Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Hvordan er symptomene på å være utbrent, er det likt det å være deprimert?
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Symptomene er delvis overlappende, men man kan være utbrent uten å være deprimert og omvendt, selv om de fleste som blir utbrent også blir deprimerte. Her er et dokument som virker interessant: http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2...2003-123-18.htm
Gjest Gjest_yada_* Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Hvordan er symptomene på å være utbrent, er det likt det å være deprimert? Hei Mitt første innlegg her(wow:-)) Jeg blei utbrent/deprimert for 2 år siden. Det er etter som jeg har forstått ganske hånd-i-hånd det der. Noen blir utbrente av jobb, andre(som jeg ble) av totalsituasjonen, inkl det private liv. Det dreier seg hovedsakelig om å oppnå,blidgjøre,være god nok(helst best kanskje),være til for andre osv osv. Hele tiden prestere og bevise og møte krav fra andre/omverdenen(selv om de kravene kanskje bare eksisterer i ditt eget hode,og ikke er reelle). Symptomene startet vel egentlig med at jeg blei irritabel. Veldig irritabel! Og nærtagende. "Alt var galt". Så kom tårene. Jeg grein og jeg grein, av den minste ting. Husker du den reklamen på tv med den gamle mannen som spør om noen vet hvor han bor? Så jeg den knakk jeg helt sammen. Jeg blei også grusomt sliten av absolutt alt. Det kom gradvis det også, og det var lissom alltid en logisk forklaring på hvorfor jeg var sliten, men tilslutt(rett før jeg blei langtidssykemeldt) var jeg så sliten at jeg orket ikke stå oppreist i dusjen en gang. Det føltes som å ha en kjempehøy feber husker jeg. Jeg hadde jo ikke feber "så klart". Og jeg hatet mennesker. Orket ikke se dem, eller bli sett. Alle var idioter.... Dette er noen få ting bare egentlig. For det er nok individuelt hvordan symptomene fortoner seg. Min utbrenthet kom som sagt fra totalsituasjonen, og det dreier seg også da om min personlighet, selvfølelse osv. Jeg har begynt pån igjen i terapi nå, for å rett og slett forandre hele tankesettet mitt. Jeg tenker på en måte som gjør meg lett "mottakelig" for depresjon/utbrenthet. Jeg begynte å kjenne igjen mange av symptomene og valgte derfor å ta tak i det på nytt. Så hvis du tror eller føler at du er på vei mot dette, så anbefaler jeg å ta tak i det snarest, og jobb med det kontinuerlig. Jeg mistet all livsgnist, (ingenting var moro lenger, ingenting ga glede, ikke noe å se fram til osv osv)og det har fortsatt ikke kommet ordentlig tilbake! Det unner jeg faktisk ingen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå