 18. oktober 2008 #11 Skrevet 18. oktober 2008 Hvorfor er dette en uting, gjest? Kan du utdype det?
Saeria Skrevet 18. oktober 2008 #12 Skrevet 18. oktober 2008 Det offentlige dekker da normalt ikke plastiske operasjoner hvis det ikke er snakk om lyter som kan gå ut over personens helse. F.eks. kan mye heng på magen føre til opphoping av bakterier og fukt under folden, med påfølgende sår- og betennelsesreaksjon. Rene "forskjønnende" operasjoner må en dekke selv.
Gjest Tanita Skrevet 18. oktober 2008 #13 Skrevet 18. oktober 2008 Men hvis det også påvirker en psykisk i den grad at det ødelegger livskvaliteten og man slite psykisk pga det så får man det dekket.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. oktober 2008 #14 Skrevet 18. oktober 2008 Hvis kirurgen sier nei, må du nok koste det selv. Mange som gjør det. Sparer eller tar opp lån. Det er en uting at det offentlige betaler for plastiske opperasjoner. Betal det selv, som andre må. Et innslag på tv2 nyhetene forrige helg omhandler dette. Så utstående ører skal heller ikke fikses da??? Nå er det faktisk sånn at jeg er blitt påført dette av det offentlige som barn, hadde det ikke vert for den dårlige jobben de gjorde dengang hadde ikke magen vert som den er. Og,..jeg vet andre som har fått det gjennom uten å på langt nær se ut som meg. Dessuten ber jeg om hjelp her, ikke om meninger ang hvem som skal dekke kostnadene for dette. Les hva jeg skriver i første innlegg,: jeg hadde betalt det selv om jeg hadde råd.
Gjest Tanita Skrevet 18. oktober 2008 #15 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg fikk dekket utstående ører i voksen alder. Mageplastikk syns jeg burde blitt dekket så absolutt! Det har med livskvalitet å gjøre også.
Gjest ditti Skrevet 18. oktober 2008 #16 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg fikk dekket utstående ører i voksen alder. Mageplastikk syns jeg burde blitt dekket så absolutt! Det har med livskvalitet å gjøre også. Har nettop hatt full bukplastikk på colluseum oslo. dekket av d offentlige. kan ikke annet enn og skryte av klinikken og kirurgen. Søk der. får du d ikke dekket der så får du ikke dekket noen steder. søkte først et annet sted, men fikk avslag, så ikke gi deg. kan foressten anbefale siden bukplastikk.com. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #17 Skrevet 18. oktober 2008 Er det virkelig så enkelt å få dekket plastiske operasjoner av det offentlige? Man må simpelthen ha et eller annet man er misfornøyd med etter fødselen, så si at det går utover livskvaliteten - og vips, helsebudsjettet er belastet med 100 000 kroner! Hårreisende.
Saeria Skrevet 18. oktober 2008 #18 Skrevet 18. oktober 2008 Nei! Det er IKKE så enkelt. Det finnes en andel kvinner som etter svangerskapet har fått strekt huden sin så mye at den danner et lite forkle på magen. Huden trekker seg ikke tilbake like godt som den gjør hos de fleste kvinner som har vært gjennom et svangerskap. Under denne folden vil det være en himmelsk grobunn for bakterier. Det blir fort fuktig, hud gnisser mot hud, og vips er det sår som fylles av bakterier der, og man får en betennelse. Denne typen betennelser kan bli ganske alvorlige og krever da medisinsk tilsyn. Det eneste som kan gjøre at en blir kvitt dette, er å operere bort overflødig hud, som ikke lar seg trene bort. Da dekker det offentlige denne operasjonen. Alternativet er jo at kvinnen med dette hudforkleet stadig vil trenge medisinsk hjelp, og dermed ta opp ressurser fra helsevesenet. Ei heller er det slik at en bare kan si en er misfornøyd med noe, så får man det dekket.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #19 Skrevet 18. oktober 2008 Er det virkelig så enkelt å få dekket plastiske operasjoner av det offentlige? Man må simpelthen ha et eller annet man er misfornøyd med etter fødselen, så si at det går utover livskvaliteten - og vips, helsebudsjettet er belastet med 100 000 kroner! Hårreisende. Bare til informasjon koster ikke en bukplastikk 100000 kr. Det ligger mellom 25 og 40000 avhengig av klinikk.
Gjest Tanita Skrevet 19. oktober 2008 #20 Skrevet 19. oktober 2008 Er det virkelig så enkelt å få dekket plastiske operasjoner av det offentlige? Man må simpelthen ha et eller annet man er misfornøyd med etter fødselen, så si at det går utover livskvaliteten - og vips, helsebudsjettet er belastet med 100 000 kroner! Hårreisende. Nei SÅ enkelt er det ikke! Men enkelte operasjoner blir dekket oftere enn andre. Som f eks bukplastikk og ørekorreksjon. Er det så vanskelig å forstå at slike ting kan være utrolig belastende for en enkeltperson? Det er en prosess å gå gjennom, og legene avgjør alt dette. Det er faktisk en grunn til at slikt blir dekket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå