Gjest Betty89 Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Hei, jeg sliter med hodepine, 3-4 ganger i mnd. Når jeg har hodepine har jeg også (alltid) vondt i nakken. Jeg vet ikke hva som kommer først smertene i nakken, eller hodepinen. Men begge symtomene er der i alle fall. Jeg tror selv det kommer av stress. Får det som regel når det er noe stressende jeg skal gjøre; f.eks, ha en viktig prøve, oppkjøring osv... Dette er utolig slitsomt, føler at jeg er et nerve-vrak. Bare fordi jeg skal f.eks ha en prøve om to dager, kan jeg bli utolig dårlig dagen før/eller samme dag. Som sagt følger kraftig hodepine, muskelsmerter med, og deretter kommer oppkast som regel... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre Gikk til legen for et år siden og han sa det kunne være "spenningshodepine" men han var ikke sikker! Bør jeg oppsøke fysoterapaut eller akupunktør?.... Synes dette er virkelig frustrerende Takk for alle tips
Gjest Gjest_stine_* Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 - Gjør tøyeøvelser for nakke og rygg før du står opp om morgenen. - Ta deg en 5 minutters blund med varmepute rundt nakken. - Begynn med yoga eller andre avslappningsøvelser.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Å gå til lege med hodepine-problemer er noe av det mest frustrerende som finnes. Å gi en god diagnose på lidelser knyttet til dette er vist utrolig vansklig. Det vet jeg av egne erfaringer. Det du sier om smerter i nakken og hodet passer godt med spenningshodepine. Hver klar over at om at det ene fort kan gi det andre. Det kan være lurt å ta muskelavslappende medisin når smertene kommer, gjerne kombinert med paraset. Da slapper musklene av, og smertene kan slippe taket. Jeg har hørt at andre som har spenningshodepine har hatt hjelp av fysioterapi. Men man må gjerne gå litt regelmessig for å holde ting i sjakk. Kiropraktor kan og være en grei ting å forsøke. Har ikke så mye erfaring her selv, da jeg har migrene, noe som gjør effeken valskelig å måle. Men jeg har hatt god effekt av fysio for å holde nakken grei etter en nakkeskade. Nakkesmerter for meg gir spenningshodepine som deretter går over i migrene. En annen ting, drikk mye vann. En venninne av meg ble faktisk mye bedre bare av å sørge for å få i seg nok væske i løpet av en dag!
Gjest -Maggie- Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Det høres logisk ut at det kommer av stress, etter hvordan du beskriver det. Det viktige da er jo å jobbe med årsaken, altså stresset. All "nødhjelp" som behandling, smertestillende etc. vil kunne hjelpe på kort sikt, men hvis du ikke fjerner årsaken vil det sannsynligvis komme tilbake. Det er mye man kan utrette bare ved å være bevisst på et problem; fokuser på å stresse ned og tenk litt på hvilke mekanismer som settes i gang når det skjer. Prøv deretter å endre dette gradvis.
Gjest Gjest_lone_* Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 sliter også med dette, stress som gir stiv nakke og dermed hodepine. Det som hjelper minst er å være hjemme eller å legge seg. Det forsvinner oftest om jeg får noe helt annet og viktig å tenke på/gjøre eller å feks gjøre litt lett hagerabeid.. Noen ganger er det så vondt at jeg kaster opp, men det løsner bare opp om jeg får løst opp i nakken og det gjør man best med litt bevegelse i frisk luft. Har prøvd fysioterapaust med masasje, men da tok det flere uker og ble først verre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå