Gå til innhold

Hva er jula for deg?


Gjest ullsokk

Anbefalte innlegg

Enig, den var drøy. Man bestemmer da for guds skyld hva man pynter sitt eget hus med :enig:

Bra det er flere som er enige :) Jeg synes det blir feil å henge seg opp i små detaljer, som om man har stjerne i toppen av treet. Man kan fint legge en annen betydning i denne stjernen enn en kristen betydning, slik en annen her var inne på. Kristne kan også ha juletrær, julestrømper etc i huset sitt, uten at jeg ser hva dette har med kristen julefeiring å gjøre i utgangspunktet. Men jeg legger meg selvfølgelig ikke opp i at kristne også har disse elementene i sin julefeiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -Maggie-

Helt ærlig, så feirer jeg jul med liv og lyst fordi jeg synes det er så ufattelig KOSELIG. Årsaken til at jeg gjør det er selvsagt fordi jeg er oppdratt med denne type feiring som en tradisjon, men jeg fortsetter med det uten å tenke så voldsomt mye om hvorfor det har blitt slik.

Jeg pynter med stjerner, engler, nisser og troll, og er det noe jeg ikke bekymrer meg for, så er det om dette blir riktig eller ei når det hele skjer i min egen stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at jeg skal bestemme hva andre skal pynte huset sitt med. Men det er et diskusjonforum og da sier jeg min mening uten å måtte "gi meg" bare fordi noen er uenige med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er jula en utrolig hyggelig tradisjon, jeg er ikke kristen men jeg er heller ikke spesielt oppatt av av jula skal være en hedensk tradisjon... Jula slik vi feirer den i Norge i dag er jo en salig blanding av kristne og førkristne tradisjoner... Tviler jo litt på at engler hørte hjemme i vikingtiden og jeg er rimelig sikker på at fjøsnissen ikke har noe med gud og jesus å gjøre.... Jeg liker begge deler uten at jeg må tro på noe spesilet av den grunn. Jeg liker jula fordi den gjør meg glad, og jeg liker jula fordi den gir meg en følelse av gjennkjennelse. Jeg gjennskaper mine forgjenngeres tradisjoner, og det er for meg en positiv ting... når jeg baker lefse til jul, så er det jo ikke fordi jeg må slik min oldemor måtte.. men fordi jeg har lyst. jeg følger gamle tradisjoner... Når jeg henger opp julestrømpen lille julaften er det jo ikke fordi jeg tror julenissen kommer med gaver, men fordi når jeg våkner julaften og den er fylt med smågaver så har jeg den samme følelsen som jeg hadde da jeg var liten og alt var trygt og godt og julen var magisk.... Det er vel det julen handler om for mange, gjennskape minner og følelser, og gi dette videre til våre barn.... Det er jo en kjent sak at lukter, smak, musikk osv kan skape en slags dejavu.. Man føler det samme som første gang man luktet dette, smakte det osv.... For meg er det da det samme om de minnene er knyttet til kristne eller ikke kristne symboler... Om de er knyttet til besøk i kirken julaften mens mamma laget julematen, eller om det er knyttet til den tomme grøtskåla som vista at fjøsnissen hadde vært der.... Jeg forbeholder meg derfo retten til å like fjøsnisser og pynte med engler, gå i kirka på julaften osv, selv om jeg hverken tror på Gud eller andre ting.... Jeg feirer jul på min måte fordi jeg liker det slik!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt blandede følelser for julen. Det er hyggelig for de familiene der denne dagen er en av de få dagene der man får tilbringe tid sammen. Personlig synes jeg julen er blitt veldig kommersiell, og da ser jeg ikke vitsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at jeg skal bestemme hva andre skal pynte huset sitt med. Men det er et diskusjonforum og da sier jeg min mening uten å måtte "gi meg" bare fordi noen er uenige med meg.

Spørsmålet i denne tråden var "Hva er jula for deg" og det må du jo gjerne svare på. Å kalle mennesker tankeløse eller respektløse fordi de velger andre løsninger enn deg selv er ikke nødvendig. Det har kommet fram mange svar om hva jula er for folk, men du var den som måtte komme med surmaget oppgulp om at andre gjør feil. Start en egen tråd om det da istedet for å være usaklig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet i denne tråden var "Hva er jula for deg" og det må du jo gjerne svare på. Å kalle mennesker tankeløse eller respektløse fordi de velger andre løsninger enn deg selv er ikke nødvendig. Det har kommet fram mange svar om hva jula er for folk, men du var den som måtte komme med surmaget oppgulp om at andre gjør feil.

Enig. Kanskje flere som også ser det som respektløst at Tabris kritiserer deres måte å feire julen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er jula en kristen høytid. Jeg må ha julekrybbe og engler framme i jula. Men jeg går ikke i kirken julaften. Jeg går til Gudstjenester gjennom hele året. Og prioriterer å være sammen med søsken og tanteunger julaften (de er ikke kristne). Men jeg har likevel Jesus i hjertet, og feirer Ham i jula.

Jeg har også nisser og annen julepynt framme i jula. Og jeg vet at andre i familien pynter med både engler og krybbe selv om de ikke tror på juleevangeliet. Og for min del er det helt greit. At folk finner trygghet og glede i tradisjoner og minner er ikke noe å lage bråk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på ka jul eg feirer.

Den er ikkje kristen, selv om me har stjerne i toppen av treet, siden eg ikkje trur på noko av det der. Men den er vell heller ikkje hedensk.

Me går ikkje i kirken, går heller rundt til familie og ønsker dei god jul.

Me synger/hører ikkje på julesanger, kristne eller ikkje, me hører på metal (blir nok ikkje i år, pga me skal vere hos hans foreldre, ikkje mine).

Me pynter ikkje med engler, men kanskje noen nisser. Pynter meir med rødt, sølv og gull. Lys dekorasjoner, heimalaga pynt. Mykje "bling".

Me spiser til me nesten sprekker og koser oss kanskje med litt alkohol.

Julen er ei tid for å samlest og kose seg med dei ein er glad i. Dele gaver og vere litt ekstra snille med kvarandre. Og ein god unnskyldning for meg å ta litt av med pynting :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen og legger naturlig nok ikke noe kristent i jula.

Først og fremst synes jeg den er noe fordømt mas og jeg blir ganske kvalm av hele forbruksorgien. Butikker i desember gir meg lyst til å drepe folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig å pynte med religiøse symboler hvis man ikke feirer den helligdagen fordi det er med på å vanne ut religionen. Jeg synes faktisk det er litt respektløst og tankeløst.

Jeg syns det er litt respektløst og tankeløst å dømme andre.

Om jeg vil feire jul ved å henge en stjerne i vinduet mitt, hva bryr det deg? Stjernene på himmelen er mine like mye som de er dine, og om jeg vil ta en inn i jula, ja så gjør jeg det uten at det har et kristent innhold.

Og engler, engler symboliserer hjelpere for meg, de som har forlatt vår tid for å gå inn i etterverdenen, hva bryr det deg om jeg gjerne vil ha dem hos meg i form av englefigurer når jeg feirer jul?

Jeg syns ikke det er riktig av deg å dømme andre for hva de gjør, spesielt ikke om du kaller deg en kristen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er jula verken kristen eller hedensk, men en fin tradisjon som jeg har vokst opp med, og som jeg er omgitt av. Jula er da også, foruten å være en opprinnelig hedensk skikk som etterhvert har fått kristent innhold, en tradisjon som er dypt forankret i norsk kultur. Det å kose seg sammen med familie og venner, spise ekstra god mat og gjøre det koselig hjemme er utelukkende positivt, synes jeg.

Jeg skjønner ikke helt de som er motstandere av å feire jul. Dvs jeg forstår veldig godt de som ønsker å protestere mot materialismen og pengesløseriet som etterhvert har blitt forbundet med jula. Men materialisme og pengesløseri kan man jo bare styre unna, julefeiringa gjør en jo selv til det en vil den skal være. :)

Dessuten: Selv om jeg ikke er kristen, er ikke det kristne budskapet noe jeg tar avstand fra, så langt derifra. Det ville stilt seg annerledes å skulle feire f.eks. Hitlers fødsel eller holocaust. Der ville jeg hatt litt problemer.

Til slutt: Jeg hørte en gang Noman Mobashir si at han følte seg veldig utenfor i jula da han var barn i og med at familien hans er muslimer og derfor ikke hadde noen feiring. Jeg ble litt forundret over å høre at julaften bare var som en vanlig dag for dem. Jeg vet med meg selv at dersom jeg hadde bodd i et annet land med andre høytider, ville jeg også feiret disse høytidene, men selvfølgelig uten et religiøst innhold. Det å for eksempel pynte huset, samles rundt et høytidelig måltid og gi hverandre gaver er da bare hyggelig, selv om man ikke har vokst opp med denne tradisjonen, og selv om man ikke bekjenner seg til den aktuelle religionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er riktig av deg å dømme andre for hva de gjør, spesielt ikke om du kaller deg en kristen!

Jeg har mine meninger som alle andre, så får de som ønsker kalle det "å dømme". Hva er forskjellen på en mening og det å dømme noen?

Forøvrig har jeg vel heller aldri sagt at jeg er kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forøvrig har jeg vel heller aldri sagt at jeg er kristen.

Nettopp derfor jeg skriver om og ikke når. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg drikker jul (ja, drikker, ikke feirer) fordi det er en fruktbarhets fest til ære for Njord og Frøy. For meg handler det om å spise og drikke godt, være sammen med familien og ha det gøy. Og å gi presanger tilde jeg er glad i(ja de gav presanger i vikingtida også, har jeg vertfall lest).

Å si at jula er kristen synes jeg blir feil, mange blander nemlig jul og kristusmesse som er to forskjellige ting. Jul er (tror jeg vertfall) en fruktbarhets fest mens kristusmesse er en feiring av jesus sin fødsel.

Jeg prøver å ikke ha kristne symboler i julen min, men det er vanskelig da resten av familien ikke er hedninger og hjerne vil ha julestjerne i treet, og det må de da få lov til viss de ønsker det, selv om de ikke er kristne. Men det er også vanskelig fordi det er vanskelig å vite nøykatig hva som er hedenske tradisjoner og hva som er kristine tradisjoner. Fks fargen rød.

Men det å si at de som ikke er kristine ikke burde feire med kristine symboler mener jeg blir feil, det er jo tross alt tradisjon. Og det vil bli det samme som å si at kristne ikke burde få lov å spise og drikke godt på julaften(spisegildet er en hedensk tradisjon).

Jeg mener også at folk selv må få velge om de skal ferie jul eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du feirer spesielt den 21. da, Inger?

Håper forresten at det er familien som gjerne vil ha stjerne i treet og at det ikke er noens hjerne som vil det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det å si at de som ikke er kristine ikke burde feire med kristine symboler mener jeg blir feil, det er jo tross alt tradisjon.

Jeg synes ikke det at noe er tradisjon er et argument i seg selv.

Jeg mener også at folk selv må få velge om de skal ferie jul eller ikke.

Enig, det er vel ingen som har sagt noe annet i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...