Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Tannlegen vil file tennene i underkjeven slik at det blir litt mer plass. Skal sette på regulering et par mnd for å rette opp tenner som har sklidd ut litt. Regner med at det er lite filing som skal til slik at det ikke vil synes at de har blitt filet? Fikk ikke spurt tannlegen der og da men tenkte på det i etterkant.. og hva med emaljen når man filer? Kan ikke den bli dårligere av det? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har fått filt tennene litt ned, av estetiske grunner. Emaljen blir ødelagt ja, så tennene blir mer mottakelig for skade. Det kan bli et synlig fargeskille hvis du lar tennene bli misfarget, så det er også noe å passe på.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har fått filt tennene litt ned, av estetiske grunner. Emaljen blir ødelagt ja, så tennene blir mer mottakelig for skade. Det kan bli et synlig fargeskille hvis du lar tennene bli misfarget, så det er også noe å passe på. Heisann! Tennene mine har blitt filt mye på, og nå har jeg slike misfargninger som Gjest nevner. Problemet mitt var at jeg ble ikke fortalt om denne "bivirkningen".... Så jo, jeg tror nok det skader emaljen. Er du helt nødt til å file dem, eller er det mulig å unngå? Tror emalje er noe som ikke kan bygges opp igjen?
Gjest Gjest_TS Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Hmm takk for svar. Huff det var det som ante meg. Er redd alternativet til filing blir å trekke noe for å få mer plass og det synes jeg er ganske uaktuelt.. kan jo ikke trekke friske tenner for sånt. Har heller aldri hatt hull i tennene *bank i bordet* selv om jeg nærmer meg 30 så har jo ikke lyst å begynne å få det nå pga filing.. Får nesten bare ringe tannlegen og forhøre meg litt mer om det virkelig er nødvendig.
Gjest Gjest_TS Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Ringte tannlegen som jeg går til fast på fredag og spurte om dette med filing av tennene og om det var skadelig. Fikk da beskjed av han at det ikke var noe å bekymre seg for.. Kommer til å ringe reguleringstannlegen i morgen for å avtale ny time og får vel også der da nevne at jeg bekymrer meg for dette så får jeg høre hva de sier der. Men, de hadde vel ikke gjort det om ikke det var bra å gjøre det håper jeg..
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Nei, etisk sett så bør ikke tannleger anbefale noe som kan være ødeleggende for tennene dine. Men, ha i bakhodet at tannleger lever av å reparere tenner. Husk at svekkede tenner gir mer penger i kassa til tannlegen. Men behandlingen går sikkert helt bra, det kan jo tenkes at å la være å file tennene, faktisk vil gjøre tannhelsen verre over tid totalt sett.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Hei igjen :o) Ikke for å gjøre deg mer bekymret nå, men jeg vil bare minne deg på at forskjellige tannleger anbefaler forskjellige ting, og tilbyr forskjellige behandlinger. Bare ha det i bakhodet. For dessverre er det ikke alltid det som til syvende og sist blir anbefalt, er den smarteste behandlingen. Men du må jo selvfølgelig vurdere det selv. For og imot. Dette går sikkert kjempebra! Lykke til! Men bare fordi jeg er nysgjerrig: må det ikke veldig mye filing til hvis målet er å lage bedre plass i munnen?
Gjest Gjest_TS Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 ... Men bare fordi jeg er nysgjerrig: må det ikke veldig mye filing til hvis målet er å lage bedre plass i munnen? Er skeptisk enda, og fikk ikke anledning til å ringe reguleringstannlegen i dag for å høre mer hva han hadde tenkt, men får prøve i morgen, og vil da ha litt mer forklart hva de vil gjøre. Snakket med en (nokså nyutdannet) tannpleier i dag og hun sa at emaljen selvsagt blir svakere men at hull i fortennene i underkjeven er noe som forekommer minst, og med min historikk (null hull så langt i livet) så trodde hun egentlig ikke det ville gjøre stor skade - det kunne kanskje bli litt misfarging men ikke slik at man kom til å se det til vanlig.. Ble kanskje litt beroliget av å høre dette, men årsaken til at jeg spør så mye istedenfor å bare gjøre det er fordi det i utgangspunktet kun er kosmetisk årsak til at jeg ønsker å rette opp tennene (er ikke mye nå, men før det blir verre) - men det er jo ikke verdt det om jeg får dårlige tenner..
Gjest Gjest_TS Skrevet 26. oktober 2008 #9 Skrevet 26. oktober 2008 Har bestilt time hos reguleringstannlegen nå i uken som var og spurte da om dette med emaljen igjen, og fikk da til svar at det ikke var farlig, de tok ikke mye og at emaljen bygget seg opp igjen.. Var ikke tannlegen som sa det men en av damene som hjelper til.. Er det virkelig tilfelle at emaljen kan bygge seg litt opp igjen tro? Hvordan da? Noen som vet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå