Gå til innhold

Kronisk nakkeslengsyndrom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bør man få legen til å ta tak i dette når man i perioder han mindre følelse i en side av kropping, prikking i deler av ansiktet i tillegg til smerter, eller er det slik at fysioterapi er eneste løsning?

Bør man ligge unna kiropraktoren, eller er kiropraktor ok?

Noen som mener noe om dette så kom gjerne med tankene deres. Jeg kjenner jeg er sliten av en lege som slenger rundt seg diagnoser uten å ta tak i noe som helst.

:sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsaken til nummen følelse og prikking kan være nerver som ligger i klem i nakken. Be om henvisning til MR.

Be også om vanlig røntgen. Har du hatt nakkesleng kan det vises på vanlig røntgen også, ved at nakkesøylen har endret stilling.

Det hadde den gjort hos meg.

Kiropraktor har ikke hjulpet meg noe, kastet bort 7000 der. Fysio heller ikke noe effekt.

Har prøvd akupunktur med god effekt, en stund ihvertfall, men nå er visst smertene på tur tilbake igjen.

Skrevet
Årsaken til nummen følelse og prikking kan være nerver som ligger i klem i nakken. Be om henvisning til MR.

Be også om vanlig røntgen. Har du hatt nakkesleng kan det vises på vanlig røntgen også, ved at nakkesøylen har endret stilling.

Det hadde den gjort hos meg.

Har hatt CT, MR og røntgen :)

Kiropraktor har ikke hjulpet meg noe, kastet bort 7000 der. Fysio heller ikke noe effekt.

Har prøvd akupunktur med god effekt, en stund ihvertfall, men nå er visst smertene på tur tilbake igjen.

Ok, kanskje akupunktur kan være verd å prøve.

Gjør legen din noe?

Skrevet
Har hatt CT, MR og røntgen :)

Ok, kanskje akupunktur kan være verd å prøve.

Gjør legen din noe?

Fikk du noe utslag på CT, MR eller røntgen?

Legen min har gjort fint lite, egentlig. Det tok f.eks 6 mnd med sykemelding før jeg fikk røntgen, enda 2 mnd før jeg kom til MR.

Hos meg har som sagt nakkesøylen endret stilling, ryggraden også. Men såvidt jeg vet er det ikke utslag på MR.

Nakkesmerter er så vanlig at det er vanskelig å blit tatt på alvor. Legen min har hele tiden trodd det skyldtes stress hos meg, til tross for nakkesmerter i 10 år. Jeg har ikke vært sykemeldt for dette før. Jeg har en stressende jobb, med stort arbeidspress, men det har ikke vært noe problem tidligere.

Hun beklaget seg da hun fikk svaret fa røntgen, på at hun ikke hadde tatt dette på alvor før.

Jeg har blitt bedre etter jeg begynte med akupunktur, men om det er noe som varer vet jeg ikke. Jeg var smertefri i 4 uker, men nå har det begynt å komme tilbake igjen. Er i full jobb nå da.

Vet ikke om jeg blir bra igjen jeg, eller hva som kan gjøres nå.

Har du hatt smerter lenge?

Skrevet

Jeg ramlet på nakken i fjor vår, skikkelig trøkk med ambulanse og hele pakken. Fikk da røntgen og ct. Ingen utslag, ikke på den MR jeg tok senere heller. Legen min mener det må en spesialist til for å se slike skader, så jeg vet ikke.

Problemet er at smertene og utfallene (eller hva man skal kalle det) ødelegger store deler av dagen min og jobben, og fysioterapi og kiropraktor virker så ... jeg vil vel bare bli bra.

Gjest Kiropraktor
Skrevet

Hei!

Er innom forumet en gang i blandt og ser på helsesidene. Jeg er kiropraktor og jeg har sett mye nakkeslengskader.

1: Man trenger ingen spesialist for å se "nakkeslengskader" på en røntgen. Ofte vil man miste kurven i nakken etter en nakkeslengskede. Men å miste kurven betyr ikke at men har symptomer.

2: Det at du ikke kjenner en halv side av kroppen har sannsynligvis ikke noe med at en nerve er i klem. Men det er sannsynligvis propriosepsjon som ikke produseres eller ikke kommer frem til hodet. Propriosepsjon er signaler som kommer inn fra muskler og ledd i koppen for å si ifra hvor de er.

3: Å vente i over et år før du oppsøker behandling eller legen din sier at det er noe galt er galskap. Det at du ikke har noen symptomer betyr ikke at det ikke er noe galt i ryggen eller nakken din. Etter en skade begynner ulike prosesser i bevegelsesapparatet. Det kan ta lang tid før symptomene utvikler seg og da er det ofte for sentå gjøre noe.

4: Det finnes kiropraktorer og det finnes kiropraktorer, akkurat som det er dårlige folk i alle yrkesgrupper. Behandling av nakkeslengskader er ikke lett, og en kiropraktor som behandler alle pasientene over samme kam vil normalt ikke ha noen suksess med dise plagene. De flinke kiropraktorene har stort sett mye pasienter og ofte lang ventetid. Liten tid hos kiropraktoren er ikke synonymt med dårlig behandling.

5: Husk at hvis nakken først er dårlig så er det vanligvis ingen som kan få dette bra igjen på permanent basis. Ofte må man gå til behandling lenge, det seg være akupunktur, fysioterapi, kiropraktor eller manuellterapeut. Det finnes ingen fasitsvar.

Gå til den du føler det trygg med, den som har mest kunnskap innen området, og den hom føler tar deg på alvor.

Har du noen spesifikke spørsmpål så skal jeg svare så godt jeg kan.

MVH

Kiropraktor

Jeg ramlet på nakken i fjor vår, skikkelig trøkk med ambulanse og hele pakken. Fikk da røntgen og ct. Ingen utslag, ikke på den MR jeg tok senere heller. Legen min mener det må en spesialist til for å se slike skader, så jeg vet ikke.

Problemet er at smertene og utfallene (eller hva man skal kalle det) ødelegger store deler av dagen min og jobben, og fysioterapi og kiropraktor virker så ... jeg vil vel bare bli bra.

Skrevet

Jeg fikk en skade i nakken for to år siden. En skive som gled ut av posisjon. Jeg har ikke vært til MR eller lignende. Legen min mente det ikke ville være mulig å se rett etter traume. Siden min skade er deffinert som yrkesskade alt, ser jeg heller ikke behovet for det "fysiske" beviset.

Jeg går til fysioterapaut som er ekspert på området. Det var han som konstaterte utglidningen ved undersøkelse få dager etter traume. For meg har det vært god hjelp i fysioterapi, kombinert med medisiner i de værste periodene. Holder meg stort sett bra nå, må ta noen forholdsregler. Har noen tilbakefall, men de blir skjeldnere og skjeldnere.

Regner ikke med jeg noen gang vil bli helt frisk igjen, svakheten er der nok. Men det er slik at jeg kan leve godt med det.

Har vurdert kiropraktor, men må da finne en, har ikke gjort det til nå, siden jeg har god utbytte av fysio, samt at han og manipulerer litt på nakken når skiven glir.

Skrevet
Hei!

Er innom forumet en gang i blandt og ser på helsesidene. Jeg er kiropraktor og jeg har sett mye nakkeslengskader.

1: Man trenger ingen spesialist for å se "nakkeslengskader" på en røntgen. Ofte vil man miste kurven i nakken etter en nakkeslengskede. Men å miste kurven betyr ikke at men har symptomer.

2: Det at du ikke kjenner en halv side av kroppen har sannsynligvis ikke noe med at en nerve er i klem. Men det er sannsynligvis propriosepsjon som ikke produseres eller ikke kommer frem til hodet. Propriosepsjon er signaler som kommer inn fra muskler og ledd i koppen for å si ifra hvor de er.

3: Å vente i over et år før du oppsøker behandling eller legen din sier at det er noe galt er galskap. Det at du ikke har noen symptomer betyr ikke at det ikke er noe galt i ryggen eller nakken din. Etter en skade begynner ulike prosesser i bevegelsesapparatet. Det kan ta lang tid før symptomene utvikler seg og da er det ofte for sentå gjøre noe.

4: Det finnes kiropraktorer og det finnes kiropraktorer, akkurat som det er dårlige folk i alle yrkesgrupper. Behandling av nakkeslengskader er ikke lett, og en kiropraktor som behandler alle pasientene over samme kam vil normalt ikke ha noen suksess med dise plagene. De flinke kiropraktorene har stort sett mye pasienter og ofte lang ventetid. Liten tid hos kiropraktoren er ikke synonymt med dårlig behandling.

5: Husk at hvis nakken først er dårlig så er det vanligvis ingen som kan få dette bra igjen på permanent basis. Ofte må man gå til behandling lenge, det seg være akupunktur, fysioterapi, kiropraktor eller manuellterapeut. Det finnes ingen fasitsvar.

Gå til den du føler det trygg med, den som har mest kunnskap innen området, og den hom føler tar deg på alvor.

Har du noen spesifikke spørsmpål så skal jeg svare så godt jeg kan.

MVH

Kiropraktor

Jeg lurer på dette med nakkekurven. Har hatt nakkesmerter i 10 år, og har nettopp vært til røntgen for første gang.

Røntgen viser at jeg har mistet nakkekurven helt, den heller faktisk litt bakover også på midten.

Jeg har mye smerter, akupunktur har hjulpet en stund, men nå er de visst på vei tilbake.

Hvilke smerter er forenlige med dette med utflating av nakkekurven? Lurer på om jeg har typiske smerter eller ikke.

Også er det dette med MR. Jeg fikk svaret i dag, men legen var ikke inne, så kontordamen sa det så fint ut.

Hvis nakkekurven er så utflatet, vil det ikke da skje noe med ligamenter, sener, muskler osv? Det må vel bli en evig strekk i nakkemuskler og andre ting der bak?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...