Gå til innhold

Tette barnefødsler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp født det første barnet, og har det så fint sammen med h*n at jeg gjerne vil ha det neste så snart som mulig. Hvordan kan bli gravid igjen når ammer? Er det et alternativ og stoppe nattammingen for å få menstrasjonen tilbake? Noen som har klart å bli gravid igjen raskt uten at det skjedde tilfeldig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke barnets behov for mat skal måtte vike for at du ønsker deg en baby til. En liten baby trenger melk både dag og natt, og en nattavvenning nå er altfor tidlig. Å gi flaske er et alternativ, men da skaper du virkelig unødvendig mye arbeid for deg selv. Vær også oppmerksom på at melkemengden kommer til å minske betraktelig om du gir flaske på natta. Det er nemlig på kveld/natt at melkeproduksjonen virkelig kan stimuleres. Dårlig stimulig på natta gir dårlig produksjon på dagtid.

Jeg har to tette. Det er 16 mnd mellom dem. Min eldste var ca 8 mnd da jeg ble gravid. Jeg fullammet til hun var 6 mnd, men hun var ikke så fryktelig glad i mat. 2 mnd senere begynte spisingen å ta seg opp, og hun var mindre på puppen. Og det var det som skulle til for at jeg ble gravid igjen. Jeg ammet til den nye babyen kom. Tandemamming gikk dessverre ikke, da frøkna ble fryktelig sjalu av det.

Skrevet (endret)
...har det så fint sammen med h*n at jeg gjerne vil ha det neste så snart som mulig.

Dette reagerte jeg på. Hvis du har det så fint med barnet ditt, hvorfor vil du ha et til med en gang? Hvorfor stresse?

Endret av Batteri
Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Jeg ammet både natt og dag og ble fortalt at jeg da ikke kunne bli gravid , men det stemmte ikke helt så det er båre 11 mnd mellom mine. Vil anbefale deg å vente en stund, er tungt for kroppen å gå rett på en ny graviditet.

Skrevet

Jeg har også tenkt å få ny bebis nå, nr 1 er 6 mnd. Men jeg har ikke fått tilbake mensen, tar det som det kommer. Synes heller ikke du skal stresse. Babyen trenger mat om natta i alle fall i 6 mnd :)

Skrevet
Jeg har nettopp født det første barnet, og har det så fint sammen med h*n at jeg gjerne vil ha det neste så snart som mulig.

Har du tenkt over hvor stor forskjellen er på å kose seg med en baby og det å ha en baby samtidig med en aktiv smårolling som holder på å lære å gå og fortsatt bruker bleier? Er ikke like mye kos da som når man sitter med bare en baby å konsentrere seg om.

Skrevet

Ser at jeg kanskje har lagt dette under feil diskusjonstema siden det kommer så irrelevante tilbakemeldinger, så vil bare presisere at

- jeg selvfølgelig vil gi babyen min mat, også om natten. Pumper så det er mm også, men har ingen planer om å amme etter 12 måneder

- babyen er veldig snill og rolig, så tror ikke det blir noe stort problem med et barn til

- jeg har kommet meg veldig raskt etter fødselen og er i bedre form enn før fødselen og er sikker på at jeg har den energien og overskuddet som trengs

Er det noen andre på forumet som har blitt planlagt gravide kort tid etter en fødsel, og ikke tilfeldig?

Skrevet

Kanskje du er like (u)heldig som meg og får tilbake mensen 7 uker etter fødselen :sukk: .

Tror det er lovlig slitsomt å gå gravid når den første fremdeles er så uselvstendig at den ikke engang kan gå selv , men skjønner at det kan være svært fristende å få flere babyer hehe , men syntes man må tenke litt på hvordan det vil påvirke den babyen en allerede har at mamma blir gravid igjen , med alt det medfører , samt at man får et nytt spedbarn som krever tilsyn 24 t i døgnet i begynnelsen .

Skrevet
- babyen er veldig snill og rolig, så tror ikke det blir noe stort problem med et barn til

Jeg klarer ikke å fri meg fra følelsen av at du ikke har peiling på hva du begir deg ut på. Tenker du ikke på at babyen som er så snill og rolig nå ikke fortsetter å være sånn så veldig mye lenger? Det kommer tider med krabbing, gåing, utforske verden. Når du blir gravid igjen kan du være mindre heldig enn denne gangen. Mange gravide kan ikke løfte noe tungt. Men hvis du samtidig har en smårolling som kanskje ikke kan gå ennå og som trenger å skiftes bleier på, så sliter du litt, for å si det pent.

Tenk deg om, og ta imot råd du får. Å romantisere tilværelsen som tobarnsmamma er en feil jeg har sett mange gjøre.

Gjest Gjestsmåbarnsmamma
Skrevet

Jeg har en gutt på 13 mnd, og venter nr 2 i mai. Det var slett ikke planlagt, og jeg kan ikke si at jeg gleder meg så mye som jeg burde gjøre.. Da mini var et par mnd ønsket jeg meg også en ny baby fort, men heldigvis ville mannen vente. Vår baby har også alltid vært snill, en veldig rolig og grei baby som alltid har vært veldig lettvindt. Men, nå som han er et år begynner han å bli veldig mye mer krevende! Han holder på å utvikle sin egen vilje, og det er jammen litt av et spetakkel innimellom. Han driver å stabber og går, river ned alt som kommer i hans vei og jeg må løpe rundt etter han så godt som konstant. Hadde jeg vært høygravid nå så er jeg sikker på at jeg hadde vært fullstendig utslitt!! Så, mitt råd er absolutt å vente!!

Skrevet

Hvis du ønsker to tette, synes jeg du skal gå for det. Men du kan jo drøye det til førstemann har sluttet med nattammingen selv. Da får kroppen din litt mer tid på å komme seg, og førstemann vil være litt større når nr to kommer.

Jeg er blitt planlagt gravid relativt kort tid etter førstemann, det blir 21 mnd mellom mine.

Skrevet

Jeg ble planlagt gravid med nr 2 slik at det ble 16 mnd mellom nr 1 og 2.

Det var utvilsomt mye mer slitsomt å ha 2 enn det var å ha en.

Nr 1 hos oss var og er en veldig rolig og tålmodig gutt, som sov mye (hele natta fra 7 uker osv)

Nr 2 var også snill og grei, og sov mye, men det kan ikke sammenlignes.

Barselstiden med nr 2 var på langt nær like rolig og koselig som med nr 1, for jeg hadde jo da en aktiv liten krabat med lange fingre som hadde lært seg å gå.

Vi var heldige og slapp alt med sjalusi osv, men det er jo ingen garanti.

Vet ikke om jeg ville fått barna så tett en gang til (ser jo fordelene nå, men husker også hvor slitsomt det var)

I tillegg ble jeg uplanlagt gravid med nr 3 raskt, og han ble født når nr 2 var 14 mnd.

Dette svangerskapet kan jeg ikke si at jeg husker så mye av.

Det var slit fra "ende til annen", og det ble igrunn ikke stort bedre når han ble født heller...

Mye jobb (men også mye glede da)

Skrevet

Det blir garantert veldig mye mindre tid til å kose både med nr en og to hvis du får en til. Så hvis det å kose er grunnen til å få barn ville jeg ventet til den første var endel eldre.

Skrevet (endret)
Er det noen andre på forumet som har blitt planlagt gravide kort tid etter en fødsel, og ikke tilfeldig?

Vi ville ha to tette, og jeg ble gravid igjen da storesøster var 8 mnd. Gjorde ingen grep for å få mensen tilbake tidligere, men begynte prøvingen da den kom etter 6 mnd. For oss har det gått veldig fint med to forholdsvis tette (17 mnd mellom barna). Det er klart det er hektisk til tider, men da må man jo bare legge opp livet deretter. Jeg tror jentene våre kommer til å få veldig mye glede av hverandre etterhvert som de blir litt eldre.

Når det gjelder det med å stoppe nattammingen, så er det jo ikke sikkert at mensen kommer tilbake selvom du ikke ammer om natten. Yngste datteren vår er nå 3,5 måned. Fra hun var rundt 8 uker har hun hatt lange soveøkter om natta. Det går gjerne 10-11 timer mellom ammingene. Jeg har (heldigvis) ikke fått tilbake mensen av den grunn. Med eldstedatteren fullammet jeg til 7 mnd, og fikk altså mensen tilbake etter 6...

Endret av Siona
Skrevet

Vi planla å bli gravide ganske kjapt etter vi fikk nr 1. Det ble 18 mnd mellom dem. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært glad, lykkelig og takknemlig for at det ikke klaffet riktig så fort som vi hadde håpet på.

Det er slitsomt å bære på en baby når man er høygravid, det er også slitsomt å bære en baby og en nyfødt.

Mitt råd er å vente med å få nr 2 til nr 1 kan å gå. Det gjør hverdagen så mye enklere.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Hva om du blir skikkelig syk i svangerskapet og ikke orker å ta deg av barnet du har?

Jeg har så langt hatt et utrolig vansklig svangerskap, med bekkenløsning fra uke 6, og hadde aldri kunne tatt vare på et barn samtidig. Kan jo ikke løfte tungt, eller løpe rundt.

Skrevet

Jeg skjønner godt ønsket om to tette jeg. Men da kanskje helst for barnas del, at de skal ha størst mulig glede av hverandre. For din del blir det mye jobb. Og jeg opplevde faktisk å få veldig dårlig samvittighet da nummer to kom og førstemann fortsatt var så liten. (var 1,5 år hun da). Sliter fortsatt med det, og nå er hun 4. :sjenert: Men det skal sies at de etter hvert har utviklet et utrolig herlig forhold og har enormt stor glede av hverandre hver dag, så det var nok riktig likevel.

Jeg fikk mensen kort tid etter at jeg sluttet med nattammingen. Men hadde ikke eggløsning de første månedene. Er egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å vente...

Skrevet

Jeg har to tette (13 mnd mellom) Dette var ikke planlagt, men jeg fikk mensen tilbake etter 6 uker..

Jeg vil overhodet ikke anbefale noen å få to så tett. Det er et slit uten like. Selv om jeg hadde to greie svangerskap, ingen kolikk e.l. så krever det masse å ha to barn så tett i alder. At de er to totalt forskjellige gutter gjør ikke saken bedre. Det er nemlig ingen garanti for at de skal ha glede av hverandre som søsken fordi om de er så tette. Min erfaring er nemlig det motsatte.

Jeg ville avventet neste svangerskal til den første minst er ferdig med puppen, men helst til han er rundt 1 år før du blir gravid igjen. Kroppen trenger nemlig også tid etter både graviditet og amming til å komme seg, før den skal til på nytt!

Skrevet
Jeg har to tette (13 mnd mellom) Dette var ikke planlagt, men jeg fikk mensen tilbake etter 6 uker..

Jeg vil overhodet ikke anbefale noen å få to så tett. Det er et slit uten like. Selv om jeg hadde to greie svangerskap, ingen kolikk e.l. så krever det masse å ha to barn så tett i alder. At de er to totalt forskjellige gutter gjør ikke saken bedre. Det er nemlig ingen garanti for at de skal ha glede av hverandre som søsken fordi om de er så tette. Min erfaring er nemlig det motsatte.

Jeg ville avventet neste svangerskal til den første minst er ferdig med puppen, men helst til han er rundt 1 år før du blir gravid igjen. Kroppen trenger nemlig også tid etter både graviditet og amming til å komme seg, før den skal til på nytt!

Hvor gamle er barna dine nå? Mange småttiser trenger tid på å utvikle en god relasjon seg imellom. Særlig når nummer to kommer så fort. Sjalusi kan fort bli et problem da.

Skrevet

Ja, jeg fikk tre barn i løpet av 13 måneder. Først tvillinger og så kom mensen tilbake etter to mnd og vi bestemnte oss for å satse på ny graviditet.

Topp fysisk form og ingen tunge svangerskap. Det verste var ikke to babyer og en gravid mamma eller to ett åringer og en baby. Nei,den tyngste perioden er trassalderen. Det blir trass gange tre. Men det er tre barn som stortrives sammen og er meget knyttet til hverandre. Tid til å kose med alle får vi og. Det er kos og kaos x 3. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...