Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For meg har jula flere aspekter. Den viktigste grunnen til at jeg feirer jul er at jeg og familien min alltid har gjort det, og at det er tradisjon. Men det er også fordi det er en fin tid på året å feire, spise god mat osv. I tillegg er mamma prest, så for meg er det absolutt en kristen side ved jula, selv om jeg ikke er oppdratt spesielt kristent. Men hadde jeg ikke vært en del av et større samfunn som feirer jul hadde jeg nok heller ikke feiret jul.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg feirer jo jul fordi det er tradisjon, og fordi det er koselig at hele familien samles og hele rammen rundt jula liksom. Jeg liker å kjøpe og gi bort gaver. Men jeg har nok et kristent innhold i jula. Jeg pynter ikke sånn spesilt i henhold til dette, men blandt annet liker jeg veldig godt å pynte med engler (vet de finnes i mange religioner, men jeg pynter ikke med engler fordi de tror på det i Islam liksom..), har julekrybbe, har planer om å lese julebøker med kristent innhold for sønnen min, og går i kirka på julaften noen år. Kommer an på hvem vi feirer hos, men vi kommer nok til å ha det som tradisjon.

Skrevet
Jeg synes ikke det at noe er tradisjon er et argument i seg selv.

Helt riktig. Å forsvare noe ene og alene fordi det er tradisjon blir meningsløst. :)

MEN, det jeg tror mange reagerer på her er at du fremstiller det litt som om mange av disse pyntegjenstandene er noe som _tilhører_ kristendommen. Bare fordi at ett av de kristne symbolene er en stjerne i f.eks. vinduet eller i toppen av et tre betyr ikke at den religionen har enerett på å bruke nevnte symbol/gjenstand/form.

Jeg har en stjerne med lys i som kan henges i vinduet jeg også. Og som nevnt tidligere i tråden, stjerner er noe vi ser mer av på denne tiden av året pga de lange nettene, ergo er det fin jule-/vinterpynt. At dette skal kunne anses som respektløst blir for dumt. Da er det snarere respektløst dersom noen mener jeg ikke skulle få lov til å bruke den stjerna, ateist som jeg er, bare fordi de kristne vil ha stjernesymbolet for seg selv.

Skrevet
MEN, det jeg tror mange reagerer på her er at du fremstiller det litt som om mange av disse pyntegjenstandene er noe som _tilhører_ kristendommen. Bare fordi at ett av de kristne symbolene er en stjerne i f.eks. vinduet eller i toppen av et tre betyr ikke at den religionen har enerett på å bruke nevnte symbol/gjenstand/form.

Jeg har en stjerne med lys i som kan henges i vinduet jeg også. Og som nevnt tidligere i tråden, stjerner er noe vi ser mer av på denne tiden av året pga de lange nettene, ergo er det fin jule-/vinterpynt. At dette skal kunne anses som respektløst blir for dumt. Da er det snarere respektløst dersom noen mener jeg ikke skulle få lov til å bruke den stjerna, ateist som jeg er, bare fordi de kristne vil ha stjernesymbolet for seg selv.

Nei, jeg mener absolutt ikke at kristendommen har enerett på disse symbolene. Stjerne er vel et ganske universelt symbol. Men det er liten tvil om at f.eks engler som blir produsert som julepynt er ment som kristne engler, at mange julesanger har et kristent innhold og at f.eks en julekrybbe er kristent. Så det jeg reagerer på er a) mangel på bevissthet omkring symbolene man bruker (spesielt når det eneste argumentet man har for det er "det er tradisjon") og b) bruken av symboler som i den sammenheng er kristne (juleengler, julekrybbe, kristne julesanger osv) når man ikke er kristen.

Igjen er det ingen som har sagt at du ikke "får lov" til å bruke hvilke symboler du vil. Jeg sier bare hva jeg mener, jeg har da ingen rett - eller ønske - om å forby noe som helst. :)

Skrevet
Nei, jeg mener absolutt ikke at kristendommen har enerett på disse symbolene. Stjerne er vel et ganske universelt symbol. Men det er liten tvil om at f.eks engler som blir produsert som julepynt er ment som kristne engler, at mange julesanger har et kristent innhold og at f.eks en julekrybbe er kristent. Så det jeg reagerer på er a) mangel på bevissthet omkring symbolene man bruker (spesielt når det eneste argumentet man har for det er "det er tradisjon") og b) bruken av symboler som i den sammenheng er kristne (juleengler, julekrybbe, kristne julesanger osv) når man ikke er kristen.

Igjen er det ingen som har sagt at du ikke "får lov" til å bruke hvilke symboler du vil. Jeg sier bare hva jeg mener, jeg har da ingen rett - eller ønske - om å forby noe som helst. :)

Det er det vel heller ingen som har trodd at du kan? Med mindre det er Stoltenberg som skjuler seg bak nicket Tabris. Selv da ville vel ingen mistenkt at det var snakk om å forby noe.

Det er da stort sett meninger vi diskuterer på KG. Men denne tråden var ikke ment som en diskusjon om hva som er riktig og galt. Det er bare snakk om hva den enkelte av oss legger i jula. Synd at enkelte ikke kan tåle det uten å måtte fortelle at de synes andre handler galt. Når selv julefeiring kan føre til krangel så blir jeg litt oppgitt.

Skrevet
Det er det vel heller ingen som har trodd at du kan? Med mindre det er Stoltenberg som skjuler seg bak nicket Tabris. Selv da ville vel ingen mistenkt at det var snakk om å forby noe.

Nei, men jeg følte bare at jeg måtte spesifisere det siden flere her skriver at noen mener at man ikke har lov til å feire jul slik man vil.

Det er da stort sett meninger vi diskuterer på KG. Men denne tråden var ikke ment som en diskusjon om hva som er riktig og galt. Det er bare snakk om hva den enkelte av oss legger i jula. Synd at enkelte ikke kan tåle det uten å måtte fortelle at de synes andre handler galt. Når selv julefeiring kan føre til krangel så blir jeg litt oppgitt.

Jepp, vi diskuterer meninger her på KG. Det har derfor ikke så mye med å "ikke tåle" eller å "krangle", men rett og slett å diskutere meninger. Jeg beklager om jeg har vært med å dra tråden litt off-topic, men det er ikke det samme som ikke å tåle noe eller å krangle. :)

Skrevet (endret)

For meg personlig er julen en kristen høytid. Hadde det kun vært opp til meg, eller jeg hadde bodd alene, så hadde jeg derfor besøkt kirken oftere i julen (er der ellers i året også, men ikke hver uke. Min tro er inntakt, uansett.)

Imidlertid har man jo en familie å ta hensyn til, og da må man jo gjerne møtes litt på halvveien. Jeg er den eneste i familien som regner meg som kristen.

Julaften er vi enten hos mine eller mannens foreldre, og vi feirer da selvfølgelig slik de bestandig har gjort det, og det er veldig, veldig koselig! Men dersom det er praktisk gjennomførbart, forsøker jeg å få med meg gudstjenesten julaften. Mannen er da med, men vi har forskjellig motiv for besøket. Han er med fordi han synes det er koselig å være i kirken julaften; jeg er der fordi budskapet er essensielt for meg. Men det er jo koselig også, så klart! :)

Her hjemme har jeg blant annet julekrybbe, og synes det er veldig høytid når jeg tar fram den. For meg personlig har både den og adventstjernen en betydning i forhold til tro; for resten av familien er det kun en koselig tradisjon.

Men jeg vet også at julen tradisjonelt ikke bare har vært en kristen tradisjon, og har ingen problemer med at folk feirer julen av forskjellige grunner. Det viktigste er vel at man har respekt for at ikke alle feirer jul av samme grunn som en selv gjør det, men at det blir en koselig julehøytid for alle!

Kommersiell jul, gavemas, stress osv., synes jeg i grunnen man styrer selv. Det er jo bare å kjøpe de gavene man vil, når på året det måtte passe, og ikke nødvendigvis traske butikkene rundt på de mest travle tidene.

Endret av Modic
Skrevet

Nå følte jeg meg plutselig veldig dum, men er den syvarmede staken i vinduet kristen? Jeg har bare alltid sett på det som en og en annen julepynt jeg. Har aldri tenkt at den har noe med kristendommen å gjøre.

Bortsett fra det så er vel det eneste hjemme hos meg som har med kristendom å gjøre i jula en stjerne i stoppen av treet. Og jeg har nå en stjernelenek i vinduet, men deter fordi stjerner er fint, ikke noe med kristendommen å gjøre der nei.

Skrevet
Nå følte jeg meg plutselig veldig dum, men er den syvarmede staken i vinduet kristen? Jeg har bare alltid sett på det som en og en annen julepynt jeg. Har aldri tenkt at den har noe med kristendommen å gjøre.

Bortsett fra det så er vel det eneste hjemme hos meg som har med kristendom å gjøre i jula en stjerne i stoppen av treet. Og jeg har nå en stjernelenek i vinduet, men deter fordi stjerner er fint, ikke noe med kristendommen å gjøre der nei.

Syvarmet lysestake symboliserer at tallet syv er et hellig tall:

3 (Gud, treenigheten) + 4 (jorden) = 7 (helheten, Gud og mennesket i fellesskap).

(Hentet fra http://www.skjold-kirke.no/skjoldkirke.php)

Men de fleste bruker den vel bare fordi det er tradisjon og dekorativt. :) Fint med masse lys i den mørke tida.

Gjest Elfrida
Skrevet
Nå følte jeg meg plutselig veldig dum, men er den syvarmede staken i vinduet kristen?
Jeg har alltid forbundet den med den jødiske menorah jeg da. Men kristendommen stammer jo fra jødedommen, så det er vel en sammenheng der et sted.
Gjest AnneShirley
Skrevet

Poenget (som mange har vært inne på) er at det finnes sammenhenger og koblinger mellom alle mulige tradisjoner og symbolikker. Svært få ting er "bare kristne", "bare hedenske", "bare jødiske" osv.

Julen er gammel førkristen tradisjon som har vært "samkjørt" med den kristen "jesus fødsel"-feiringen i flere hundre år. Det setter spor i måten vi feirer på, symbolikk og pynt.

Det betyr forøvrig ikke at kristendommen nå "eier" jula. Akkurat som haldelstanden heller ikke "eier jula" selv om jula har vært "samkjørt" med en "shoppingorgie" i mange år nå.

For meg er jula en varme og lystfest midt i den mørkeste vinteren. Den er en tid for floklorefortellinger om nisser osv. Og den preges av at jeg som barn har feiret jul med kristne besteforeldre. Den preges også av valg og overbevisninger jeg har som voksen. Alt dette blir til sammen "vår jul".

Jeg bruker engle-julepynt jeg har fått av min (kristne) bestemor, men det er fordi den minner meg om henne, ikke fordi det er kristne symboler. Dette føler jeg er helt naturlig og kan ikke se det respektløse i det.

Jeg har heller ikke noen oppfatning av at det er de kristne som reagerer på at ikke-kristne feirer jul, men heller de som selv tar avstand fra religion.

Selv føler jeg ikke noe behov for å "ta avstand fra" religion selv om jeg ikke definerer meg selv som kristen. Nettopp fordi det er en del av mine barndomsminner osv og dermed er en del av meg selv om jeg ikke selv har en personlig gudstro.

Skrevet

Jeg er også klar over at julen (som i Norge vel i dag er basert på en kristen høytid) også har elementer fra andre tradisjoner. Det er som sagt mangel på bevissthet omkring dette jeg reagerer på, og at man pynter med ting "fordi det er tradisjon" kanskje uten en gang å vite hva det symboliserer eller i det hele tatt bry seg.

Nei, det betyr ikke at jeg vil "nekte" noen å gjøre hva de vil i julen. Jeg sier bare hva jeg mener. :)

Gjest AnneShirley
Skrevet
Jeg er også klar over at julen (som i Norge vel i dag er basert på en kristen høytid) også har elementer fra andre tradisjoner.

Hvorfor mener du julen er "basert på" en kristen høytid? Man feiret jo jul i Norge før kristendommen også. For meg blir det litt som å si at fortellinger om Askepott er basert på en Disneyfilm.

Det er som sagt mangel på bevissthet omkring dette jeg reagerer på, og at man pynter med ting "fordi det er tradisjon" kanskje uten en gang å vite hva det symboliserer eller i det hele tatt bry seg.

Å bruke ting som er tradisjon behøver slett ikke bety at man ikke bryr seg. Det er det du som antar. Selv om man kommer til en annen konklusjon enn du har gjort ang disse tingene, kan man være ganske så bevist.

Nei, det betyr ikke at jeg vil "nekte" noen å gjøre hva de vil i julen. Jeg sier bare hva jeg mener. :)

At du tar dine valg er det ingen som har problemer med. Problemet er at du har ganske bestemte oppfatninger om hva andre burde mene og føle. Og du påstår at folk som har en annen oppfatning enn deg må være mindre beviste enn det du er. Det synes jeg er en smule arrogant.

Skrevet (endret)
Hvorfor mener du julen er "basert på" en kristen høytid? Man feiret jo jul i Norge før kristendommen også. For meg blir det litt som å si at fortellinger om Askepott er basert på en Disneyfilm.

Man feiret midvintersblot før kristendommen kom, og det er helt klart enkelte førkristne elementer som har overlevd, men den julen vi feirer i dag mener jeg er basert på kristen jul siden vi har a) kristne sanger b) pynter med stjerner, engler og krybbe (som i denne sammenheng er ment å ha en kristen symbolikk) c) mange går i kirken denne dagen selv om de er kristne eller ikke og d) det er overvekt av juleevangeliet og kristne julesanger på tv, som er ment å favne flest mulig.

Å bruke ting som er tradisjon behøver slett ikke bety at man ikke bryr seg. Det er det du som antar. Selv om man kommer til en annen konklusjon enn du har gjort ang disse tingene, kan man være ganske så bevist.

Helt klart. Min påstand er at mange (slett ikke alle) ikke er seg ganske så bevisst, men heller pynter med det som er tradisjon fordi det er tradisjon. Jeg kan selvsagt ta feil.

At du tar dine valg er det ingen som har problemer med. Problemet er at du har ganske bestemte oppfatninger om hva andre burde mene og føle. Og du påstår at folk som har en annen oppfatning enn deg må være mindre beviste enn det du er. Det synes jeg er en smule arrogant.

Arrogant skal jeg fint klare å leve med. Det jeg ikke helt klarer å forstå er hvorfor det skal være verre å komme med sine meninger om julefeiringer enn alt annet som blir diskutert på KG. Man kan mene hva man vil om sminke, abort, politikk og barneoppdragelse og samboerforhold, men mener man noe om julefeiringen så "nekter man noen å feire slik man vil" og man er "en smule arrogant". Dette er et diskusjonsforum og jeg sier derfor mine meninger om dette slik så mange andre gjør om dette og alt annet. Det er du som velger å tillegge meg holdninger jeg ikke har.

Endret av Tabris
Skrevet

For meg er julen et lyspunkt i den mørke vinteren. Det er en tid hvor jeg samles i godt selskap med familie og venner, for å spise god mat og gjøre koselige ikke-hverdagslige ting sammen.

Skrevet
Det jeg ikke helt klarer å forstå er hvorfor det skal være verre å komme med sine meninger om julefeiringer enn alt annet som blir diskutert på KG. Man kan mene hva man vil om sminke, abort, politikk og barneoppdragelse og samboerforhold, men mener man noe om julefeiringen så "nekter man noen å feire slik man vil" og man er "en smule arrogant". Dette er et diskusjonsforum og jeg sier derfor mine meninger om dette slik så mange andre gjør om dette og alt annet. Det er du som velger å tillegge meg holdninger jeg ikke har.

Jeg tror (basert på mine egne følelser) at det folk reagerer på er at her hadde vi en tråd der folk delte sine tanker om egen julefeiring uten at noen rakket ned på andres måte å feire jul på. Det var aldri en diskusjon om hva som er riktig eller feil, det var kun informasjon om hvordan hver av oss ser på julefeiringen. Jeg kan mene at det er feil å la barn spise godteri på en onsdag, eller at blå øyenskygge er utdatert eller at abort er rett/galt. Men med julefeiring handler det om personlige valg som ikke KAN være feil. Her finnes ikke rett og galt. Eller det gjorde ikke det før du kom med dine betraktninger om andres mangel på respekt fordi de ikke tenker som deg.

Jeg likte tråden da den var en informativ og tolerant tråd om julens ulike betydninger for folk. Synd denne også måtte ende opp som en debatt om rett og galt.

Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)
Man feiret midvintersblot før kristendommen kom, og det er helt klart enkelte førkristne elementer som har overlevd, men den julen vi feirer i dag mener jeg er basert på kristen jul siden vi har a) kristne sanger b) pynter med stjerner, engler og krybbe (som i denne sammenheng er ment å ha en kristen symbolikk) c) mange går i kirken denne dagen selv om de er kristne eller ikke og d) det er overvekt av juleevangeliet og kristne julesanger på tv, som er ment å favne flest mulig.

Det du ramser opp her er elementer som forbindes med jul i dag. Av disse er f.eks det å går i kirken og de å synge kristne sanger eksempler på ting jeg oppfatter det som stadig færre gjør. At julen har tatt med seg elementer fra kristen jul er jeg selvfølgelig enig i, men jeg skjønner slett ikke at man ut i fra det kan påstå at julen er basert på den kristne feiringen.

Jeg mener helt klart at julen har en mye eldre historie enn den kristne feiringen og at den kristne høytiden på ingen måte har enerett på julefeiringen.

Helt klart. Min påstand er at mange (slett ikke alle) ikke er seg ganske så bevisst, men heller pynter med det som er tradisjon fordi det er tradisjon. Jeg kan selvsagt ta feil.

Det er sikkert mange som er mindre beviste også. Men å stemple alle som mener noe annet som mindre beviste er likevel urimelig.

Det jeg ikke helt klarer å forstå er hvorfor det skal være verre å komme med sine meninger om julefeiringer enn alt annet som blir diskutert på KG.

Det er det da ikke. Å si sine meninger er sjelden et problem. Problemene oppstår når begynner å komme med karakteristikker av de med andre meninger (ala "ubevist").

Og jeg mener som siste gjest at personlige valg av dette slaget ikke kan settes opp på en "feil-riktig"-skala av andre. Det dreier seg om personlige tilpassninger godt innenfor det som er både lovlig, sosialt akseptert og ikke til sjenanse for andre.

Edit: det var siste gjest og ikke "the kitten" som hadde kommet med påstanden jeg refererte til.

Endret av AnneShirley
Skrevet
Men å stemple alle som mener noe annet som mindre beviste er likevel urimelig.

Helt enig, og det har jeg heller ikke gjort. Som jeg skrev i forrige innlegg så tror jeg du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Helt enig, og det har jeg heller ikke gjort. Som jeg skrev i forrige innlegg så tror jeg du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har.

I så fall må jeg bare beklage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...