Gå til innhold

Jeg Trenger Hjelp


Gjest Gjest_cathrine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_cathrine_*

Heisann!

Jeg er en jente på 21 år, jeg veier 77.5 kg og er 162cm høy. I følge de tallene er jeg nesten sykelig overvektig, personlig føler jeg meg ikke så stor. Eller så har jeg bare feil bilde av det å være sykelig overvektig. Men jeg har en del fett jeg vil ha bort uansett.

Kosthold.

Å holde meg unna snop går nok greit det, potato sticks kan ta litt tid med. =)

Jeg kan ta å spise gryn om frokosten banan til lunsh og noe enkelt til middag (jeg må ha noe jeg kan lage raskt slik som fjordland når jeg er sulten, eller så velger jeg chipsen...)

Og gjerne en banan til kvelds.

Problmet her er at jeg trodde at så lenge jeg spiste en del små måltider om dagen ville det gå greit. Men min søster fortalte meg i dag at vist jeg har for lite av et eller annet. Slik som proteiner eller fett, så vil jeg like vel gå opp i vekt.

Hva skal jeg gjøre her?

Trening.

Jeg pleier å si at jeg har et hjerte som en person som har ligget i koma i flere år. Altså at det er langt fra sterkt.

Hvilepulsen ligger nok på 80 rundt 90. Bare ved å gå fort kommer pulsen min opp over 120.

Jeg er no heldig at det er et trenings rom i bygget her som jeg kan bruke.

Jeg har skjønt at kondisjons trening er det beste.

Jeg hadde en trenings økt på 20 minutter på tredemøllen, farten låg kun på ca 6 km/t. På selve tredemøllen stod det at jeg hadde brent rundt 200 calorier, men den vet jo ikke høyde vekt alder eller noe. Det blir jo litt kjipt å brenne bort kun 200 kcal og mens jeg kanskje spiser for 1000 kcal. Føles jo som jeg vil aldri gå ned i vekt på den måten.

Poenget her er bare at jeg vil nå veldig mye ned i vekt, spise skikkelig for å få energi, og vite hva i huleste er det jeg skal gjøre?

Takker for tipsene dere kommer med =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_cathrine_*
Søstra di har rett. Dropp bananene, og spis ost, skinke, reker, egg istedenfor.

Grunnen til at jeg velger banan er at proteiner gjør at jeg blir veldig mett, og med frokost og lunch greier jeg nesten ikke spise middag en gang for jeg er så mett.

Men hvor mye av hva bør jeg spise da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dytt. no.

Er medlem selv og der skriver du inn hva du spiser, og så skriver du inn treningen din (foreks 20 min sykling, 20 min gårtur eller 2000 steg hvis du har skrittteller). Da viser det for hver ting hvor mye kcal som går ut av kroppen, og hvor mye som går inn. Jeg spiser mye av det samme, men mye mindre av de kaloririke varene som for eks. ost.

Dessuten må du spise oftere, slik at du ikke blir så sulten! :) Ta en frukt en stund før middag, slik at du holder ut og får laget en skikkelig sunn middag.

Kroppen din forbrenner ca 1600-1700 kcal per dag på å holde varmen, puste osv.. Så kan du legge til så mange kcal du trener, så ser du hvor mye du kan spise. Jeg prøver å ligge på det kroppen min forbrenner selv i inntak, slik at jeg går ned det jeg trener.

Mye lettere når du føler du har litt kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cathrine_*
Dessuten må du spise oftere, slik at du ikke blir så sulten! :) Ta en frukt en stund før middag, slik at du holder ut og får laget en skikkelig sunn middag.

Mye lettere når du føler du har litt kontroll :)

Spise oftere er det jeg prøver på, kanskje når jeg får opp forbrenningen kan jeg ta den frukten før middagen. heh =)

Det blir sikkert lettere når jeg har kontroll, noe jeg ikke har nå. Jeg vet desverre veldig lite om dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg velger banan er at proteiner gjør at jeg blir veldig mett, og med frokost og lunch greier jeg nesten ikke spise middag en gang for jeg er så mett.

Men hvor mye av hva bør jeg spise da?

Det er kanskje bedre å ikke være så sulten før middag at du alltid må ty til noe raskt? Spis proteiner som søstern din sier. F eks en salat med ost, skinke, kylling, bønner, kikerter eller laks kan være fint til lunsj. Så kan du heller ta deg tid til å lage noe godt/sunt og spise litt seinere enn å hive i deg Fjordland :) Som et eksempel da - jeg mener uansett ikke det er negativt å ikke være utsultet og med superlavt blodsukker før middag.

Jeg tror du får i deg for lite mat i løpet av dagen, og da holder kroppen godt på det den har av kroppsfett. Prøv å kombinere bedre matvaner (først og fremst med mer protein) med litt trening, så vil du nok se resultater på både matlyst og kropp, i hvert fall overskudd og kondisjon. For å gå ned i vekt må du balansere inntak av energi (mat) med forbruk (aktivitet) - jeg synes du i første omgang bør konsentrere deg om å legge deg til bedre vaner når det gjelder mat (og trening), og kanskje bruke litt tid på å skaffe deg kunnskap om generelt bra mat, så kan du heller ta slanking etter hvert. Mulig det bare er meg ( :ler: ), men jeg tror ikke det er spesielt lurt å begynne å slanke seg med kaloritelling om en ikke samtidig har et bevisst forhold til kosthold og trening (det er i hvert fall vanskeligere å få til varig endring uten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å fokusere på styrketrening framfor kondisjonstrening. På sikt vil det ha større effekt, ettersom mer muskler=høyere forbrenning. Selvfølgelig bra å få til begge deler, men hvis du er veldig utrent må du passe på å ikke bli overtrent. Det er bedre å begynne rolig, f.eks 2-3 dager styrketrening med vekter i uka, og så en gåtur resten av dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cathrine_*

Jeg er vant til å leve på ett måltid om dagen, noe jeg vendte meg til etter jeg flyttet ut. Så jeg spiser veldig mye nå i forhold til det. Jeg er mett hele tiden, jeg hadde håpet på at vist jeg var mett, ville kroppen tro at her er det mat og få, ingen behov for lagring.

Jeg er og student, så noe supert til lunch blir det ikke. heh =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til å leve på ett måltid om dagen, noe jeg vendte meg til etter jeg flyttet ut. Så jeg spiser veldig mye nå i forhold til det. Jeg er mett hele tiden, jeg hadde håpet på at vist jeg var mett, ville kroppen tro at her er det mat og få, ingen behov for lagring.

Jeg er og student, så noe supert til lunch blir det ikke. heh =)

Men blir du egentlig mett av gryn til forkost, en banan til lunsj og Fjordland-middag? Det med sult- og metthetsfølelse kan fort lure både kroppen og psyken, alt etter hva man er vant til og i noen tilfelle genetiske forutsetninger (er jo noen som ikke kjenner at de blir mette). Jeg tror f eks ikke helt på at du ikke er sulten til middag etter så lite mat i løpet av dagen - da er det i tilfelle fordi kroppen din er på sparebluss, noe som er fullt mulig når du både spiser for lite og ikke får i deg riktige næringsstoffer.

Du vil ha mer igjen for å spise mer til lunsj - det trenger ikke være fancy heller, grovt brød med godt pålegg, en salat e.l er bedre enn en banan. Hvis du tenker på økonomien går det an å lage billigere middager enn Fjordland i hvert fall og likevel få i deg nok og bra mat, så kan du heller bruke litt mer penger på lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cathrine_*
Men blir du egentlig mett av gryn til forkost, en banan til lunsj og Fjordland-middag? Det med sult- og metthetsfølelse kan fort lure både kroppen og psyken, alt etter hva man er vant til og i noen tilfelle genetiske forutsetninger (er jo noen som ikke kjenner at de blir mette). Jeg tror f eks ikke helt på at du ikke er sulten til middag etter så lite mat i løpet av dagen - da er det i tilfelle fordi kroppen din er på sparebluss, noe som er fullt mulig når du både spiser for lite og ikke får i deg riktige næringsstoffer.

Du vil ha mer igjen for å spise mer til lunsj - det trenger ikke være fancy heller, grovt brød med godt pålegg, en salat e.l er bedre enn en banan. Hvis du tenker på økonomien går det an å lage billigere middager enn Fjordland i hvert fall og likevel få i deg nok og bra mat, så kan du heller bruke litt mer penger på lunsj.

Vist kroppen din har tilpasset seg over flere år å kun få ett måltid om dagen gjennomsnittlig. Så skal det vel ikke være så vanskelig å forestille seg at jeg blir mett av å spise de greiene. Det blir plutselig mye på en gang, og forbrenningen skal heller ikke være så høy etter den tiden. Men jeg tror nok at etter hvert vil jeg spise litt mer, selv om det føles som jeg spiser mye nå.

Som jeg fortalte en annen person, det føles som at magen skal til å sprekke... =)

Jeg tenker ikke på økonomien, jeg tenker på at jeg er på skolen til lunch tid, du får ikke så mye godt på 7eleven. Jeg kan lage en matpakke det kan jeg jo.

I dag hadde jeg ett helt rug rundstykke med smør og ost. Det går greit det, når jeg tenker banan, tenker jeg noe enkelt. Som yogurt, frukt og slikt.

I det siste har det vært go morgen gryn til frokost med biola, rug rundstykke eller bannan til lunch, fjordland til middag eller kylling, og banan til kvelds. Greier ikke mer enn en bannan må jo tross allt stappe den ned =/

Som sagt kroppen trenger sikkert bare tid til å tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...