Gjest ullsokk Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Hvorfor feirer du jul? Fordi du vil markere Jesu fødsel, eller fordi jula er en gammel hedensk tradisjon som skal spre lys og glede i den mørkeste tida? Eller har du en helt annen grunn til å feire jul?
Lilywhite Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 For meg har ikke julen et kristent innhold. Har diskutert dette her inne før, og vet jeg vil få angrep for dette, men det ble feiret jul i Norge før kristningen, julen ble "kuppet" av de kristne fordi dette allerede var en høytid i Europa. For meg er jul å samles i fred og ro med familie og venner, ha tid til hverandre og spise og drikke godt, et lyspunkt i den mørke årstiden Fikk blant annet pepper av en i fjor som mente at julen slik den fremstod i dag var kristen, selv om røttene kommer annetsteds fra. Synes det blir en smule håpløst å argumentere slik. Ja, stjernen i toppen av treet er nok et kristent symbol som har med Juleevangeliet å gjøre, men selve det å ha juletre er da ikke en kristen tradisjon? Skal jeg da mene at kristne ikke skal få ha juletrær? Jeg fikk også høre at jeg ikke burde pynte med engler siden jeg ikke var kristen. Hva med alle som pynter med nisser, gjør dette automatisk at de tror på nisser? For meg er engler bare en slags fantasifigur, akkurat som nissen. Engler har også sin opprinnelse andre steder enn kristendommen. Jeg pynter riktignok ikke med julekrybbe eller går i kirken i julen, men visse spor av kristen symbolikk finner man nok hos meg også om man leter i detalj. Synes det blir flisespikkeri å legge seg opp i om jeg har stjerne i juletreet mitt. Som sagt heller ikke alle juletradisjoner som er kristne, og som har røtter lenger tilbake enn det også. Jeg synes alle bør få feire jul slik de er vant til/ønsker, uten at andre skal legge seg opp i om det er rett/galt.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg heller nok mer mot den hedenske siden, men jeg går ikke rundt og bloter akkurat. For meg blir det mer en generell midtvintersfest, og det var vel i grunnen det som var opprinnelsen. Det viktigste er likevel at det er tid jeg kan tilbringe med de jeg er glad i.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Angående dette med pynt så blir det for dumt å kritisere folk for å pynte med ting som ikke samsvarer 100% med feiringsformen de har valgt. Da burde i så fall kristne kritiseres for å pynte med alt det som henger igjen fra den hedenske feiringen. Det mange i våre dager velger er en post-kristen jul, og som tidligere vil det da gjerne henge igjen elementer fra feiringens tidligere inkarnasjoner, både hedenske og kristne. Det er helt naturlig.
Tabris Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Julen er i dag hovedsakelig ment som en kristen tradisjon, med et kristent meningsinnhold og kristne symboler (engler, krybbe, julesanger med kristent innhold, gudstjensete osv). For meg blir det litt snodig å si at man ikke feirer en kristen jul hvis man bruker kristne symboler.
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg velger ingenting jeg. Bare feirer med de tradisjonene jeg er vant med, og den pynten jeg liker, og det synes jeg er helt topp
momajoja Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg feirer jul fordi jeg synes det er en gyllen anledning til å samle gode venner og familie og spise seg skakk og kose seg sammen en hel uke! Men er selvfølgelig særdeles ydmyk overfor både kristendommen og norrøn mytologi for å ha satt rammer og kontekst for feiringa mi
Gjest Elfrida Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) For meg blir det litt snodig å si at man ikke feirer en kristen jul hvis man bruker kristne symbolerBlir det også snodig å si at man ikke feirer en hedensk jul hvis man har nisser og juletre? Jula vi har i dag er en salig blanding av kristne tradisjoner og hedenske symboler. Vi tar jo treet inn i stua for å symbolisere liv og at det grønne skal komme tilbake. Ikke at de drev med det i førkristen tid, for juletreet er jo ganske nytt. Men man vet jo at også tidligere tok man inn noe eviggrønt - for å symbolisere vårens gjenkomst. Jeg syns det er litt kult at hedenske tradisjoner har blandet seg inn i den kristne feiringen, og at vi nå har en salig blanding av ditt og datt. Hjemme hos meg er det ingen engler til jul, men jeg gidder ikke å kritiserer folk som har engler til pynt. Det er jo mange andre religioner og åndelige retninger som har lignende skapninger i sin tradisjon. Og jeg har sett buddha- shiwa- og ganesh-statuer blant annet, i stua hos mange som ikke er buddhister eller hinduister også. Jeg ser ikke helt problemet med å låne symboler fra andre trosretninger rett og slett. (Når jeg tenker meg om har jeg jo en liten egyptisk kattestatuett, samt en liten kinesisk barmhjertighetsgudinne i stua...fysjameg!) Endret 16. oktober 2008 av Elfrida
Gjest *Ulla* Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg feirer jul fordi det for meg er den koseligste tradisjonen vi har. Jeg fyller den ikke med noe kristent innhold.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #10 Skrevet 16. oktober 2008 Julen er i dag hovedsakelig ment som en kristen tradisjon, med et kristent meningsinnhold og kristne symboler (engler, krybbe, julesanger med kristent innhold, gudstjensete osv). For meg blir det litt snodig å si at man ikke feirer en kristen jul hvis man bruker kristne symboler. Engler finnes i mange livssyn og trosretninger. Kristendommen har ikke enerett på disse. Jeg kjenner ingen som har krybbe hjemme. Julesanger finnes både med og uten kristent innhold. Jeg går aldri på gudstjeneste i jula. Jeg feirer jul fordi det er en fin anledning til å skape lys og varme i mørketida. Vi koser oss med masse god mat, leser hefter om Donald som feirer jul, gir hverandre gaver, pynter huset med lys, nisser, granbar og røde duker. Det eneste som kan minne om kristendommen hjemme hos oss er stjerna i toppen av treet, stjerna i vinduet og den syvarmede lysestaken i vinduet. Disse er opprinnelig kristne symboler, men jeg velger min egen tolkning av dem. Stjernene liker jeg fordi jeg ofte ser på stjernene på himmelen. Samboeren min er en ivrig stjernekikker og vi studerer ofte stjernebilder og ser etter stjerneskudd. Den syvarmede lysestaken er for meg en veldig julete gjenstand, uten at jeg vet hva de syv punktene den står for er. (Har hørt det, men har glemt det siden det ikke betyr noe for meg) Jeg synes bare den er veldig dekorativ. De fleste nordmenn omgir seg med symboler hele året. Mange av symbolene kan tolkes i forskjellige retninger. Men de fleste av oss er nok ganske uvitende om symbolenes opprinnelige betydning, og omgir oss med disse enten på grunnlag av misforstått tolkning eller vi rett og slett bryr oss ikke om betydningen.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #11 Skrevet 16. oktober 2008 Blir det også snodig å si at man ikke feirer en hedensk jul hvis man har nisser og juletre? Jula vi har i dag er en salig blanding av kristne tradisjoner og hedenske symboler. Vi tar jo treet inn i stua for å symbolisere liv og at det grønne skal komme tilbake. Ikke at de drev med det i førkristen tid, for juletreet er jo ganske nytt. Men man vet jo at også tidligere tok man inn noe eviggrønt - for å symbolisere vårens gjenkomst. Jeg syns det er litt kult at hedenske tradisjoner har blandet seg inn i den kristne feiringen, og at vi nå har en salig blanding av ditt og datt. Hjemme hos meg er det ingen engler til jul, men jeg gidder ikke å kritiserer folk som har engler til pynt. Det er jo mange andre religioner og åndelige retninger som har lignende skapninger i sin tradisjon. Og jeg har sett buddha- shiwa- og ganesh-statuer blant annet, i stua hos mange som ikke er buddhister eller hinduister også. Jeg ser ikke helt problemet med å låne symboler fra andre trosretninger rett og slett. (Når jeg tenker meg om har jeg jo en liten egyptisk kattestatuett, samt en liten kinesisk barmhjertighetsgudinne i stua...fysjameg!) Gode poenger. Men juletreet er faktisk en gammel tradisjon. Også i norrønn tid tok de inn et tre når de feiret. Men det var ikke nøye om det var grønt eller ikke. Det var for at gudene skulle symboliseres i treet. Noe å kanalisere det hele mot. Jeg er ikke kristen. For meg er julen en feiring av at året er slutt, og at dagene nå begynner å bli lysere.
Gjest Judas Iskariot Skrevet 16. oktober 2008 #12 Skrevet 16. oktober 2008 Julen for meg er en ubetydlig dag.
Gjest Portis Skrevet 16. oktober 2008 #13 Skrevet 16. oktober 2008 Feirer hedensk yule. Ellers er jeg med på tradisjonell jul med familie når jeg er sammen med dem. Jeg er veldig hedensk av meg for å si det på den måten, jeg pynter ikke med kristne symboler, pynter ei heller med masse annet som kun er til for at butikker skal tjene penger på høytider. Yule for meg er når jeg baker, jeg pynter med ting jeg finner i naturen, det er etegilde her hjemme, brennende lys overalt, feirer at vi nå er midtvinters og at det går mot lysere tider. Jeg kjøper ikke masse gaver, men fyller en kurv med masse godt som er drikkbart og spiselig, noe som er fra gammelt av. Eneste unntaket er til barna, men siden de får så mange gaver av alle andre, så pleier jeg å gi de en opplevelse. Lager gavekort hvorav gaven er å gjøre noe sammen med meg. Dette gir meg en mulighet for bare meg og barnet å oppleve noe sammen, noe som man sjeldent får tid til ellers, så det kan være alt fra kinoturer, grillturer, badeland osv, alt ettersom hvor gammelt barnet er.
Gjest Ulva35 Skrevet 16. oktober 2008 #14 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har julekrybbe Og den står for meg som selve symbolet på jula. Selv om jeg vet at de også feiret en slags jul i norønsk tid. Jeg tror på juleevangeliet og derfor blir jula spesiell for meg på den måten. Alikvel har vi ikke bare engler og krybber hjemme. Vi har masse nisser(men jeg tror ikke på han ). Og vi har juletre og masse rødt, sammen med engler og krybber. Vi går ikke i kriken på juleaften. Vi gjør ikke det ellers i året, så hvorfor da? Vi trenger ingen kirke for å føle nærhet med Gud. I tillegg er jula en fin tid å komme sammen med familie og venner, enten de har den samme troen som oss eller ikke
Tabris Skrevet 16. oktober 2008 #15 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg synes ikke det er riktig å pynte med religiøse symboler hvis man ikke feirer den helligdagen fordi det er med på å vanne ut religionen. Jeg synes faktisk det er litt respektløst og tankeløst.
mmmSjokolade Skrevet 16. oktober 2008 #16 Skrevet 16. oktober 2008 Jul for meg heller nok mot det hedenske. Tror ikke på gud og går ikke i kirken. Er gift med en brite. Vi har tatt noen norske juletradisjoner, noen engelske og laget vår egen vri. Det passer fint. Begynner å pynte litt til advent med stjerne og lysestaker. Baker litt hvis jeg får tid. Det jeg ikke liker har jeg dumpet. Har noen nisser og litt pynt som ungene har laget. De må frem hvert år. Strømpe på senga til ungene. Masse hvite levende lys og ekte grønt. Julen betyr at det går mot lysere tider, tid til å være sammen med familie og venner og å kose seg litt med vinteren. Ha tid til å stå på kjøkkenet og lage mat. Bake. Spise masse. Drikke vin og portvin. Se Askepott på tv. Norsk jul på julaften og engelsk på første juledag. Juletreet er den viktigste dekorasjonen hos oss. Det må være stort og ekte, og med pynt som er samlet litt etter litt. Elsker det og gleder meg allerede.
Ethereal Skrevet 16. oktober 2008 #17 Skrevet 16. oktober 2008 Vi feirer jul fordi det er en kristen tradisjon, men mamma er nok den eneste i familien som ser seg selv som kristen. For meg er det mer en tid med ekstra kos og oppmerksomhet til venner og familie. Rett og slett et lys i den mørkeste tiden av året.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #18 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg synes ikke det er riktig å pynte med religiøse symboler hvis man ikke feirer den helligdagen fordi det er med på å vanne ut religionen. Jeg synes faktisk det er litt respektløst og tankeløst. Nå må du gi deg... Jeg synes det er mest tankeløst av deg som føler deg fri til å kritisere andres julefeiring. Hva om jeg skulle saumfare dine pyntegjenstander? Jeg er ganske sikker på at jeg kunne funnet noe i huset som er et symbol på noe du ikke tror på.
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. oktober 2008 #19 Skrevet 16. oktober 2008 Nå må du gi deg... Jeg synes det er mest tankeløst av deg som føler deg fri til å kritisere andres julefeiring. Hva om jeg skulle saumfare dine pyntegjenstander? Jeg er ganske sikker på at jeg kunne funnet noe i huset som er et symbol på noe du ikke tror på. Enig, den var drøy. Man bestemmer da for guds skyld hva man pynter sitt eget hus med
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. oktober 2008 #20 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg feirer min egen private sabbat noen dager før jul jeg da, for å markere at sola snur. Julaften er jeg sammen med familien. Det er den ene dagen i året der storfamilien samles til fest med god mat og god drikke. Vi pynter oss, gir hverandre gaver, og gjør generelt den mørke tida litt lysere. Jeg er veldig lite opptatt av pynting generelt, og jula er ikke noe unntak, men hjemme hos foreldrene mine er det nok pyntet med typisk julepynt som har vært med oss i mange år. Det er alltid spesielt å pakke opp juletrekula som katten alltid lekte med, og det er nå mange år siden hun døde. Jul er tradisjon, enten man er kristen eller ei, men for min del kunne jeg hatt samme tradisjonen en helt annen dag så lenge familien kunne samles på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå