Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Leser nå at man kan miste lappen viss mann ikke spenner seg fast i bilen. Med nok prikker fra før. Jeg synes detter er ulogisk og patetisk. Det må være opp til hver enkelt. Pick ones battles. Heller bruke ressursene på andre ting. Så lenge man ikke plager andre, kan man gjøre som man vil. Argumentet er at man skal beskyttes mot seg selv. Og sjansene for å overleve ved front mot front er 80% større med bilbelte ellerno. Hvor mye øker sjansen da for å overleve viss man slutter å røyke. Eller ligger i senga hele dagen og drikker tran. Mye som er farligere i samfunnet enn utelatt bilbeltebruk som ikke straffes. Familien blir lidende viss du dør i kollisjon, men familien lider like mye dersom du dør av dårlig kosthold. Noe som er relevant for 30% av oss. Ikke mange promillene som dør som følge av utelatt bilbelte. Nei, dette synes jeg er idiotisk. Det er ingen logikk. Det er ikke straffbart å kjøre med bilbelte på motorveien i 100 km/t med en gammel Lada med bilbelte uten noen som helst annen form for sikkerhetsutstyr, men å kjøre en hypermoderne Mercedes med en airbag og sensor for hvert knutepunkt i kroppen, avstandsvarsling og kunstig intelligens manøvrering uten bilbelte, kan straffes med førerkortbeslag grunnet uforsiktighet. Kjøhal de som kjører trette og for fort. Ta fra dem lappen de lux. Men la nå de som ikke utsetter andre for risiko i fred!
Gjest Portis Skrevet 10. oktober 2008 #2 Skrevet 10. oktober 2008 Klart det burde være opp til hver enkelt om de vil bruke det eller ikke, men så tenker jeg på det da .. om det ikke hadde vært opp til hver enkelt, så ville nok de aller fleste ikke brukt det. Når man ikke bruker det så er det større sjans for å bli invalid ved et uhell. Hvem er det som skal betale for det? Jo det er skattebetalere. Det er forsåvidt alltid en sjans for invaliditet, men min oppfatning er at det er større sjans for det om man ikke bruker bilbelte.
Gjest Judas Iskariot Skrevet 10. oktober 2008 #3 Skrevet 10. oktober 2008 Om de ikke bruker bilbelte. Så fortjener de å bli invalide. Akkurat som folk som går på rødt lys fortjener å bli meid ned. De har seg selv å takke
Gjest simslalabim Skrevet 10. oktober 2008 #4 Skrevet 10. oktober 2008 Flott tanke du har der! Håper tankegangen kan forplantes videre til andre fremkomstmidler! Ta for eksempel passasjerskip, jeg jobber på et slikt et, og er mektig lei av all den plassen som 3000 livvester okkuperer. Det hadde vært mye bedre å fått frigjort denne plassen til andre ting som for eksempel ekstra butikker eller større bar. I en nødsituasjon er det riktognok frivillig å bruke livvest eller ikke. Men regner ikke med at du er mer interessert i å bedre sjansene dine for å overleve ved et eventuelt forlis enn ved en eventuell bilulykke. Derfor hadde det vært flott å kunne spare den plassen din livvest opptar, samt livvestene til alle andre som mener det samme som deg. Stå på!!
Gjest men Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 Ikke ta ordet patetisk i din penn når du kjemper for retten til å ikke bruke bilbelte i en bil i fart, når man likevel skal sitte helt i ro. Kos deg heller med retten til å ikke pusse tenner, et privilegium for alle myndige Det er relativt billig at folk dør momentant i en ulykke, men skader og varig invaliditet pålegger samfunnet store utgifter. Jeg støtter deg gjerne hvis du vil tegne privat forsikring som dekker disse utgiftene, eller finner deg i å ligge i grøfta med store blødninger og hull på lungen, mens ambulansen ringer banken din for å se om du har råd til behandling.
-LilleFix- Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 Bare la være å bruke bilbelte, du. Det er deg selv det går utover og du har kun deg selv å takke om noe skjer. Familien din og de som bryr seg om deg vil sikkert sette stor pris på at du lot være.
Gjest Infralove Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Å ikkje bruke bilbelte, kan raskt skade andre. Det er derfor ganske stor skilnad på å røyke og å ikkje bruke bilbelte. Det har seg nemleg slik at når man kræsjar, blir vekta til alt i bilen mangedobla. No hugsar eg ikkje heilt kor mykje tyngre det blir, men eg syns å hugse at ein person fort kan vege eit tonn i ein kollisjon i 80km. Det betyr at dersom du sitter i forsetet, og personen bak ikkje brukar bilbelte. Ja, då blir du most. Det er derfor anbefalt å ikkje ha kosedyr og cdar på hattehylla bl.a. Brukar man ikkje belte, skal det mindre til for å skade seg. Sidan ein kollisjon i 50km tilsvarar eit fall på 10m, så kan man tenkje seg kva skade man får av å dunke hovudet inn i frontruta. Unødvendig skade. Om bilen kjem i rull, så blir personen slått rundt i bilen. Blir man slått bevisstlaus for så å hamne i vatnet, då har man ikkje stor sjanse. Det er nok mange fleire grunnar for å bruke bilbelte. Eg skjønar for øvrig ikkje kva som er gale med å bruke belte. Man merkar jo ikkje at det er der.
Tiit Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 Ikke ta ordet patetisk i din penn når du kjemper for retten til å ikke bruke bilbelte i en bil i fart, når man likevel skal sitte helt i ro. Kos deg heller med retten til å ikke pusse tenner, et privilegium for alle myndige Det er relativt billig at folk dør momentant i en ulykke, men skader og varig invaliditet pålegger samfunnet store utgifter. Jeg støtter deg gjerne hvis du vil tegne privat forsikring som dekker disse utgiftene, eller finner deg i å ligge i grøfta med store blødninger og hull på lungen, mens ambulansen ringer banken din for å se om du har råd til behandling. Yeah!!
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Hvis det skulle vært opp til hver enkelt å bruke bilbelte burde det også vært et individuelt ansvar å betale for pleie resten av livet om man ble invalid etter å ikke ha brukt belte. Tviler på at forsikringsselskapene hadde giddet å dekke dette i hvert fall.
Gjest *Mim* Skrevet 10. oktober 2008 #10 Skrevet 10. oktober 2008 Det er noe av det dummeste jeg har lest. Hva i all verden koster det folk å spenne på seg et bilbelte? :klø:
Gjest Portis Skrevet 10. oktober 2008 #11 Skrevet 10. oktober 2008 Og det koster hele samfunnet om du ikke bruker bilbelte ... Om jeg kunne ha valgt, så ville jeg valgt å ikke la mine skattepenger gå til rehabilitering av trafikkskadde som ikke brukte bilbelte. Desverre så kan jeg ikke velge, derfor burde det heller ikke bli valgfritt å bruke bilbelte
Gjest Caya Skrevet 10. oktober 2008 #12 Skrevet 10. oktober 2008 Man mister jo ikke lappen av å bli tatt en gang uten bilbelte. Da får man bot. Det hvis man har mange prikker det blir en eventualitet, og da har man kanskje gjort en del flere dumme ting. Jeg fatter ikke personlig at folk ikke gidder å ta på seg sele, men det er jo en interessant problemstilling i hvor stor grad staten skal nedlegge forbud og gi deg bøter "for ditt eget beste".
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #13 Skrevet 10. oktober 2008 Ikke ta ordet patetisk i din penn når du kjemper for retten til å ikke bruke bilbelte i en bil i fart, når man likevel skal sitte helt i ro. Kos deg heller med retten til å ikke pusse tenner, et privilegium for alle myndige Det er relativt billig at folk dør momentant i en ulykke, men skader og varig invaliditet pålegger samfunnet store utgifter. Jeg støtter deg gjerne hvis du vil tegne privat forsikring som dekker disse utgiftene, eller finner deg i å ligge i grøfta med store blødninger og hull på lungen, mens ambulansen ringer banken din for å se om du har råd til behandling. Helt enig!!
Gjest Page Skrevet 10. oktober 2008 #14 Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Mannen min sier at han helt klart synes det føles bedre å ta en person som har en viss sjamse for å overleve ut av en krasjet bil, enn å spa restene av et menneske fra asfalten og oppi likposen. Han snakker av erfaring. Endret 10. oktober 2008 av Page
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #15 Skrevet 11. oktober 2008 Leser nå at man kan miste lappen viss mann ikke spenner seg fast i bilen. Med nok prikker fra før. Jeg synes detter er ulogisk og patetisk. Det må være opp til hver enkelt. Pick ones battles. Heller bruke ressursene på andre ting. Så lenge man ikke plager andre, kan man gjøre som man vil.Slutt å vær så dum. Hadde verden vært slik, ja du kan vel tenke deg? *oppgitt*
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 11. oktober 2008 #16 Skrevet 11. oktober 2008 Om de ikke bruker bilbelte. Så fortjener de å bli invalide. Akkurat som folk som går på rødt lys fortjener å bli meid ned. De har seg selv å takke Asj, hold kjeft. Ærlig talt
Gjest Judas Iskariot Skrevet 11. oktober 2008 #17 Skrevet 11. oktober 2008 Asj, hold kjeft. Ærlig talt ( Sarkasme ) Men nei jeg sier min mening. Og om du ikke liker den vel det bryr meg lite. Folk som ikke bruker bilbelte har seg selv å takke om de blir invalide når de er så dumme så fortjener de hva som skjer dem.
Gjest zz Skrevet 11. oktober 2008 #18 Skrevet 11. oktober 2008 Leser nå at man kan miste lappen viss mann ikke spenner seg fast i bilen. Med nok prikker fra før. Jeg synes detter er ulogisk og patetisk. Det må være opp til hver enkelt. Pick ones battles. Heller bruke ressursene på andre ting. Så lenge man ikke plager andre, kan man gjøre som man vil. Argumentet er at man skal beskyttes mot seg selv. Og sjansene for å overleve ved front mot front er 80% større med bilbelte ellerno. Hvor mye øker sjansen da for å overleve viss man slutter å røyke. Eller ligger i senga hele dagen og drikker tran. Mye som er farligere i samfunnet enn utelatt bilbeltebruk som ikke straffes. Familien blir lidende viss du dør i kollisjon, men familien lider like mye dersom du dør av dårlig kosthold. Noe som er relevant for 30% av oss. Ikke mange promillene som dør som følge av utelatt bilbelte. Nei, dette synes jeg er idiotisk. Det er ingen logikk. Det er ikke straffbart å kjøre med bilbelte på motorveien i 100 km/t med en gammel Lada med bilbelte uten noen som helst annen form for sikkerhetsutstyr, men å kjøre en hypermoderne Mercedes med en airbag og sensor for hvert knutepunkt i kroppen, avstandsvarsling og kunstig intelligens manøvrering uten bilbelte, kan straffes med førerkortbeslag grunnet uforsiktighet. Kjøhal de som kjører trette og for fort. Ta fra dem lappen de lux. Men la nå de som ikke utsetter andre for risiko i fred! Dette er helt tåplig.. uvitenhet Hva tror du det koster samfunnet å hjelpe og behandle en person som blir invalid etter en bilulykke der bil belte ikke vart brukt?? Og om du sitter som en sjåfør i en bil og har passasjerer i bilen, dere får en bråstopp og passasjeren rett bak deg har ikke bil belte.. Hva tror du skjer med deg da?? Så dei som ikke bruker bilbelte tar ikke bare en risk for sin egen del, men også for andre. Ta å les litt på all den forskningen som er gjort ang bilkjøring og belte. Hilsen ei som har sett MANGE bilulykker
Essie_ Skrevet 11. oktober 2008 #19 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg syns at folk selv får bestemme om de vil spenne seg fast i bilen. Dere som sier at dere ikke vil betale for behandlingen av personer som har blitt invalide etter en bilukke hvor de ikke har brukt bilbelte, hvor mye tror dere ikke andre personers idioti koster samfunnet? Behandlingen av KOLS-pasienter på sykehus for eksempel, som også tar opp sengeplassene til pasienter med andre ikke-selvforskyldte syke pasienter. Eller hvor mye slankeoperasjoner koster samfunnet, med sykemeldinger og oppfølging? Eller rusrehabilitering? Hvorfor skal vi ikke også betale for idiotien til de som ikke bruker bilbelte? Jeg bruker alltid bilbelte.
Gjest *Mim* Skrevet 11. oktober 2008 #20 Skrevet 11. oktober 2008 Hvorfor skal vi ikke også betale for idiotien til de som ikke bruker bilbelte? Fordi det er unødvendig. Det er da ikke noe argument at folk røyker, er feite etc! Jeg ser ikke en eneste grunn til at noen skal la være å bruke bilbelte. Og skjønner man ikke at det er lurt både for seg selv, samfunnet og andre, trenger man ikke ha noe førerkort i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå