Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Nå er det sånn at jeg har fått tak i en tannkrem mot ising og følsomme tannhalser? Var vel noe slikt den var mot, det er den tannkremen som har gått på reklamen på tv2 i det siste. Noen som vet hvor ofte en slik tannkrem skal brukes, for at den skal virke godt? Jeg har problem med en tann, skikkelig smerter ved kaldt og varmt drikke, også når jeg spiser middag og ellers også når jeg jeg ikke gjør noe spesielt. Tenkte dette skulle være siste redning før noe mer alvorlig må skje med tanna.
storesøs Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Ikke helt det du spør om, men du kan gå til tannlegen eller tannpleier å få smurt Fluor på tannhalsene. Det kan hjelpe godt :-)
Bokormen Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Vet du om årsaken til dette er børsteskader? Altså, har tannkjøttet trukket seg litt ned, slik at tannhalsene blir "bare? Dette er en veldig vanlig grunn til ising i tennene og den typen sensitivitet som du beskriver. Om dette er tilfelle, bør du ikke pusse tennene mer enn 2 x daglig, og med en MYK børste! Fluorskyllevann kan også hjelpe godt. Du kan også gå til tannlege/tannpleier og få penslet på mer konsentrert fluor, som noen andre sier her, eller enda bedre: et middel som "dekker" tannhalsene og hindrer isingen ved å tette porene som går inn til nerven i tannen (feks Gluma Desensitizer).
Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #4 Skrevet 11. oktober 2008 Vet du om årsaken til dette er børsteskader? Altså, har tannkjøttet trukket seg litt ned, slik at tannhalsene blir "bare? Dette er en veldig vanlig grunn til ising i tennene og den typen sensitivitet som du beskriver. Om dette er tilfelle, bør du ikke pusse tennene mer enn 2 x daglig, og med en MYK børste! Fluorskyllevann kan også hjelpe godt. Du kan også gå til tannlege/tannpleier og få penslet på mer konsentrert fluor, som noen andre sier her, eller enda bedre: et middel som "dekker" tannhalsene og hindrer isingen ved å tette porene som går inn til nerven i tannen (feks Gluma Desensitizer). Nei, vet ikke om noe årsak til at det har blitt sånn. Tannlegen har ikke nevnt noe på at det kan være noe børsteskader. Jeg bruker elektrisk tannbørste, det fikk jeg beskjed om fra min gamle tannlege å bruke. Kanskje den kan ha forårsaket dette? Hva slags tannbørste anbefaler du, som er myk? Jeg skal ringe tilbake til tannlegen på onsdag, om jeg ikke har blitt bedre. Skal høre med han da, om jeg har noen børsteskader.
Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #5 Skrevet 11. oktober 2008 Har fluor tabletter her på 0,50 mg også har jeg flux munneskyllevann, det er det fluor i.
Bokormen Skrevet 11. oktober 2008 #6 Skrevet 11. oktober 2008 Det er nok fler som får børsteskader av vanlige tannbørster, enn av elektriske, men om du presser for hardt kan du også få børsteskader av elektriske tannbørster. Man kan selvsagt få ising av andre årsaker og, men det er greit å sjekke dette først. Du kan sjekke om det er mulig å få kjøpt ekstra myke børstehoder til den elektriske tannbørsten din, det har jeg til min
Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #7 Skrevet 11. oktober 2008 Tannlegen min har jo sett endel på de tennene mine på den siden hvor jeg har hatt mye vondt over de siste 2 ukene. Jeg regner med at han ville ha sagt fra, om jeg har noen skader. Jeg bruker sånn Oral B børste. Har kjøpt børstehoder til den på expert. Hva slags merke bruker du på børstene?
Bokormen Skrevet 11. oktober 2008 #8 Skrevet 11. oktober 2008 Ja, da hadde han helt sikkert gitt deg beskjed, om dette var grunnen Jeg bruker Oral B jeg og, tror børstehodene er merket med Sensitive eller noe sånt. Lenge siden jeg kjøpte.
Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #9 Skrevet 11. oktober 2008 Uff, syns dette er håpløst egentlig. Kan jeg ha ising, selv om jeg ikke har noen synlige skader da? Noen tips å gi meg, som jeg kan bruke for å finne ut hvilken tann som er vond? Syns det er så vanskelig det der. Kanskje jeg skal se meg om etter noen andre børster, det er sikkert ikke så dumt det. Blir nok mer behagelig for tannkjøttet, siden jeg har litt betennelse på den siden av munnen hvor jeg ikke har vondt.
Fortunatus Skrevet 11. oktober 2008 #10 Skrevet 11. oktober 2008 jeg har rotfylt ei tann og fikk beskjed om at jeg kom til å ha ising der resten av livet.. Nå er heldigvis dette fremste hjørnetann så er sjeldent at noe drikke/mat havner der, men når det gjør det.. grusomt! Så vil bare si at jeg føler med deg, vet hvor ille det kan være.. Det står ikke noe bakpå tannkremen da?
Pingting Skrevet 11. oktober 2008 #11 Skrevet 11. oktober 2008 Uff, syns dette er håpløst egentlig. Kan jeg ha ising, selv om jeg ikke har noen synlige skader da? Jada, det går an å ha ising uansett. Jeg har to steder i munnen hvor det iser av og til: en tann som har ei fylling, og et generelt "område". Har spurt tannlegen om det (to ulike, faktisk, siden jeg har flyttet), og fikk som forklaring at det bare er sånn det kan bli... Utrolig plagsomt!!! Håper du klarer å bli kvitt isinga di! Har fluor tabletter her på 0,50 mg også har jeg flux munneskyllevann, det er det fluor i. Hmmm, bruker du begge deler samtidig? Jeg mener å ha hørt at man ikke bør overdrive bruken av fluor...
Bokormen Skrevet 11. oktober 2008 #12 Skrevet 11. oktober 2008 Det kan helt fint ise selv om man ikke har synlige skader på tennene ja Noen ganger ser man børsteskader, noen ganger er det fyllinger som kan gi ising, andre ganger emaljeskader osv., mens andre ganger bare iser det Alle opplever ising i perioder, det er helt normalt, men kan være veldig plagsomt. Man bør ikke overdrive fluorbruken, nei, men hos voksne skal det mye til for å overdosere. Fluortabletter "inntar" man jo, så de bør man være litt mer forsiktige med, mens fluorskyllevann skal man jo spytte ut. Det holder normalt med en av delene, enten 2 x 0,5 mg fluortabletter (eller gjerne 4 x 0,25 mg, da det er bedre med ofte og lite enn sjeldent og mye), eller 2 x fluorskyll daglig. Tannlegen/tannpleieren kan også legge på en sterk fluorlakk, som nevnt fler ganger tidligere, og det kan også hjelpe
Bokormen Skrevet 11. oktober 2008 #13 Skrevet 11. oktober 2008 Og forresten: det er ofte vanskelig å finne ut hvilken tann som iser, men det er heller ikke så veldig viktig. Tannlegen kan prøve å finne ut dette ved å blåse direkte på en og en tann, men ofte får man ikke noe entydig resultat da heller.
Gjest Gjest_Karius_* Skrevet 11. oktober 2008 #14 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg pusser 3. hver dag, og det funker fint. Har ikke lyst til å få all mulig guffe i meg ved å bruke for mye tannkrem, og synes det er bortkastet tid å pusse oftere. Har aldri hatt ett hull!!! =)
Pingting Skrevet 11. oktober 2008 #15 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg pusser 3. hver dag, og det funker fint. Har ikke lyst til å få all mulig guffe i meg ved å bruke for mye tannkrem, og synes det er bortkastet tid å pusse oftere. Har aldri hatt ett hull!!! =) Da er du heldig med tennene dine! Litt misunnelig, men lurer på hvordan ånden din er...? Og får du ikke sånt belegg på tenna? Eller får tannkjøttsykdommer? Det demonstrerer vel egentlig hvorfor det her er så vanskelig, alle er jo forskjellige. Selv pusser jeg 2-3 ganger hver dag med både normal børste og sånn liten, tynn solobørste i sprekkene, bruker tanntråd og munnskyllevann eller fluortabletter...og får fremdeles av og til hull!
Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #16 Skrevet 11. oktober 2008 jeg har rotfylt ei tann og fikk beskjed om at jeg kom til å ha ising der resten av livet.. Nå er heldigvis dette fremste hjørnetann så er sjeldent at noe drikke/mat havner der, men når det gjør det.. grusomt! Så vil bare si at jeg føler med deg, vet hvor ille det kan være.. Det står ikke noe bakpå tannkremen da? Noe så kjipt da. Har en rotfylt tann på den andre siden av munnen, men den går det innmari bra med. Kjenner absolutt ingenting. Det står hvor ofte den tannkremen skulle brukes, 2-4 ganger per dag.
Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #17 Skrevet 11. oktober 2008 Jada, det går an å ha ising uansett. Jeg har to steder i munnen hvor det iser av og til: en tann som har ei fylling, og et generelt "område". Har spurt tannlegen om det (to ulike, faktisk, siden jeg har flyttet), og fikk som forklaring at det bare er sånn det kan bli... Utrolig plagsomt!!! Håper du klarer å bli kvitt isinga di! Hmmm, bruker du begge deler samtidig? Jeg mener å ha hørt at man ikke bør overdrive bruken av fluor... Vet liksom ikke om det iser jeg da, eller bare om det er vondt. Regner med at ising også er veldig vondt, så derfor det er så vanskelig å skille det. Men jeg er bombesikker på nå, at det er hjørnetanna mi som er vondt- Det føler jeg at jeg har fått testet bra nok nå, til at jeg kan si. Nei, jeg bruker ikke noe fluor produkter som tabletter og munnskyllevann. Men jeg hadde det nok i tannkremen jeg brukte.
Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #18 Skrevet 11. oktober 2008 Det kan helt fint ise selv om man ikke har synlige skader på tennene ja Noen ganger ser man børsteskader, noen ganger er det fyllinger som kan gi ising, andre ganger emaljeskader osv., mens andre ganger bare iser det Alle opplever ising i perioder, det er helt normalt, men kan være veldig plagsomt. Man bør ikke overdrive fluorbruken, nei, men hos voksne skal det mye til for å overdosere. Fluortabletter "inntar" man jo, så de bør man være litt mer forsiktige med, mens fluorskyllevann skal man jo spytte ut. Det holder normalt med en av delene, enten 2 x 0,5 mg fluortabletter (eller gjerne 4 x 0,25 mg, da det er bedre med ofte og lite enn sjeldent og mye), eller 2 x fluorskyll daglig. Tannlegen/tannpleieren kan også legge på en sterk fluorlakk, som nevnt fler ganger tidligere, og det kan også hjelpe Tannlegen har i alle fall ikke nevnt synlige skader på den tannen, og det er heller ikke vært hull i den tannen tidligere, og heller ikke nå. Har ikke hørt om emaljeskade heller. Angående fluor så har jeg bare brukt den gamle tannkremen, som jeg nå skal bytte ut med den nye jeg har fått tak i, mot ising. Nå har jeg hatt vondt i tannen i langt over 14 dager.. Merker det innmari godt, bare jeg heller drikke på tannen liksom. Har hørt at 0,25 mg med fluor blir mer brukt som forebyggende? Men jeg har 0,50 mg fluor tabletter.
Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #19 Skrevet 11. oktober 2008 Og forresten: det er ofte vanskelig å finne ut hvilken tann som iser, men det er heller ikke så veldig viktig. Tannlegen kan prøve å finne ut dette ved å blåse direkte på en og en tann, men ofte får man ikke noe entydig resultat da heller. Det er veldig vanskelig å finne ut av hvilken tann som er problemet, ja. Det har jeg merket veldig godt. Tannlegen min har blåst på den, uten å merke noe, så derfor sa han at det var bra om jeg fortsatte på egenhånd for å finne ut hvilken tann som var vond. Sånn at han bedre kan få hjulpet meg med å finne ut av det.
Gjest bente85 Skrevet 11. oktober 2008 #20 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg pusser 3. hver dag, og det funker fint. Har ikke lyst til å få all mulig guffe i meg ved å bruke for mye tannkrem, og synes det er bortkastet tid å pusse oftere. Har aldri hatt ett hull!!! =) Så bra! Da har du vært heldig. Selv har jeg hull, tann med rotfylling og krone på. Så litt av hvert må jeg si.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå