Gå til innhold

Bivirkninger av hormonspiral?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det forekommer mye bivirkninger av hormonspiral? Jeg har funnet ut at det virker som det er det eneste OK alternativet for min kropp av legemiddelbaserte prevensjonsmetoder. Jeg tåler ikke p-piller bl.a.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormondosen er mye lavere enn i f.eks. p-piller og de er ment å kun virke lokalt. Det finnes sikkert en liste over 'mulige' bivirkninger lett tilgjengelig om du googler litt. Men jeg kan jo fortelle om mine erfaringer.

Fikk satt inn hormonspiral for snart 3 år siden. Jeg har ingen barn og har aldri vært gravid. Ikke alle leger som anbefaler spiral da, men de nye retningslinjene skiller visst ikke på dette, så det gjelder flest eldre leger tror jeg.

Det var j**lig vondt å sette den inn, for legen brukte en spiss tang for å holde livmorhalsen fast når han førte den inn. I tillegg røsket han litt i livmoren, kjente at det beveget seg godt i magen. Ganske ubehagelig. Men akkurat dette gikk fort over, da.

Jeg hadde litt problemer med at jeg hadde litt vondt i et par måneder etter innsetting, jeg kunne liksom kjenne at den var der. Spesielt kjente jeg den godt ved/etter orgasme, siden livmoren da trekker seg sammen :rodme:

Men etter dette har jeg ikke hatt noen problemer i det hele tatt! Eneste "bivirkning" er at jeg ikke har mensen :) Men jeg ser ut til å være blandt de 80% som beholder eggløsning allikevel, jeg har startet å måle temperatur for å bli kjent med syklusen siden vi planlegger å bli prøvere på nyåret). Så planen min er å ta ut spiralen ganske snart, så jeg får kanskje oppdatere deg på hvordan det gikk når det er gjort.

Skrevet

Hormonspiral er ufattelig enkelt og greit: billig med tanke på at den varer i 5-6 år, for min del stoppet mensen helt og jeg tenkte aldri over det. Jeg syntes ikke det var vondt å sette den inn, mer noen sekunders ubehag.

Men.... så tok jeg ut spiralen og da kom sexlysten tilbake for fullt. Herregud, det var helt sprøtt. Jeg følte formelig hvordan spiralen hadde lagt en demper på meg alle de årene...

Og hvordan det gikk er jo klart nå:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...