Gjest TS Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Ja, etter mange år med masse oppblåst og ekstremt stor mage har det slått meg, spesielt nå i det siste som det har blitt verre, at jeg tror jeg har fått intolleranse eller reaksjon på mat. Den siste tiden har vi hatt ekstremt lite penger, og det har gått i nudler, pasta, mel, gjær, egg og melkeproduker om hverandre. Og kun dette. Det er verre enn noen gang nå. Jeg ser gravid ut i 6-7 mnd, og magen er stein hard. Også veldig oppblåst og uregelmessig, som i det siste har gitt meg skikkelig problemer når jeg drikker... Går fra hard mage til helt skum på null komma niks... Det er nesten ikke til å holde ut, og jeg merker at når jeg ikke spiser noen av disse produktene i løpet av dagen, er magen normal. Så fort jeg spiser en pakke nudler er jeg tilbake i 6-7 mnd igjen. Kjøtt er heller ikke noe magen min fordøyer spesielt bra. Høres dette ut som intolleranse? Evt noe annet? Jeg har ikke sjans til å dra til lege å sjekke, da jeg er fullstendig blakk, men nå sliter jeg også med å få handlet mat jeg "tåler". Noen med peiling på om dette som kan fortelle meg en del om det? Setter også STOR pris på hva slags mat jeg kan spise som er billig og ikke inneholder noe av dette. Er tofu og andre soyaprodukter bra alternativer? Bortsett fra at det sikkert ikke er så billig, da. Takk for svar. Jeg trenger det!
Gjest Luka Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Hei! Jeg har ingen allergier eller intoleranser, så veldig mye kunnskap om emnet har jeg ikke. Men jeg er vegetarianer, "helsefreak" og fattig student, så jeg kan gi det et par råd i retning til mat-alternativer Hvis du spiser lite kjøtt, og tåler egg og melk dårlig som du sier, kan linser og bønner fungere som alternativ til dette? Mange sier de blir oppblåst av det, men ofte er det som oftest bare en tilvenningsfase før kroppen klarer å fordøye det skikkelig... Det er nesten et must hvis man ikke spiser kjøtt, men hvis du har råd er fisk en fullverdig proteinkilde og bedre for magen enn annet kjøtt. Jeg synes tofu er veldig greit når jeg har råd til det, men jeg ville uansett vært litt skeptisk til å basere kostholdet på soyaprodukter. Det bør det ikke være noe stort problem å finne alternativer til melk, soya og rismelk finnes jo i de fleste dagligvarebutikker. For protein kan det være greit å velge soyamelk. Jeg blir også litt oppblåst av hveteprodukter, så prøver å holde meg til grovt rugbrød, det er veldig sunt og dessuten bedre for magen, sett at du ikke har en reel glutenallergi/intoleranse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå