Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg prøver å resonere til hva jeg egenltig vil bli,jeg er 23 år nå og er lei av å jobbe i dårlig betalte jobber!Men jeg vet bare hva jeg IKKE vil og det er endel rett og slett for jeg ikke vil, ikke passer eller har ikke kapasitet:

Lærer

Noe helsefagelig, sykepleier, sosionom osv

Juss

ren Økonomi

Ingeniør

realfag

mekaniske, elektriske osv fag

politikk/statsvitenskap

Har ikke talent for å være kunstner eller kreativ nok til å "skape" noe eller spille instrument...

er ikke flink i sport

Jeg passer liksom ikke til typiske manne yrker og typiske kvinneyrker..

Det jeg er intressert i:

reise

språk

kultur, andre mennesker

kultur - musikk, dans, teater, film

natur - biologi, geografi (uten realfag)

eventyr lysten/oppdager

er en analytiker

kan jobbe med mennesker, men ikke for mye

markedsføring - men ikke direkte salg ansikt til ansikt eller pr telefon til kunde

Ja også vil jeg tjene litt likevel da selv om det ikke er noen "harde" fag her..

Føler jeg har lite igjen å velge imellom! Noen som har noen forslag?Det er liksom ikke bare det å feks studere språk, men hvordan jeg kan jobbe med det liksom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å studere kinesisk?

Kina er på full fart frem og opp, og den internasjonale kontakten øker og øker. Behovet for mennesker som snakker språket vil være stort i årene som kommer.

Skrevet

BI fag generell business, der du kan søke jobber i de fleste bransjer i privat sektor etterpå? Kombinert med et språkfag utenom engelsk kan det bli attraktivt.

Skrevet

De yrkene du ramsa opp, var det yrker du ikke kunne tenke deg? Du skal søren meg være heldig om du får en bra betalt jobb som ikke er noe relatert til de yrkene du nevner.

Du vil egentlig jobbe med mer "hobby yrker" og samtidig tjene en million + ? Kan jo alltids jobbe i olja, 2 uker med fri så er det 4 uker med jobb, vasking av hus, hente post osv. Greit å komme seg ut på plattform for å slappe av da

Skrevet

Hun skrev da aldri at hun ønsket å tjene 1 mill + + ? Bare at hun ville tjene litt liksom, ikke noe sånn 230 000 i året yrke.

Forstår godt hvordan du har det jeg. Har det på samme måte. Går nå andre året på BI, markedsføring, det kan jeg nok tenke meg du vil like altså. Eller så kan du ta kultur og ledelse, eller Pr og kommunikasjon! Du vil også få mulighet til å ta språk der. Eller hva med reiselivsledelse?

Skrevet

Journalistikk, kultur og ledelse (eller f eks et kulturstudium kombinert med noe økonomi og administrasjon, så kan du jobbe innen ulike kulturinstitusjoner eller som rådgiver o.l i det offentlige), noe innen reiseliv/turisme (ofte nokså dårlig betalt, i hvert fall på lavere nivå), markedsføring innen reise/lokale merkevarer/kultur, språk - tolk, oversetter eller som en kombinasjon med andre nevnte felt.

Mange muligheter, men det er fag det er lurt å finne en nisje innenfor og en kombinasjon av kompetanse som kan brukes flere steder, og spisskompetanse. Tror ikke du kan regne med de aller beste lønningene, men helt greit.

Skrevet

Journalistikk kombinert med språk må da være en vinner. Det er noe sånt som skal til for å kunne intervjue OL-vinnere og fredsprisvinnere etc.

Reiseliv, kanskje? Sjekk ut hva Norsk Reiselivshøyskole har å tilby.

Kanskje Filmskolen i Lillehammer kunne være noe?

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg prøver å resonere til hva jeg egenltig vil bli,jeg er 23 år nå og er lei av å jobbe i dårlig betalte jobber!Men jeg vet bare hva jeg IKKE vil og det er endel rett og slett for jeg ikke vil, ikke passer eller har ikke kapasitet:

Lærer

Noe helsefagelig, sykepleier, sosionom osv

Juss

ren Økonomi

Ingeniør

realfag

mekaniske, elektriske osv fag

politikk/statsvitenskap

Har ikke talent for å være kunstner eller kreativ nok til å "skape" noe eller spille instrument...

er ikke flink i sport

Jeg passer liksom ikke til typiske manne yrker og typiske kvinneyrker..

Det jeg er intressert i:

reise

språk

kultur, andre mennesker

kultur - musikk, dans, teater, film

natur - biologi, geografi (uten realfag)

eventyr lysten/oppdager

er en analytiker

kan jobbe med mennesker, men ikke for mye

markedsføring - men ikke direkte salg ansikt til ansikt eller pr telefon til kunde

Ja også vil jeg tjene litt likevel da selv om det ikke er noen "harde" fag her..

Føler jeg har lite igjen å velge imellom! Noen som har noen forslag?Det er liksom ikke bare det å feks studere språk, men hvordan jeg kan jobbe med det liksom...

Jeg foreslår at du tenker skikkelig utradisjonelt. Da jeg valgte utdanning, var jeg veldig fokusert på samordna opptak sine studier. Og tenkte kun tradisjonelt, luka ut sykepleier, tannlege og medisin, og endte på juss.

De fleste vennene mine gjorde noe helt annet - de så seg rundt andre steder, og valgte ting de verken kunne noe om fra før eller hadde den store interessen for i "utg.punktet", og de fleste stortrives. Jeg nevner flygeleder, offshorearbeider, regissør, + en som lager gebiss.

Jeg synes du høres ut som en oppegående person, som burde søkt forsvaret. Betalt utdanning, og du trenger ikke jobbe med noe hardt - du kan velge saniteten f.eks.

Eller du kan velge et firma, og søke på traineeordning. Har en venn som gjorde det, betalt utdanning i statoilhydro.

Hva med noe innen teater? Parykkmaker? Sminkør? Stylist?

Og det er aldri for sent - trives du ikke, så finner du på noe annet :)

Skrevet

Idehistoriker

Sosialantropolog

Prosjektleder/ kulturprosjektleder

Bibliotekar

Filosof

Gartner

Inspisient

Organisasjonskonsulent

Pianostemmer

Reklamekonsulent

Scenograf

Taksidermist

Tolk

Veterinær

Studieveileder

Håper du fikk noen gode tips nå. Lykke til!

Skrevet
Går nå andre året på BI, markedsføring, det kan jeg nok tenke meg du vil like altså.

Kan du fortelle litt om dette studiet du går på?

Hvilke fag ligger under dette studiet ?

Hva måtte du ha for å komme inn?

Hvilke jobber (konkret) kan du få etterpå?

Hva med lønn?

Jeg er 33, alenemor, bare vanlig allmennfaglig videregående utdanning fra 1994.

Skrevet

Mange gode svar her:) Jeg kunne gjerne tenkt meg å velge noe utradisjonelt men det var hvilke retning da...Jeg skal sjekke ulike sider på nettet for å se hva som kan være spennende..

Men jeg kan hjelpe deg med BI spørsmålet, tar noen fag der selv er så klart usikker på om det er dette jeg vil, men her er linken til fagene:

http://www.bi.no/Content/Study____46353.aspx

Karaktersnittet med å komme inn er lavt, rundt 4/C vil jeg tro så det er ikke noe problem bare du har generell studiekompetanse:)

Jeg valgte å prøve dette ut fordi det er en generell utdanning..

Jeg hører fra dem at de med Internasjonal markedsføring får gode jobber bare etter sin bachelor så jeg vil tro man kan tjene på denne bacheloren, om man jobber for det:) Lønna er vel rundt 35000 begynner lønn? +/-

Her feks er en sammensetning over hva folk jobber med fra BI sine sider:

Key Acount manager i Storebrand, Customer Developer i Ringnes, Kommunikasjonskonsulent i Forsvaret, Salgstrainee i Schibsted, Kategorikoordinator i ICA Norge, Salgskonsulent i Kvasir, Sales Manager i Frioma, Trainee i Daletec, Prosjektleder i Mediaplanet

Campaign Manager i TradeDoubler, Trainee i Procter&Gamble, Salgs- og Markedsansvarlig i Finse1222, Export and Operational Manager i Digger, Purchasing Manager i Kina for Orkla, Jr. Area Category Manager i Hewlett Packard, Trainee i Innovasjon Norge i Toronto

Du kan studere deltid, heltid eller via nettet også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...