Gå til innhold

Kreft

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har lett inne på diverse nettsteder, men finner ikke svaret. Om en person utvikler brystkreft, blir behandlet, og på et senere tidspunkt får vite at kreften er spredd seg til andre organer, og man går bort.

Er dødsårsaken da brystkreft? Eller kreft i de organene det spredde seg til? Eller bare "kreft"?

Håper noen vet, eller kan sende meg linker til sider hvor det står forklart

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det omtales gjerne som kreft med spredning. I dette tilfellet, brystkreft med spredning.

Gjest noen som vet?
Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig på videre svar.. Hva er det som gjør at man dør av kreft, egentlig? Jeg tenker på mekanismene som skjer i kroppen, og som gjør at hjertet til slutt slutter å slå, og at hjernen slutter å virke..

Skrevet
Nå ble jeg nysgjerrig på videre svar.. Hva er det som gjør at man dør av kreft, egentlig? Jeg tenker på mekanismene som skjer i kroppen, og som gjør at hjertet til slutt slutter å slå, og at hjernen slutter å virke..

Kreften ødelegger organer slik at de til slutt ikke fungerer lengre. F.eks. kan kreften ødelegge leveren, nyrene osv, som vi må ha skal vi leve. Når det ikke kan helbredes vil pasienten til slutt dø.

Skrevet

Organsvikt, også kan kroppen bli veldig svekket av cellegift. Ei jeg kjente som døde va brystkreft med spredning fikk ofte korte hjertestanser, såvidt jeg skjønte en konsekvens av behandlingen. Dette blir igjen medisinert, så det var ikke det hun døde av, men man KAN jo dø av det... Det er ikke alle kreftformer som sprer seg, men som kan være dødelige fordi de angriper og ødelegger et organ man ikke klarer seg uten.

Skrevet

Det er også veldig vanlig at de dør på grunn av infeksjoner som de ikke er sterk nok til å motstå.

Skrevet (endret)

Ok, takker :)

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Gjest nextlife
Skrevet

Når man fyller ut dødsmelding er det to rubrikker som gjelder dødsårsak som skal fylles ut :

1. primær dødsårsak : Her skriver man hva som var dødsårsaken, f. eks vann i lunger eller hjertestans

2. sekundær dødsårsak : Her skrives "grunnsykdommen" som var årsaken til at dødsårsaken oppstod, f. eks brystkreft med spredning til ulike organer.

Skrevet
Når man fyller ut dødsmelding er det to rubrikker som gjelder dødsårsak som skal fylles ut :

1. primær dødsårsak : Her skriver man hva som var dødsårsaken, f. eks vann i lunger eller hjertestans

2. sekundær dødsårsak : Her skrives "grunnsykdommen" som var årsaken til at dødsårsaken oppstod, f. eks brystkreft med spredning til ulike organer.

Takk for godt svar, nextlife. Så da blir det ikke feil om man sier at "brystkreft" var dødsårsaken.. Takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...