Gå til innhold

Overspiser 2 dager i uken


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

5 dager i uken spiser jeg ganske sunt og holder meg på 1200 kcal hver dag, men i helgen overspiser jeg. Jeg vet ikke hvorfor men det er bare sånn det er. Da ender jeg kanskje opp med 2000 kcal når dagen er omme. Det jeg spiser er potetgull, smågodt og sjokolade, masse.

Men hvordan blir det med vekten da? Jeg prøver å holde vekten, men er det ille når jeg spiser mer enn jeg forbrenner 2 dager i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du holdt på med dette en stund vet du jo hvordan det går med vekten. Jeg vil tro at når du får i deg 2000 kcal i to dager, og resten av dagene 1200, så vil nok vekten gå ned likevel, men ikke så fort.

Har du vært forsiktig i anslaget på hva du spiser i helgen, og at du egentlig får i deg mer, kan du nok se at vekten blir stående stille evt beveger seg oppover.

Du vet selvfølgelig at i 100 gr sjokolade er det ca 540 kcal? Det betyr at du spiser en mellomstørrelse melkesjokolade e.l, og evt LITT potetgull i tillegg de dagene du spiser mer. Men du sier du spiser masse sjokolade og potetgull, det sier meg at du kanskje spiser mye mer enn 2000 kcal de dagene.

Endret av Nabodama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dager i uken spiser jeg ganske sunt og holder meg på 1200 kcal hver dag, men i helgen overspiser jeg. Jeg vet ikke hvorfor men det er bare sånn det er. Da ender jeg kanskje opp med 2000 kcal når dagen er omme. Det jeg spiser er potetgull, smågodt og sjokolade, masse.

Men hvordan blir det med vekten da? Jeg prøver å holde vekten, men er det ille når jeg spiser mer enn jeg forbrenner 2 dager i uken?

Kjenner meg så godt igjen! Spiser sunt i ukedagene, i helgene tar det helt av med godis og brus! Men det har alltid vært sånn, og jeg kommer ikke til å slutte med det. Så lenge jeg ikke legger på meg i vekt, så syns jeg at jeg må få kose meg i helgene:)

Men det blir som regel bare ett eller to måltider pr dag også da..., og det er vel kanskje ikke så sunt...men dersom jeg jobber på lørdagene, så blir det flere måltider, og litt mindre godis.. så jeg burde kanskje jobber hver lørdag...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000cal er jo det en gjennomsnittskvinne skal ha i seg i løpet av en dag, så om du skal ned i vekt må vel dette funke? 1200kcal er jo sikkert for lite så da blir jo totalen i løpet av uka underskudd, noe det må være om du skal ned i vekt så klart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ingen her som leste at TS prøver å holde vekten.

Det går sikkert bra å gjøre det slik, men jeg vil tro det det blir slik fordi du spiser for lite ellers i uka, og kanskje du kjeder deg i helga? Vet at jeg selv spiser mest når jeg går hjemme og har lite å gjøre...

Forøvrig har jeg selv hatt det slik før at jeg spiste mye usunn mat i helga og da merket jeg at jeg fikk mindre energi, kroppen har ikke godt av masse sjokolade og potetgull og lite ordentlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så ikke det, beklager. Men TS, om du skal hold vekten lønner det seg å spise mer ellers i uka; du trenger helt sikkert mer enn 1200kcal dagen. Prøv å øk dette gradvis, så kanskje suget i helgee ikke blir så stort? Et annet tips er å kjøpe porsjonsposer med potetgull og bare en liten sjokolade :gjeiper: Evt prøve med litt sjokolade hver dag? funke for noen, for andre ikke...du må prøve deg fram... Spiser du mye også med andre eller er det bare når du er alene? 2000kcal er jo forsåvidt ikke å overspise, det er bare hva du spiser som er problemet...men det er jo ikke noe problem å spise usundt 1 gang i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hanhanha

jeg ville heller fokusert på hva 1200 kcal gjør med kroppen, og det er underernæring på sikt. selv om du har veldig variert kost går kroppen din på sparebluss, og da er det faktisk mer vanskelig å både holde vekten og evt gå ned i vekt.

2000 kcal er det som skal til for å holde vekten, men om du legger på deg av dette ville jeg heller forsøkt meg på å øke til rundt 1600.

å bruke begrepet overspise på 2000 kcal synes jeg høres ut som et forvrengt syn på kropp, men det er nå så.

uansett, om du ønsker å leve sunt så må du øke kalorimengden. det du driver med nå gir kun muskelsvinn, og er ikke helsebringende.

det er oså anbefalt med en dag hvor man unner seg litt ekstra, dette øker faktisk den totale forbrenningen - og motivasjonen for å holde eller gå ned i vekt.

1300 kcal er det som anbefales for veldig overvektige(30 bmi+) som IKKE skal trene og fortsatt gå ned i vekt. og dette driver man bare med i en viss fase.

jeg vet ikke om du trener, men det mest optimale for alle og enhver er å ha mellom 1700-2200 kcalorier(alt etter som hvor mye man forbrenner), og trene vanlig ca tre ganger i uken/gå noen skikkelige turer eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer det du sier, og at du får i deg 2000 kcal inkludert mat i helgedagene, dreier det seg på ingen måte om overspising, men derimot om et helt normalt inntak av potetgull og sjokolade. Det er klart at det ville vært bedre for vekt og helse om du hadde kuttet det ut, men såpass lite snop gjør ikke så fryktelig mye fra eller til verken på den ene eller den andre måten.

Uansett: Overspising er det definitivt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overspising i helgen, men underspising i uka. Hvorfor ligger du på så lite hvis du vil holde vekta? Du er klar over at det fører til lav forbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...