Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Hei Neste år skal min svigerbror gifte seg. I den anledning har jeg lyst til å lage noe. Jeg har brodert en del forskjellig, men tenkte kanskje å lage noe i hardangersøm til dem. Siden jeg er i litt ukjent farvann når det gjelder å gi gave til nygift hadde det vært fint med noen tips? Trenger ikke nødvendigvis å være broderi, kan være andre ting også Om det skulle bli hardangersøm, lønner det seg å kjøpe stoff og tråd hver for seg og finne mønster selv? eller er det best med sånn pakkeløsning?
Gjest Pysepus Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Det hadde vært fint med noe i Hardangersøm Nå er jeg ikke noen ekspert på dette, men min mormor sier at det er lurest å kjøpe ting hver for seg for en gang jeg kjøpte en sypakke for å lage noe stønnet hun over hvor dyrt det var i forhold til hvis jeg hadde kjøpt tingene hver for seg. Hvordan det er med kjøp av mønster vet jeg ikke
Rotthilde Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Hardangersøm er ekslusivt og fint å få, men vær sikker på at brudeparet vil bruke det. Det er tidkrevende og detaljarbeid, så vær ute i god tid. Lønner seg nok som hun over sier, å kjøpe det hver for seg. Ha en god saks, så du ikke klipper feil. Finn et mønster med ikke for mange hull og stolper, de tar tid. Hadde blitt veldig glad for hardangersøm
Reveal Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Uff, ikke for å være negativ, men vær sikker på at det er noe brudeparet ønsker/ kommer til å bruke. Høres kanskje grusomt ut (ikke ment som utakknemmelig), men hadde jeg fått en slik gave, haddet det blitt en "dårlig samvittighet"-gave. En gave som hadde blitt liggende "nederst underst". Ikke fordi jeg ikke verdsetter giverens arbeid- men fordi dette absolutt ikke faller i min smak. Så med dårlig samvittighet for mangelfull bruk hadde jeg definitivt hatt- men brukt det ville jeg nok ikke. Uff, får dårlig samvittighet bare av å svare her jeg nå, men ærlighet varer lengst (sier jenta- og skuler bort på "duk-skapet" hvor de ubrukte findukene/ hekledukene hun fikk av bestemor ligger). Endret 15. oktober 2008 av Reveal
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Uff, ikke for å være negativ, men vær sikker på at det er noe brudeparet ønsker/ kommer til å bruke. Høres kanskje grusomt ut (ikke ment som utakknemmelig), men hadde jeg fått en slik gave, haddet det blitt en "dårlig samvittighet"-gave. En gave som hadde blitt liggende "nederst underst". Ikke fordi jeg ikke verdsetter giverens arbeid- men fordi dette absolutt ikke faller i min smak. Så med dårlig samvittighet for mangelfull bruk hadde jeg definitivt hatt- men brukt det ville jeg nok ikke. Uff, får dårlig samvittighet bare av å svare her jeg nå, men ærlighet varer lengst (sier jenta- og skuler bort på "duk-skapet" hvor de ubrukte findukene/ hekledukene hun fikk av bestemor ligger). Hehe, må ikke få dårlig samvittighet for at du sier det nå i alle fall Jeg er enig i det du sier. Derfor jeg ville spørre forumet om deres meninger. Flott at du sier det som det er, ærlighet varer lengst:) Det er derfor jeg er litt usikker på om jeg skal gå inn for å gjøre dette eller heller bare kjøpe en gave. Kjenner de litt, vet de har en litt blandet stil, mest urbant og minimalistisk, men et preg av gamle 70-talls ting. Om det skulle bli noe som helst av hardangersøm tenkte jeg enten hodeputer til pynt i sengen, eller håndduk som de kan bruke på badet. Hadde mest tenkt et "lite" prosjekt, og ikke en stor duk iaf Mulig jeg må snakke med svigermor, hun vet vel kanskje hva de vil sette pris på. Vil jo i alle fall ikke gi dem noe som gir dem dårlig samvittighet eller som de ikke over hodet vil ha. Er jo et bryllup i nær familien, så da må det være noe de evnt. ønsker seg... Er dere litt enig i det? Har ikke giftet meg enda, så jeg er temmelig dust på dette temaet
Gjest Reveal ii Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Godt du forsto svaret mitt (kan ikke fordra å frata noen gleden med å skape noe). Men en ide skal jeg nå kunne gi som et sorry; Dersom du er fingernem, hva med å lage en personlig tilleggsgave hvis du ender opp med å kjøpe noe? Mulig jeg er sær- men her et eksempel: Da x'en og jeg forlovet oss fikk vi en (ubrukelig) vase i forlovelsesgave. Den ble "stuet" bort. Men i tillegg fikk vi hjemmelagde tovede tøfler (med "anti-skli"skinn under). Matchende og virkelig forseggjort! DE satte vi virkelig pris på- og brukte de hele tiden. Ble mange varme tanker til giveren i etterkant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå