Gå til innhold

oppgavealternativ i exphil

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Heia=)

Jeg er barnevernspedagog student. For tiden sliter jeg med semestroppgave i exphil.

Problemet er at jeg ikke vet hva slags tema og problemstiling kan jeg finne på til å skrive om.

Lurer på om dere kan gi meg noen tips til tema og problemstilling?=)plizz

Hva kan vare enkelt å skrive om?

klemz..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke fått alternativer? Vi fikk 30 forskjellige eller noe sånt, vi :gjeiper: Uansett, jeg skrev om Kant og løgn; oppgaven var:

Er det alltid galt å lyve? Drøft Kants argumentasjon for dette i Moralens metafysikk. Trekk gjerne også inn aktuelt stoff fra hans Grunnleggelse av moralens metafysikk.

Og det gikk egentlig ganske greit :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vi trekte oppgave vi. Jeg skrev om Platon's gjenerindringslære og Descartes' guds bevis. Veldig grei oppgave egentlig, hele oppgaveteksten finner du sikkert et eller annet sted her på forumet :)

Skrevet

hei, takk=)

vi fikk ingen spørsmål. Vi må bare finne på tema og problemstilling selv. Jeg tenkte å skrive om noe enklere. f. eks..

drøfte forholdet mellom religion og vitenskap.

Aristoteles og Platons form for idlære....

hva tror du?

Skrevet

Kjipt å gå barnevernspegagog linja på universitet. Tar du den på høgskole slipper du ex.phil;)

Skrevet
hei, takk=)

vi fikk ingen spørsmål. Vi må bare finne på tema og problemstilling selv. Jeg tenkte å skrive om noe enklere. f. eks..

drøfte forholdet mellom religion og vitenskap.

Aristoteles og Platons form for idlære....

hva tror du?

Jeg synes ikke det første forslaget ditt virker enkelt i det hele tatt (med mindre du avgrenser den veldig). Det andre blir såpass enkelt at det ikke er spesielt imponerende. Ønsker du en god karakter tror jeg du bør gå for noe litt mer friskt, selv om det ikke trenger være så vanskelig av den grunn.

Når det gjelder Ex. Phil. er det sånn at alle kan finne noe de interesserer seg for. Gjør man det blir en tilsynelatende "tung" oppgave med ett mye enklere:)

Abort, for eksempel, er det mange studenter som synes er interessant. Du kan jo i alle falle skumlese litt om ulike meninger rundt temaet og se om det er en problemstilling der du kunne tenke deg å jobbe med?

Personlig synes jeg feminisme, Hobbes vs. Locke, Hume og alt Descartes surret med er de mest interessante temaene i Ex. Phil.-pensumet, og valgte å skrive om et av de. Vil du absolutt gå for noe fra antikken er det mange problemstillinger å velge blant knyttet til "Staten". Det er heller ikke så altfor komplisert filosofi-/vitenskapshistorie, selv om det vil se mer imponerende ut enn å bare skrive om idélæren. Lykke til, uansett hva du velger!

Kjipt å gå barnevernspegagog linja på universitet. Tar du den på høgskole slipper du ex.phil;)

Jeg synes det er teit at så mange omtaler Ex. Phil. som et kjipt fag man "må" gjennom. Faget er så bredt at alle kan finne noe de interesserer seg for hvis de bare gidder å gi det en sjanse. Det er som regel også lagt opp sånn at man ikke trenger være ekspert på hele pensumet for å få en god karakter, og finner du et hyggelig tema du ikke sovner av får du sjansen til å fordype deg i det. Da har du plutselig en knallmulighet til å lære deg oppgaveskriving og studieteknikk (de fleste tar jo Ex. Phil. i løpet av sitt første semester), og det er gull verdt. Dermed blir faget en grei måte å få studiepoeng på, og ikke noe man trenger å sutre over og fortelle skrekkhistorier til andre studenter om. Jeg kan ikke fatte og begripe at folk er så negativt innstilt til emnet.

Skrevet

Tror det du tenker på er kjempefint, jeg, sikkert lett å finne masse relevant stoff også :jepp:

Skrevet

10 enkle studiepoeng, spør du meg, men ;)

Spørs jo om man syns det er interessant eller ikke.

Skrevet

hva slags problemstilling kan knyttes til feminisme?=)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Har dere ikke fått alternativer? Vi fikk 30 forskjellige eller noe sånt, vi :gjeiper: Uansett, jeg skrev om Kant og løgn; oppgaven var:

Er det alltid galt å lyve? Drøft Kants argumentasjon for dette i Moralens metafysikk. Trekk gjerne også inn aktuelt stoff fra hans Grunnleggelse av moralens metafysikk.

Og det gikk egentlig ganske greit :)

Heia, jeg har fått en lignende tema som deg i exphil=)

Lurer på om du kan gi meg tips om hva har du skrevet om i oppgaven og hva tok du i utgangspunkt i hoveddel?

Hva som er viktig å skrive?

Hilsen

Skrevet

Da jeg skrev ex.phil oppgave sammenlignet jeg Platon og Aristoteles sine ontologier, en helt grei oppgave. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...