Gå til innhold

p-piller og kviseplager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har gått på forskjellige p-pller de siste 5 årene. Først gikk jeg på trionetta, noe som fungerte greit. Så byttet jeg til microgynon fordi jeg ønsket en monofasepille som gjorde det mulig å hoppe over mensen. Denne ga meg en del kviseplager høst og vinterstid. (Jeg hadde ikke hatt slike plager før jeg begynte på p-piller). Jeg byttet derfor p-piller igjen (for 9-10 mnd siden), til yasminelle, som skulle hjelpe mot kviser.

Yasminelle fikk huden min til å ekspodere de første ukene, fra munnen og ned så ansiktet mitt ut som en slagmark. Dette avtok etter 3-4 måneder, og i sommermånedene fungerte huden min greit, dog med litt mer kviser enn tidligere. Nå som høsten har kommet og sola har gått sin vei, blir huden min verre igjen, og i morgen skal jeg til legen igjen. Huden er minst like ille som med microgynon, om ikke verre, og det plager meg veldig.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, om jeg skal bytte p-piller igjen, om jeg skal slutte helt på hormonprevensjon eller om jeg skal prøve å få noe reseptbelagt middel mot kviser...

Jeg har forsket litt på dette med de ulike progestinene som fins i p-pillene i Norge, og funnet ut at det eneste jeg ikke har prøvd av de som er vanlige i Norge er det progestinet som er i Marvelon og mercilon. Burde jeg be om en av disse? Eller er det ikke noe håp for meg på p-pillefronten? Er å prøve Diane litt drøyt når jeg ikke er veldig plaget, og tror jeg har mer kviseplager pga p-piller enn hva jeg ville hatt uten p-piller? Eller burde jeg rett og slett ta en pause og prøve å finne ut hvordan jeg "egentlig" er? Har fast partner og barn er ikke aktuelt før om mange år, så det er ikke et langvarig alternativ å slutte med hormonprevensjon... Jeg har ikke noe lyst til å bruke p-stav eller p-sprøyte, og synes p-ring høres masete ut...

Håper noen kan komme med noen gode råd før legetimen min, om hva jeg skal be om...

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig du har denne informasjonen allerede -men i tilfelle du ikke har det: nederst på denne siden er det er oversikt over effekten av ulike progestiner i forhold til kviser.

http://www.dermadoctor.com/pages/newslette...E0DB7E929D49%7D

(ps: som p-ringbruker må jeg bare nevne at for meg har det vært det prevensjonsmiddelet det har vært klart minst mas med...)

Skrevet

Takk! Dette skal jeg se litt nærmere på.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...