Gå til innhold

Dere gjør meg kvalme

Fremhevede innlegg

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Hvis det ikke er relevant, ser jeg heller ikke poenget med denne tråden. Hvis det kun er snakk om hva det er nødvendig å bruke penger på, så får det vel bli folks egen sak, så lenge man ikke skader andre. Og sånn jeg ser det, gjør en stor fest mindre skade enn et høyt klesforbruk.

Du bommer ved at det faktisk ikke er enten eller. Det er ikke høyt klesforbruk ELLER stort bryllup. Det er gjerne begge deler (i de fleste tilfeller).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge jeg har pengene til å bruke så mye på bryllup, ja så jammen gjør jeg det også. Egoistisk? Tenker kun på meg selv og mine? Det skal være sikkert og visst. Materialistisk? Yeap and proud of it.

Bryr jeg meg om hva andre syns om jeg bruker så mye penger? Nope, ikke i det hele tatt.

Skrevet
Du bommer ved at det faktisk ikke er enten eller. Det er ikke høyt klesforbruk ELLER stort bryllup. Det er gjerne begge deler (i de fleste tilfeller).

Men hvis pengene som kunne vært brukt til bryllup, ikke blir gitt til trengende, blir mitt spørsmål igjen hvorfor andre blander seg oppi dette? Det at man selv ikke ser poenget med stor bryllupsfest, er ikke alene grunn nok til å synes at andre burde holde seg for gode til å bruke så mye penger på det, ut fra et samfunnsperspektiv. Uansett burde man vel heller ha rettet kritikken mer generelt. F.eks. kritisert forbrukskulturen vår, eller hvor lite vi gir til veldedige formål.

Sammenlignet med veldig mye annet, vil jeg ikke tro bryllup er en stor kilde til forurensing forresten.

Skrevet
Klart det er artig å samle alle til en fest, men jeg er overbevist om at dette kan gjøres på mindre kostbare måter enn hva mange velger ;)

Det er ikke dine penger de bruker vet du ;)

Et stort bryllup, et lite bryllup - kan være like romantisk for brudeparet så lenge selskapet blir som de har ønsket seg. Vet det kan være vanskelig å forstå ;)

Gjest Elfrida
Skrevet
Skulle dette rettferdiggjøre det? Two wrongs doesn't make a right (misforstå meg rett).
Jeg kan ikke se at man trenger å rettferdiggjøre å bruke ti tusen eller hundre tusen på et bryllup - jeg barer viser til at vi feirer masse annet også. Jeg er for feiring!
Gjest Gl@mB@be
Skrevet (endret)
Men hvis pengene som kunne vært brukt til bryllup, ikke blir gitt til trengende, blir mitt spørsmål igjen hvorfor andre blander seg oppi dette? Det at man selv ikke ser poenget med stor bryllupsfest, er ikke alene grunn nok til å synes at andre burde holde seg for gode til å bruke så mye penger på det, ut fra et samfunnsperspektiv. Uansett burde man vel heller ha rettet kritikken mer generelt. F.eks. kritisert forbrukskulturen vår, eller hvor lite vi gir til veldedige formål.

Sammenlignet med veldig mye annet, vil jeg ikke tro bryllup er en stor kilde til forurensing forresten.

Jeg ser ikke poenget med en overdådig fest. Men jeg begrunnet det med jeg syns fokuset blir på for mange andre ting enn selve paret som skal gifte seg. Det er ikke jeg som har dratt i gang dette med samfunnsperspektiv.

Neida, bryllup er ikke akkurat den største kilden til forurensning. Men neimen er det den viktgste kilden til at økonomien går rundt heller.

Endret av Gl@mB@be
Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Det er ikke dine penger de bruker vet du ;)

Et stort bryllup, et lite bryllup - kan være like romantisk for brudeparet så lenge selskapet blir som de har ønsket seg. Vet det kan være vanskelig å forstå ;)

Joda det er klart. Men MIN mening er at fokuset blir litt feil. Dette er et diskusjonsforum, er det ikke? ;)

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Jeg kan ikke se at man trenger å rettferdiggjøre å bruke ti tusen eller hundre tusen på et bryllup - jeg barer viser til at vi feirer masse annet også. Jeg er for feiring!

Jeg er også for feiring! Men alt med måte ;)

Skrevet
Jeg ser ikke poenget med en overdådig fest. Men jeg begrunnet det med jeg syns fokuset blir på for mange andre ting enn selve paret som skal gifte seg. Det er ikke jeg som har dratt i gang dette med samfunnsperspektiv.

Når du sa du var enig med ts, antok jeg at du skrev ut fra et samfunnsperspektiv, og ikke at du gikk inn på en annen diskusjon om hva som skal være inneholdet i et bryllup. Det er selvsagt helt legitimt å mene at fokuset dras bort fra det det egentlig handler om.

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg ser ikke poenget med en overdådig fest.
Ikke jeg heller, men jeg ser definitivt poenget med å feire! Vi har kanskje forskjellig oppfatning av hva overdådig er. TS nevner titusenvis av kroner, og en skikkelig feiring koster fort vekk det, selv om man er ganske måteholden.
Skrevet

Neida, bryllup er ikke akkurat den største kilden til forurensning. Men neimen er det den viktgste kilden til at økonomien går rundt heller.

Det du ikke ser ut til å forstå, er at ulike par ønsker seg ulike ting. For noen er et stort selskap midt i blinken, uten at det tar fokuset vekk fra brudeparet og kjærligheten mellom dem. Sånn var det f.eks. for meg og mannen min. For oss hadde bryllupsdagen ikke vært den samme uten venner og familie til stede. Selv om det ikke er slik for deg, betyr ikke det at vi har mistet fokuset fra det som egentlig er viktig - nemlig ekteskapet.

Skrevet

Jeg synes storslagne (hva man enn legger i det) feiringer med venner og familie er noe av det beste man kan bruke penger på! Mye heller det enn flatskjerm, sydentur, pelskåpe eller andre dyre ting.

Selv med vårt gjør-det-selv-bryllup blir det noen titusener når vi inviterer godt over 100 gjester. Jeg føler ikke at jeg sløser. Vi holder en viktig tradisjon ved like, samler familien fra alle landets kanter, og gjør stas på oss selv på denne dagen. Jeg ser med andre ord et viktig poeng med en slik fest.

Vi kunne selvsagt giftet oss i stille og ro og spist middag hjemme, uten at det ville bety at vi var mindre glad i hverandre. Men det å markere en slik stor hendelse i livet, vil jeg gjøre med brask og bram. Det er en god unnskyldning for å holde en stor fest. Og jeg får ikke dårlig samvittighet av det, heller. :)

Skrevet

Da regner jeg med at du gir bort "differansen" når du gifter deg, gjest, og at vennene dine gjorde det samme. :)

Jeg skjønner ikke at det er så mye å hisse seg opp over at folk bruker mye penger den dagen de gifter seg. Selvfølgelig kan folk bli skilt, men man går da ikke inn for å gifte seg hvis man har den innstillingen, da er man dømt til å mislykkes. Noen vil ha et lite og intimt bryllup, noen vil invitere alle de kjenner. Kan ikke si at det provoserer meg nevneverdig.

Selv er budsjettet vårt nærmere 200.000 enn 100.000 og jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet i det hele tatt. Man bruker det man har råd til (at noen tar opp lån for å gifte seg får være en annen sak) og personlig ville jeg ikke kunne feire et bryllup uten familie og venner. De pengene vi bruker på bryllupet går fra andre poster, som klær o.s.v. Det er jo ikke snakk om at jeg hadde gitt bort de pengene uansett, de hadde blitt brukt på andre ting okke som.

Skrevet (endret)

Jeg hadde egentlig ikke lyst til å gi TS gleden av å få svar på et så idiotisk innlegg, men siden andre svarer så hiver jeg meg på :fnise:

Det er da opp til hver enkelt hvor mye man kan og vil bruke på et bryllup! Pengene vi skal bruke har vi jobbet for, og hadde jeg ikke spart de til bryllupet hadde jeg sikkert brukt det på krimskrams uansett, og hadde ikke gitt noe mer eller midre til veldedighet el.l..

TS er tydeligvis så ufyselig person at hun skjønner at hun ikke kommer til å bli gift, og da går hun til "angrep" her inne :fnise:

Endret av Lille Rosa
Skrevet

Så lenge pengene uansett ikke hadde gått til veldedighet ol. ser jeg ikke problemet med at man ønsker å bruke sine egne oppsparte midler på en fest for slekt og venner. For vår del er nærmeste familie og venner 75 stk, og da blir det fort mange kroner hvis man skal feire med de man faktisk vil dele dagen sin med. Og som en har nevnt tidligere: Hva er vel bedre å bruke pengene sine på enn en flott dag med de man er mest glad i? En dyr fest utelukker ikke donasjoner til veldedige formål. Det har også blitt svært populært å skrive at man ønsker et beløp til et spesifikt formål i stedet for gaver fordi man har det man trenger fra før av. I slike tilfeller burde man vel hylle de som drar i sammen store bryllupsfester? ;) Du vet... Mange gjester betyr mange gaver, og det betyr mer penger til veldedige organisasjoner.

TS er tydeligvis så ufyselig person at hun skjønner at hun ikke kommer til å bli gift, og da går hun til "angrep" her inne :fnise:

:fnise:

Skrevet (endret)
Hvordan klarer dere å bruke denne mengden med penger på dere selv når dere vet om alle som lider, alle som trenger pengene så uendelig mye mer enn dere selv?

Dere er selve symbolet på den kalde,kyniske verden vi lever i...

Synes du at du her er med på å gjøre denne kalde, kyniske verden til et bedre sted å leve?

Det er lov å være uenig i andres bruk av penger, men du har ingen rett til å sette deg til doms over andre.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Da regner jeg med at du gir bort "differansen" når du gifter deg, gjest, og at vennene dine gjorde det samme. :)

He he he, vi må vel nesten regne med at vår gjeste-TS til og med har kalkulert hvor mye en nordmann forbruker av verdens ressurser i løpet av sitt liv, og kommet til den logiske konklusjon at TS bør reise til et land der innbyggerne forbruker minimalistisk i forhold til det enorme forbruk som finnes sted her i landet. Du skal se TS allerede står med billetten i hånda :ler:

Skrevet

Jeg tror TS er bare misunnelig.

Sikker ei av venninene hennes som gifter seg og skal ha stor fest, og så har hun kanskje ikke engang en kjæreste.

Skrevet

Ser ikke noen grunn til at dere skal forsvare pengeforbruket dere bruker på et bryllup. Alle gjør som en vil. Så også jeg - uten å bry meg det minste om TS kvalmetokter!! Skulle ikke falle meg inn å be gjestene donere til et veldedig foremål!!!

Å ikke har jeg dårlig samvittighet for det!! Vi har spinket å spart for å få den festen vi vil ha - i mellomtiden har jeg betalt skatt - som jeg ser av statsbudsjettet at en god slump av disse går rett til disse omtalte veldedige formål....

:lur:

Skrevet

Jeg startet provoserende for å å få igangsatt en diskusjon. Hjelper ikke med søte virkemidler her inne. ;)

Men jeg mener faktisk at det er ganske sjokkerende hvor mye penger folk er villige til å bruke på et bryllup. Jeg synes kjærlighetsbudskapet, ENKELTE GANGER, forsvinner helt i stress, glitter og glam.

Jeg blir egentlig ganske trist når jeg ser folk konsekvent skriver at de aldri i verden ville brukt pengene på veledighet uansett... Det synes jeg faktisk er et trist symptom på dagens konsumsamfunn. Det er meg selv først, deretter meg selv og til slutt meg selv. Det er en helt annen diskusjon, men jeg tror samfunnsengasjementet står ganske på hell i store deler av befolkningen. Og engasjerer vi oss er det ved å diskutere en case over en kopp kaffe uten å gjøre noe i praksis.

Uansett mener jeg dette gjelder mange flere områder. Eks. alt man lar unger få i dag - i en alder av 6 år har de nesten ikke flere ønsker å komme med fordi de får uendelig mange ting til vanlig.

Jeg mener absolutt ikke at samfunnet er kaldt og kynisk, men at vi er et lite skritt på vei, og det er urovekkende.

Mange digresjoner her... ville bare ha i gang en diskusjon... og den ble nå ganske spennende synes jeg da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...